REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19301
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBednarczuk, Monika-
dc.date.accessioned2025-11-24T10:32:18Z-
dc.date.available2025-11-24T10:32:18Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationLiteraturoznawstwo i kulturoznawstwo. Prace na XVII (ekstraordynaryjny) Międzynarodowy Kongres Slawistów w Paryżu w roku 2025, redakcja Ryszard Grzesik, Dorota Krystyna Rembiszewska, Warszawa 2025, s. 23-30pl
dc.identifier.isbn978-83-68418-07-1 [e-book PAN]-
dc.identifier.isbn978-83-68418-01-9 [druk PAN]-
dc.identifier.isbn978-83-66369-66-5 [e-book IS PAN]-
dc.identifier.isbn978-83-66369-23-8 [druk IS PAN]-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19301-
dc.description.abstractThis article analyses the esoteric milieu of socialist Poland and the transfer of various ideas and practices that influenced its development. During the period of socialism, this community evolved at the intersection of older traditions and newer trends, related to, firstly, parapsychological research conducted in the USSR and Czechoslovakia, secondly – the increasing fascination with Western culture, and thirdly – the growing influence of the Global South. The late 1970s were already dominated by New Age ideas, although the term itself was avoided. These developments were apparent in the expansion of associations, conferences, and publications devoted to telepathy, dowsing, astrology, yoga, alternative medicine, etc. Importantly, in this way not only esoteric practices were promoted, but also related ideas, attitudes, and values, which influenced various areas of culture.pl
dc.description.abstractArtykuł analizuje środowisko ezoteryczne w PRL oraz kształtujące je procesy transferu różnych idei i praktyk. W okresie socjalizmu środowisko to rozwijało się na styku starszych tradycji i nowszych tendencji, związanych, po pierwsze, z prowadzonymi w ZSRR i Czechosłowacji badaniami parapsychologicznymi, po drugie – z pogłębiającą się fascynacją kulturą zachodnią, po trzecie – z rosnącym znaczeniem globalnego Południa. Koniec lat siedemdziesiątych stał już pod znakiem New Age, mimo że unikano tego terminu. Przejawem tych przemian były rozmaite towarzystwa, konferencje i publikacje poświęcone telepatii, różdżkarstwu, astrologii, jodze, medycynie alternatywnej itd. Co istotne, popularyzowano w ten sposób nie tylko praktyki ezoteryczne, ale także pokrewne im idee, postawy i wartości, które oddziałały na różne dziedziny kultury.pl
dc.description.sponsorshipThis work was supported by the National Science Centre, Poland, with the grant “In Search of Another Knowledge: Western Esotericism in Communist Poland”, DEC-2020/37/B/HS2/00894.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherPolska Akademia Nauk-Komitet Słowianoznawstwa: Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Naukpl
dc.relation.ispartofseriesZ Polskich Studiów Slawistycznych;t. 14, cz. 1-
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectesotericismpl
dc.subjectsocialist Polandpl
dc.subjectparapsychologypl
dc.subjectNew Agepl
dc.subjectblending of traditionspl
dc.subjectezoteryzmpl
dc.subjectPRLpl
dc.subjectparapsychologiapl
dc.subjectprzenikanie tradycjipl
dc.titleEsotericism in Socialist Poland as a Confluence of Traditions from the East, the West, and the Global Southpl
dc.title.alternativeEzoteryzm w PRL jako połączenie tradycji ze Wschodu, Zachodu i globalnego Południapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Ryszard Grzesik, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Dorota Krystyna Rembiszewska & the respective authors, 2025pl
dc.description.Emailm.bednarczuk@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAAN – Archiwum Akt Nowych (Central Archives of Modern Records) in Warsaw, collection 1102: Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (Main Office for Control of the Press, Publications and Public Performances), ref. no. 2098 (2/1102/0/4.2.3.1/2098).pl
dc.description.referencesAleksandrowicz, J. (1973). Zen dla zdrowia. Przekrój, 1973(1483), 10.pl
dc.description.referencesBednarczuk, M. (2024a). Miron Białoszewski, Lech Emfazy Stefański, and the paranormal: Toward a history of a peculiar relationship. Slavonica, 1(29), 1–15.pl
dc.description.referencesBednarczuk, M. (2024b). Western esotericism and parapsychology in socialist Poland: Between censorship and the official culture. Zeitschrift für slavische Philologie, 2(80), 399–425.pl
dc.description.referencesBiałoszewski, M. (1984). Stara proza, nowe wiersze. Czytelnik.pl
dc.description.referencesBiałoszewski, M. (2012). Tajny dziennik. Znak.pl
dc.description.referencesBoruń, K. (1967a). Dr Ochorowicz a nauka. Tygodnik Demokratyczny, 15(11), 6.pl
dc.description.referencesBoruń, K. (1967b). Zagadka Ossowieckiego. Tygodnik Demokratyczny, 15(14), 6.pl
dc.description.referencesCampbell, C. (2007). The Easternization of the West: A thematic account of cultural change in the modern era. Routledge.pl
dc.description.referencesFürst, J., & McLellan, J. (Eds.). (2017). Dropping out of socialism: The creation of alternative spheres in the Soviet bloc. Lexington Books.pl
dc.description.referencesHall, D. (2007). New Age w Polsce: Lokalny wymiar globalnego zjawiska. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesHall, D. (2014). Od kontrkultury do New Age? Źródła i konteksty nowej duchowości w Polsce. In E. Chabros (Ed.), Od kontrkultury do New Age: Wybrane zjawiska społeczno­kulturowe schyłku PRL i ich korzenie (pp. 151–159). Instytut Pamięci Narodowej Wrocław.pl
dc.description.referencesHanegraaff, W. (2012). Esotericism and the academy: Rejected knowledge in Western culture. Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesHelbig-Mischewski, B. (1995). New­Age­Diskurs in der polnischen Literaturwissenschaft, Literaturkritik und Lyrik der 70er und 80er Jahre: Rekonstruktion eines Weltbildes. Sagner.pl
dc.description.referencesHerlinger, J. (1984). Historie niewiarygodne. Nasza Księgarnia.pl
dc.description.referencesIłowiecki, M. (1964). Czytam twoje myśli. Dookoła Świata, 11(8), 16–17.pl
dc.description.referencesJanion, M., & Rosiek, S. (Eds.). (1981). Galernicy wrażliwości. Wydawnictwo Morskie.pl
dc.description.referencesJaworski, M. (1965). Czy jasnowidzenie jest faktem. Przekrój, 21(1067), 1, 11.pl
dc.description.referencesJung, C. G. (1976). Archetypy i symbole: Pisma wybrane (J. Prokopiuk, Trans.). Czytelnik.pl
dc.description.referencesKaden, Z. (1964). Telepatia. Ty i Ja, 5(10), 43–45; Ty i Ja, 5(11), 18–19.pl
dc.description.referencesKoczmarek, A., Przybylak, Z., & Tomaszewski, W. (Eds.). (1985). III Sympozjum Radiestezyjne ’85, 7–8 XII. Stowarzyszenie Radiestetów w Bydgoszczy.pl
dc.description.referencesLang, U., & Arend, J. (2023). Global yoga in Eastern Europe: Tracing cultural brokers in socialist Czechoslovakia and Poland. Body Politics, 11(15), 195–218.pl
dc.description.referencesŁagosz, Z. (2013). Robert Walter’s struggle with the UB: The unknown story. Studia Religiologica, 46(4), 293–306.pl
dc.description.referencesŁagosz, Z. (2016). Aparat represji wobec ezoteryków i ugrupowań ezoterycznych: Zarys problematyki. In I. Trzcińska & A. Świerzowska (Eds.), Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury (pp. 47–58). Libron.pl
dc.description.referencesMaharishi Mahesh Jogi. (1977). Zachęta do stworzenia idealnego społeczeństwa (B. Rostworowski, Trans.). Wielkopolskie Stowarzyszenie Różdżkarzy; Centrala Usługowo-Wytwórcza „Różdżkarz”.pl
dc.description.referencesManczarski, S. (1961). Zastosowanie cybernetyki i radiofizyki w parapsychologii. Przegląd Telekomunikacyjny, 34(11), 325–339.pl
dc.description.referencesMark, J., Kalinovski, A. M., & Marung, S. (Eds.), (2020). Alternative globalizations: Eastern Europe and the postcolonial world. Indiana University Press.pl
dc.description.referencesMarszał, E. (1975). Tajemnice radiestezji i psychotroniki. Kierunki, 19(19), 14.pl
dc.description.referencesMichalska, M. (1972). Hathajoga dla wszystkich. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskichpl
dc.description.referencesMraß, P. (Ed.). (2005). Oneiron – ein esoterischer Künstlerkreis aus Kattowitz / Ezoteryczny krąg artystów z Katowic (J. Mraß, Trans.). KOS.pl
dc.description.referencesPasek, Z. (2013). Nowa duchowość: Konteksty kulturowe. Aureus.pl
dc.description.referencesPrinke, R., & Weres, L. (1982). Mandala życia: Astrologia – mity i rzeczywistość. Krajowa Agencja Wydawnicza.pl
dc.description.referencesRzeczycka, M., & Trzcińska, I. (Ed.). (2019). Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939 (Vols. 1–2). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesSadowska, E. (1979). Uzdrowiciel, znachor, lekarz. WTK. Wrocławski Tygodnik Katolików, 30(44), 1, 4.pl
dc.description.referencesStańczakowa J. (1982). Ślepak. Czytelnik.pl
dc.description.referencesStańczakowa, J. (1986). Przejścia. Czytelnik.pl
dc.description.referencesStefański, L. E., & Komar, M. (1980). Od magii do psychotroniki. Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesTändler, M. (2016). Das therapeutische Jahrzehnt: Der Psychoboom in den siebziger Jahren. Wallstein.pl
dc.description.referencesWaniek, H. (1984). Dziady berlińskie. [no publisher].pl
dc.description.referencesWaniek, H. (2015). Wspaniale było ich znać. In A. Niesyto (Ed.), Urszula Broll, Andrzej Urbanowicz – niebezpieczne związki (pp. 24–49). Muzeum Historii Katowic.pl
dc.description.referencesWierzbicki, J. (1974). Kościół i medytacje Wschodu. WTK. Wrocławski Tygodnik Katolików, 22(27), 8.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1976). Na tropie cudów: Operował mnie Blanche. Przekrój, 32(1610), 19–20.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1978). Guru wybierasz sobie sam. Przekrój, 34(1745), 6–7, 20.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1981). Jak leczyć ziemię. Przekrój, 37(1886), 20.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1983). Uzdrowiciele, Przekrój, 39(1966), 16–17.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1986). Podróż dookoła świętej krowy. Krajowa Agencja Wydawnicza.pl
dc.description.referencesZinser, H. (2009). Esoterik: Eine Einführung. Fink.pl
dc.description.firstpage23pl
dc.description.lastpage30pl
dc.identifier.citation2Literaturoznawstwo i kulturoznawstwo. Prace na XVII (ekstraordynaryjny) Międzynarodowy Kongres Slawistów w Paryżu w roku 2025, redakcja Ryszard Grzesik, Dorota Krystyna Rembiszewskapl
dc.conferenceXVII Międzynarodowy Kongres Slawistów, Paryż 25-30 sierpnia 2025 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-3490-3446-
Występuje w kolekcji(ach):Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Bednarczuk_Esotericism_in_Socialist_Poland.pdf437,71 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons