REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19296
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBednarczuk, Monika-
dc.date.accessioned2025-11-24T07:07:47Z-
dc.date.available2025-11-24T07:07:47Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationRoczniki Humanistyczne, T. 73, nr 5 (2025), s. 177–194pl
dc.identifier.issn0035-7707-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19296-
dc.description.abstractWährend esoterische Praktiken in der DDR weitgehend marginalisiert wurden, entwickelte sich die Erforschung paranormaler Phänomene in Westdeutschland zu einem eigenständigen Forschungsfeld, wie das Institut für Grenzgebiete der Psychologie und Psychohygiene in Freiburg i.B. zeigt. Gegründet wurde das Institut von dem Psychologen und Mediziner Hans Bender, der internationales Ansehen erlangte und dessen Name auch im sozialistischen Polen bekannt war. Der Beitrag untersucht ausgewählte Aspekte des Transfers esoterischer Wissensbestände aus der BRD in den 1970er und 1980er Jahren. Hierzu werden die folgenden Themen beleuchtet: die Rezeption der Ideen von Hans Bender in der Volksrepublik Polen, die Rezeption anthroposophischer Konzepte, die Rolle deutscher Publikationen in Leszek Szumans Büchern über Astrologie und das Okkulte, und die Bedeutung des Magazins Esotera für die Monatszeitschrift Biuletyn Psychotronika: Trzecie Oko. Die Analyse dieser Fragen erlaubt auch, die Rolle kultureller Vermittler: innen zu verdeutlichen. Im Mittelpunkt stehen dabei der Schriftsteller, Theaterregisseur und Verbreiter esoterischer Praktiken Lech Emfazy Stefański, der literarische Übersetzer und Experte für Anthroposophie und Gnosis Jerzy Prokopiuk, der Astrologe Leszek Szuman sowie die Journalistin und Förderin des New Age Lucyna Winnicka.pl
dc.description.abstractW odróżnieniu od NRD, gdzie praktyki ezoteryczne zostały w znacznym stopniu zmarginalizowane, w RFN zjawiska paranormalne stały się przedmiotem poważnych badań, o czym świadczy Institut für Grenzgebiete der Psychologie und Psychohygiene we Fryburgu Bryzgowijskim. Założycielem tej instytucji był psycholog i lekarz Hans Bender, który zyskał międzynarodową renomę i którego nazwisko było znane również w socjalistycznej Polsce. Artykuł dotyczy wybranych aspektów transferu praktyk ezoterycznych z RFN w latach 70. i 80. XX wieku i omawia następujące kwestie: recepcja idei Hansa Bendera w PRL, recepcja niektórych koncepcji antropozoficznych, znaczenie zachodnioniemieckich publikacji dla książek Leszka Szumana o astrologii i zjawiskach okultystycznych i wzorotwórcza rola czasopisma Esotera dla miesięcznika Biuletyn Psychotroniczny: Trzecie Oko. Analiza tych zagadnień pozwala również uwypuklić rolę pośredników w procesie transferu kulturowego. W centrum rozważań stoją reżyser teatralny, pisarz i popularyzator praktyk ezoterycznych Lech Emfazy Stefański, tłumacz literatury oraz znawca antropozofii i gnozy Jerzy Prokopiuk, astrolog Leszek Szuman oraz publicystka i propagatorka New Age Lucyna Winnicka.pl
dc.description.abstractWhile esoteric practices in the GDR became largely marginalised, investigations into paranormal phenomena in West Germany developed into an autonomous field of research, as evidenced by the Institut für Grenzgebiete der Psychologie und Psychohygiene in Freiburg i.B. The institute was founded by the psychologist and physician Hans Bender, who gained an international reputation and whose name was known also in socialist Poland. The paper examines selected aspects of the cultural transfer of esoteric practices from West Germany in the 1970s and 1980s. It addresses the