REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2148
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTyniewicki, Marcin-
dc.date.accessioned2014-12-11T08:19:57Z-
dc.date.available2014-12-11T08:19:57Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Prawnicze, z. 16, 2014, s. 23-35pl
dc.identifier.issn1689-7404-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2148-
dc.description.abstractPoczątkowo Unia Europejska nie wymagała od państw członkowskich stosowania reguł planowania wieloletniego w zarządzaniu ich finansami publicznymi. Sytuacja ta jednak zaczęła się zmieniać wraz ze wzrostem kompetencji UE oraz ówczesnych Wspólnot Europejskich, uzyskiwanych w kolejnych dziedzinach życia i w związku z tym potrzebą reform jej struktur oraz zasad działania. Nie bez znaczenia było również przyjęcie w 1992 r. Traktatu z Maastricht i utworzenie Unii Gospodarczej i Walutowej (UGiW). Intensyfikacja działań w tym zakresie jest zauważalna w ostatnich latach. Można stwierdzić, że punktem kulminacyjnym było uchwalenie w dniu 8 listopada 2011 r. dyrektywy nr 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich. Na podstawie tego aktu bezpośrednio nałożono na nie obowiązek wprowadzenia do ich systemów prawnych reguł wieloletniego planowania budżetowego. Jednakże planowanie to w założeniu UE nie miało być celem samym w sobie, a tylko instrumentem do osiągnięcia innych, o wiele bardziej istotnych celów, które powinny odnosić się zarówno do poszczególnych państw członkowskich, jak i do całej UE, o czym dalej będzie jeszcze mowa. Niniejszy referat ma na celu przedstawienie najważniejszych założeń powoływanej dyrektywy 2011/85/UE oraz dokonanie jej interpretacji, w szczególności mając na uwadze instytucję średniookresowych ram budżetowych. Ponadto autor, na podstawie przeprowadzonej analizy, postara się odpowiedzieć na pytanie, na czym polega istota obowiązku konstruowania powoływanych ram budżetowych przez państwa członkowskie.pl
dc.description.sponsorshipThis Article was prepared within the framework of the project financed by the National Science Centre granted on the basis of decision no. DEC-2011/01/B/HS5/03357.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.subjectśredniookresowe ramy budżetowepl
dc.subjectwieloletnie ramy finansowepl
dc.subjectprogramy stabilności i zbieżnościpl
dc.subjectwieloletnie planowanie finansowepl
dc.subjectimplementacja (transpozycja) dyrektywypl
dc.subjectmedium-term budgetary frameworkspl
dc.subjectmultiannual fi nancial frameworkspl
dc.subjectstability and convergence programmespl
dc.subjectmultiannual fi nancial planningpl
dc.subjectDirective implementation (transposition)pl
dc.titleMedium-term budgetary frameworks in the light of Council Directive 2011/85/EU as a basic of multiannual financial planning in member statespl
dc.title.alternativeŚredniookresowe ramy budżetowe w świetle Dyrektywy Rady 2011/85/UE jako podstawa wieloletniego planowania finansowego w państwach członkowskichpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsp.2014.16.02-
dc.description.AffiliationUniversity of Białystokpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WP)
Białostockie Studia Prawnicze, 2014, Z. 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_16_2014_Tyniewicki.pdf320,06 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)