Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19368| Tytuł: | Kurator rodzinny jako pedagog wielu twarzy. Praca kuratora rodzinnego w terenie jako refleksyjna praktyka wychowawcza |
| Inne tytuły: | Family probation officer as an educator of many faces. The work of a family probation officer in the field as a reflective educational practice |
| Autorzy: | Miśkiewicz, Katarzyna |
| Słowa kluczowe: | pedagogia kurator rodzinny etnografia pedagogy family probation officer ethnography |
| Data wydania: | 2024 |
| Data dodania: | 4-gru-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 27, 2024, s. 295-311 |
| Abstrakt: | Zasadniczym celem artykułu było zilustrowanie ogólnego modelu pracy kuratorów rodzinnych działających w wielkomiejskim centrum. W tekście skoncentrowałam się nie tylko na aspektach metodycznych, ale refleksyjności i podejściu do relacji, jaką kurator buduje z podopiecznym. W tym celu przyjęłam perspektywę teoretyczną, określaną w piśmiennictwie naukowym „pedagogią”. Zgromadzone dane, na podstawie których opracowałam prezentowane wyniki, pochodzą z badań jakościowych przeprowadzonych w dwóch dzielnicach Łodzi – Śródmieściu i Bałutach (Stare Bałuty). Inspiracją teoretyczną były założenia interakcjonizmu symbolicznego. Zastosowaną metodą badawczą była etnografia, a przebieg analizy pozyskanych danych wyznaczały procedury metodologii teorii ugruntowanej. W rezultacie wyłoniłam różne formy działania kuratora rodzinnego w terenie, do których należą: wyczekiwanie, wyciąganie ręki, troska o podmiotowe traktowanie, ryzykowanie, zachowywanie czujności oraz elastyczne działanie. The main purpose of the article was to illustrate the general model of work of family probation officers working in the centre of big city. In the text, I focused not only on methodical aspects, but also on reflexivity and the approach to the relationship that the probation officer builds with the ward. For this purpose, I adopted a theoretical perspective, referred to as „pedagogy” in the scientific literature. The collected data, on the basis of which I developed the presented results, comes from qualitative research conducted in two districts of Łódź – Śródmieście and Bałuty (Stare Bałuty). The theoretical inspiration was the assumptions of symbolic interactionism. I used ethnography, and the course of analysis of the acquired data was determined by the procedures of grounded theory methodology. As a result, I identified various forms of actions of a family probation officer in the field, which include: waiting, reaching out, concern for subjective treatment, risking, remaining vigilant and flexible action. |
| Afiliacja: | Uniwersytet Łódzki |
| E-mail: | katarzyna.miskiewicz@now.uni.lodz.pl |
| Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19368 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2024.27.19 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-8707-2063 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2024, nr 27 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_27_2024_K_Miskiewicz_Kurator_rodzinny_jako_pedagog_wielu_twarzy.pdf | 163,02 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_27_2024_K_Miskiewicz_The_Family_Probation_Officer.pdf | 152,61 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