following topics: the reception of Hans Bender’s ideas in socialist Poland, the dissemination of selected anthroposophic concepts, the importance of German publications for Leszek Szuman’s books on astrology and the occult, and the exemplary role of the German magazine Esotera for the Polish monthly Biuletyn Psychotronika: Trzecie Oko. The analysis of these issues also helps to highlight the significance of cultural brokers. The focus lies here on the theatre director, writer and promoter of esoteric practices Lech Emfazy Stefański, the literary translator and expert in anthroposophy and gnosis Jerzy Prokopiuk, the astrologer Leszek Szuman, and the journalist and New Age promoter Lucyna Winnicka.pl
dc.description.sponsorshipDer vorliegende Beitrag wurde verfasst im Rahmen des Forschungsprojekts Nr. DEC-2020/37/B/HS2/00894, das vom polnischen Nationalen Wissenschaftszentrum (Narodowe Centrum Nauki) finanziert wird.pl
dc.language.isodepl
dc.publisherTowarzystwo Naukowe KULpl
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectKulturtransferpl
dc.subjectdas Okkultepl
dc.subjectesoterische Wissensbeständepl
dc.subjectBRDpl
dc.subjectVR Polenpl
dc.subjecttransfer kulturowypl
dc.subjectokultyzmpl
dc.subjectpraktyki ezoterycznepl
dc.subjectRFNpl
dc.subjectPRLpl
dc.subjectcultural transferpl
dc.subjectthe occultpl
dc.subjectesoteric practicespl
dc.subjectWest Germanypl
dc.subjectsocialist Polandpl
dc.titleKulturtransfer und das Okkulte: Rezeption esoterischer Wissensbestände aus der BRD im sozialistischen Polenpl
dc.title.alternativeTransfer kulturowy i okultyzm: recepcja praktyk ezoterycznych z Niemiec Zachodnich w PRLpl
dc.title.alternativeCultural transfer and the occult: the reception of esoteric practices from West Germany in socialist Polandpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-NC-ND 4.0 Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitungen 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.18290/rh25735.10-
dc.description.Emailm.bednarczuk@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniversität Białystok, Fakultät für Philologie Lehrstuhl für Vergleichende Studien und Editionswissenschaftpl
dc.description.referencesAnton, A. (2018). Das Paranormale im Sozialismus: Zum Umgang mit heterodoxen Wissensbeständen, Erfahrungen und Praktiken in der DDR. Logos.pl
dc.description.referencesBednarczuk, M. (2024a). Miron Białoszewski, Lech Emfazy Stefański, and the paranormal: Toward a history of a peculiar relationship. Slavonica, 29(1), 1–15. https://doi.org/10.1080/13617427.2024.2420153pl
dc.description.referencesBednarczuk, M. (2024b). Western esotericism and parapsychology in socialist Poland: Between censorship and the official culture. Zeitschrift für Slavische Philologie, 80(2), 399–425.pl
dc.description.referencesBednarczuk, M. (2025). Health care, esoteric practices, and socialist governmentality in Poland. History of the Human Sciences. Online-Vorveröffentlichung. https://doi.org/10.1177/09526 951251342703pl
dc.description.referencesBender, H. (1973). Telepathie, Hellsehen und Psuchokinese: Aufsätze zur Parapsychologie. Piper.pl
dc.description.referencesBender, H. (1976). Parapsychologie: Entwicklungen, Ergebnisse, Probleme (5. Aufl.). Wissenschaftliche Buchgesellschaft.pl
dc.description.referencesBender, H. (1977). Od przesądów do przesądów (o. Übers.). Forum, (27), 20–21.pl
dc.description.referencesBiałoszewski, M. (2012). Tajny dziennik. Znak.pl
dc.description.referencesBoruń, K., & Manczarski, S. (1977). Tajemnice parapsychologii. Iskry.pl
dc.description.referencesDe Brosses, M.-T. (1977). Cuda, cudeńka i laboratoria (o. Übers.). Forum, (8), 22–23.pl
dc.description.referencesDe Brosses, M.-T. (1987). Poltergeist profesora Bendera (ohne Übers.). Przekrój, (2180), 18–19. (Originalartikel erschienen als: Les poltergeist du professeur Bender. Un essai d'explication scientifique de phénomènes très étrangers. Paris Match, (1948), 3–9).pl
dc.description.referencesDobiasz, M. (2012). Dzieje antropozofii w Polsce [Unveröffentlichte Masterarbeit]. Universität Warschau. https://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/anthropos_i_sophia/dobiasz_dzieje_antropozofii_w_polsce.htpl
dc.description.referencesDyduch, J. (1952, 10. Mai). Protokół przesłuchania podejrzanego. Walter Robert Adolf (IPN BU_0_1251_226). Archiv IPN Warschau, Polen.pl
dc.description.referencesEspagne, M., & Werner, M. (1985). Deutsch-französischer Kulturtransfer im 18. und 19. Jahrhundert: Zu einem neuen interdisziplinären Forschungsprogramm des C.N.R.S. Francia, 13, 502– 510. https://doi.org/10.11588/fr.1985.0.52120pl
dc.description.referencesGottschalk, K. C. (1955). Dein Weiterleben nach dem Tode. Löwen-Verlag.pl
dc.description.referencesHanegraaff, W. (2012). Esotericism and the academy: Rejected knowledge in Western culture. Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesHass, L. (1999). Wolnomularze polscy w kraju i na świecie 1821–1999: Słownik biograficzny. Oficyna Wydawnicza RYTM.pl
dc.description.referencesHelbig-Mischewski, B. (1995). New-Age-Diskurs in der polnischen Literaturwissenschaft, Literaturkritik und Lyrik der 70er und 80er Jahre: Rekonstruktion eines Weltbildes. Sagner.pl
dc.description.referencesKrippner, S. (1980). Human possibilities: Mind exploration in the USSR and Eastern Europe. Anchor Press.pl
dc.description.referencesLux, A. (2021). Wissenschaft als Grenzwissenschaft: Hans Bender (1907–1991) und die deutsche Parapsychologie. De Gruyter.pl
dc.description.referencesLux, A., & Paletschek, S. (Hrsg.). (2016). Okkultismus im Gehäuse: Institutionalisierungen der Parapsychologie im 20. Jahrhundert im internationalen Vergleich. De Gruyter.pl
dc.description.referencesManczarski, S. (1954, 7. Dezember). Ankieta personalna. Manczarski Stefan Feliks, ur. 30 V 1899 r. Instytut Podstawowych Problemów Techniki w Warszawie. Profesor nadzwyczajny (2/317/0/26.5/6789). Archiv der Neuen Akten, Warschau, Polen.pl
dc.description.referencesMärc, V. (2021). Death by Landscape? Geo-Pathogenic Zones as Architectural and Urbanistic Phenomenon. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny/Notebook for Art, Theory, and Related Zones, (30). https://vvp.avu.cz/en/sesit/notebook-30pl
dc.description.referencesMiddell, M. (2016, 28. Januar). Kulturtransfer, Transferts culturels. Docupedia-Zeitgeschichte. https://docupedia.de/zg/Kulturtransferpl
dc.description.referencesPaciorkowski, R. (1974). Z zagadnień parapsychologii. WTK–Wrocławski Tygodnik Katolików, (51–52), 6–9.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (1980). Gnoza w rolnictwie? Argumenty, (8), 9–10.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (1982). Rolnictwo stare i nowe. Zorza, (29), 18–19.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (1984). Rolnictwo biodynamiczne. Biuletyn Psychotronika: Trzecie Oko, (1), 19–21; (2), 17–20; (4), 27–29; (5), 29–31.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (1986a). Antropozofia Rudolfa Steinera jako metoda poznania świata duchowego. Pismo Literacko-Artystyczne, (2), 127–144.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (1986b). Antropozofia jako most między starym a nowym poznaniem. Pismo Literacko-Artystyczne, (6–7), 211–225.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (2003). Szkice antropozoficzne: Chrześcijańska droga poznania duchowego. Studio Astropsychologii.pl
dc.description.referencesProkopiuk, J. (2004). Rozdroża, czyli zwierzenia gnostyka. KOS.pl
dc.description.referencesRzeczycka, M., & Trzcińska, I. (Hrsg.). (2019a). Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939: Bd. 1. Teozofia i antropozofia. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesRzeczycka, M., & Trzcińska, I. (Hrsg.). (2019b). Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939: Bd. 2. Formacje, ludzie, idee. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesSchetsche, M., & Schmid-Knittel, I. (2018). Heterodoxie: Konzepte, Traditionen, Figuren der Abweichung. Herbert von Halem Verlag.pl
dc.description.referencesStaniewski, D. (2022). Leszek Szuman: Gwiazdy nie miały przed nim tajemnic. Prestiż, (5), 34–38. https://prestizszczecin.pl/magazyn/158/ludzie/leszek-szuman-gwiazdy-nie-mialy-przed-nimtajemnicpl
dc.description.referencesStefański, L. E. (1984). Świat widziany trzecim okiem. Trzecie Oko, (1), 28–29.pl
dc.description.referencesStefański, L. E., & Komar, M. (1977). Od magii do psychotroniki: Czy wróżka prawdę powie? Przekrój, (1689), 20.pl
dc.description.referencesSziede, M., & Zander, H. (Hrsg). (2015). Von der Dämonologie zum Unbewussten: Die Transformation der Anthropologie um 1800. De Gruyter.pl
dc.description.referencesSzuman, L. (1978). Astrologiczna charakterystyka typów ludzi w zarysie. Wielkopolskie Stowarzyszenie Różdżkarzy.pl
dc.description.referencesSzuman, L. (1994). Życie po śmieci: Księga wróżb i przepowiedni. Zodiak.pl
dc.description.referencesT. C. (1952, 2. April). Ważniejsze kontakty Roberta Waltera. Walter Robert Adolf (IPN BU_0_1251_226). Archiv IPN Warschau, Polen.pl
dc.description.referencesTrojan, P., Prokopiuk, J., & Duda, L. (1980). „Nie gwałcąc natury“. O gospodarce biodynamicznej mówią […]. Kontakty, (15), 6–7.pl
dc.description.referencesVitanova-Kerber, V. (2022). From Sofia’s salons to the mountain Rranges of Kozhuh: Social and functional dimensions of esotericism in late socialist Bulgaria. Baltic Worlds, 14(4), 57–67.pl
dc.description.referencesWernichowska, B. (1979). Astrologia ma przyszłość… Wywiad z Leszkiem Szumanem. Przekrój, (1791), 10.pl
dc.description.referencesWernichowska, B. (1984). Psychotronika dla każdego. Przekrój, (2040), 23.pl
dc.description.referencesWijsen, F., & Stuckrad, K. von. (Hrsg.). (2016). Making religion: Theory and practice in the discursive study of religion. Brill.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1981). Jak leczyć ziemię. Przekrój, (1886), 20.pl
dc.description.referencesWinnicka, L. (1987). Podróż dookoła świętej krowy. Krajowa Agencja Wydawnicza.pl
dc.description.referencesWojciechowski, T. (1981). Z zagadnień parapsychologii. Analecta Cracoviensia, 13, 105–128.pl
dc.description.referencesŻak-Bucholc, J. (2014). “Prekursorzy Nowej Ery. Akademia Życia jako przykład alternatywnej wizji zdrowia“. In E. Chabros (Hrsg.), Od kontrkultury do New Age. Wybrane zjawiska społeczno-kulturowe schyłku PRL i ich korzenie (S. 135–150). Instytut Pamięci Narodowej – Oddział we Wrocławiu.pl
dc.identifier.eissn2544-5200-
dc.description.volume73pl
dc.description.number5pl
dc.description.firstpage177pl
dc.description.lastpage194pl
dc.identifier.citation2Roczniki Humanistycznepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3490-3446-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Bednarczuk_Kulturtransfer_und_das_Okkulte.pdf297,95 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons