REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19364
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRatajczak, Łukasz P.-
dc.date.accessioned2025-12-02T11:16:52Z-
dc.date.available2025-12-02T11:16:52Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 27, 2024, s. 241-257pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19364-
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań teoretycznych oraz analiz badawczych w tym opracowaniu czyni się szeroko rozumianą działalność ukierunkowaną na niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w rozwiązywaniu ich problemów. Narrację wokół tej tematyki oparto na przeglądzie literatury, dopełniając ją wynikami badań pilotażowych dotyczących doświadczeń pracowników instytucji edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i pomocowych w zakresie praktyki skutecznego pomagania dzieciom i młodzieży. Należy podkreślić, że w kontekście narastających problemów młodych ludzi, szczególnie związanych ze sferą zdrowia psychicznego, konieczne staje się uruchamianie działań pomocowych w obrębie różnorodnych instytucji realizujących zadania na rzecz dzieci i młodzieży. Ważne i zarazem potrzebne wydają się działania ukierunkowane na profesjonalizację i wsparcie kadry udzielającej w sposób formalny i nieformalny pomocy dzieciom oraz młodzieży w procesie zmagania się z licznymi trudnościami.pl
dc.description.abstractThe subject of theoretical considerations and research analysis in this study is made broadly understood activity aimed at helping children and young people solve their problems. The narrative around this topic is based on a review of the literature, complementing it with the results of a pilot study of the experiences of employees of educational, childcare and aid institutions in the practice of effectively helping children and young people. It should be emphasized that in the context of the growing problems of young people, especially those related to the sphere of mental health, it becomes necessary to launch assistance activities within a variety of institutions carrying out tasks for children and adolescents. Important and at the same time necessary seem to be activities aimed at professionalization and support of personnel providing formal and informal assistance to children and young people in the process of struggling with numerous difficulties.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectdziecipl
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectpomoc w rozwiązywaniu problemówpl
dc.subjectskuteczne pomaganiepl
dc.subjectchildrenpl
dc.subjectadolescentspl
dc.subjectproblem-solving helppl
dc.subjecteffective helpingpl
dc.titlePraktyka skutecznego pomagania dzieciom i młodzieży. Z doświadczeń pracowników instytucji edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczychpl
dc.title.alternativePractice effective assistance in solving problems of children and adolescents from educational institutions and childcare facilitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2024.27.16-
dc.description.Emailratay@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAdamczyk B., 2020, Umiejętności nauczyciela-pedagoga w pracy z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 594 (9). https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4866pl
dc.description.referencesBłasiak A., Dybowska E., 2014, Wstęp, [w:] W trosce o dobro współczesnego dziecka, (red.) A. Błasiak, E. Dybowska, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl
dc.description.referencesBrasławska-Haque M., 2013, Kompetencje terapeutyczne współczesnego nauczyciela, [w:] Szkoła twórcza w odtwórczym świecie, (red.) J. Krukowski, A. Wołoch, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, Kraków.pl
dc.description.referencesCuryło-Sikora P., 2022, Kształtowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży w obliczu tendencji współczesności, stanowiących czynniki ryzyka dla zdrowia psychospołecznego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 611 (6). https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8926.pl
dc.description.referencesCzabała C., Sęk H., 2005, Pomoc psychologiczna, [w:] Psychologia, (red.) J. Strelau, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., 1999, Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji, „Neodidagmata”, 24.pl
dc.description.referencesEgan G., 2002, Kompetentne pomaganie. Model pomocy na procesie rozwiązywania problemów, Zys i S-ka, Poznań.pl
dc.description.referencesFlatow-Kaleta E., Waszyńska K., 2023, Profesjonalna pomoc psychopedagogiczna online na przykładzie terapii i mediacji. (Nie) zbędna odpowiedź na sytuacje trudne, Resocjalizacja Polska, 25. https://doi.org/10.22432/pjsr.2023.25.09pl
dc.description.referencesGodecka J., 2018, Improve the youth. Stres jak o nim rozmawiać i jak go zniwelować? Poradnik dla pracowników młodzieżowych, publikacja sfinansowana ze środków Komisji Europejskiej, Warszawa.pl
dc.description.referencesHajduk B., Hajduk E., 2008, O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.pl
dc.description.referencesJanas-Kozik M., 2017, Sytuacja psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce w 2016 roku Aktualne występowanie i obraz zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego, „Psychiatria”, 14(1).pl
dc.description.referencesKluczyńska S., Zabłocka-Żytka L., 2020, Dziecko w sytuacji kryzysowej Wspierająca rola pracowników oświaty, ORE, Warszawa.pl
dc.description.referencesMazur J., Małkowska-Szkutnik A. (red.), 2018, Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa.pl
dc.description.referencesMuszyńska E., 2023, Skuteczne pomaganie w rozwiązywaniu problemów indywidualnych dzieci i młodzieży, wykład wygłoszony podczas Seminarium Naukowego z cyklu: „Współpraca instytucji opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych z rodziną” pod tytułem: „Praktyka skutecznego pomagania dzieciom, młodzieży i rodzinie”, 16 czerwca 2023 r., Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.pl
dc.description.referencesNamysłowska I., 2013, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – stan rozwoju opieki psychiatrycznej i zadania na przyszłość, „Postępy Nauk Medycznych”, 26(1).pl
dc.description.referencesOkunin B., 2002, Skuteczna pomoc psychologiczna, IPZ, Warszawa.pl
dc.description.referencesOtrębska-Popiołek K., 1991, Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Uniwersytet Śląski, Katowice.pl
dc.description.referencesPiorunek M., 2022, Rola nauczyciela-wychowawcy we wspieraniu ucznia, „Roczniki Pedagogiczne” 14 (2). https://doi.org/10.18290/rped22142.7pl
dc.description.referencesSęk H., 1993, Społeczno-kliniczne podstawy teoretyczne różnych form pomocy psychologicznej, [w:] Społeczna psychologia kliniczna, (red.) H. Sęk, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSkałbania B., 2018, Jak skutecznie pomagać – kompetencje nauczyciela do pomagania uczniom, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, 31(31).pl
dc.description.referencesSłopień A., 2022, Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwania, prognozy i rekomendacje, [w:] Rodzina – wyzwania na XXI wiek, (red.) M. A. Michalski, Rządowa Rada Ludnościowa, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesStrykowska J., 2011, Kompetencje socjoterapeutyczne w pracy pedagogicznej, „Neodidagmata”, 31 (32).pl
dc.description.referencesSzredzińska R., 2022, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, [w:] Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, (red.) M. Sajkowska, R. Szredzińska, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.pl
dc.description.referencesTabak I., 2014, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów, „Studia BAS”, 2.pl
dc.description.referencesWierzejska J., 2018, Poczucie własnej skuteczności pedagogów szkolnych a ich stres zawodowy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia”, 31 (1).pl
dc.description.referencesZabłocka-Żytka L., 2011, Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu, [w:] Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka, (red.) B. Weigl, APS, Warszawa.pl
dc.description.referencesZmarzlik J., Pawlak-Jordan B., 2010, Pomoc psychologiczna dzieciom wykorzystywanym seksualnie, [w:] Dziecko wykorzystywane seksualnie. Diagnoza, interwencja, pomoc psychologiczna, (red.) M. Sajkowska, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa.pl
dc.description.referencesRPD, 2021, Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce, obszar nr 3: Samopoczucie psychiczne. Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Pobrane z: https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/11/ Raport-RPD-samopoczucie-psychiczne-PDF.pdfpl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number27pl
dc.description.firstpage241pl
dc.description.lastpage257pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0001-7889-120-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2024, nr 27

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons