REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19267
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGułczyńska, Anita-
dc.date.accessioned2025-11-18T09:45:39Z-
dc.date.available2025-11-18T09:45:39Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 267-287pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19267-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractArtykuł prezentuje rekonstrukcję punktów zwrotnych w relacji nastolatków z defaworyzowanego sąsiedztwa (DS) (Snyder i in. 2002) z lokalnymi grupami dewiacyjnymi, pozyskaną z danych z longitudinalnego badania jakościowego (Hollandi in. 2004), przeprowadzonego z udziałem kilku dorosłych dziś mężczyzn, kiedyś mieszkających w jednym z łódzkich sąsiedztw. W badaniu odkryto intersubiektywną perspektywę na aktywności dewiacyjne lokalnych grup rówieśniczych oraz trzy warianty punktów zwrotnych w relacjach nastolatków z takimi grupami („odbicie”; „postawienie się”; dołączenie do grupy alternatywnego odniesienia) wraz z własnościami kontekstu, który im sprzyjał. Stanowią one trzon artykułu, który wzbogaca dyskurs o odstąpieniu od przestępczości oraz inspiruje dyskusję na temat opartej na siłach resocjalizacji w środowisku otwartym.pl
dc.description.abstractThe article seeks for a reconstruction of turning points in the relationships of teenagers from a disadvantaged neighborhood (Snyder, Angus, & Sutherland-Smith, 2002) with local deviant groups, collected in the course of a longitudinal qualitative study (Holland, Thomson, & Henderson, 2004) that had been conducted with several today – adult men who used to live in one of such neighborhoods in Łódź. The study uncovers an intersubjective perspective on deviant activities of local peer groups and three variants of turning points in the actors’ relations with such groups („rebounding”; „standing up for yourself”; joining an alternative reference group) together with the properties of the context that encourage them. Their presentation constitutes the core of the article and contribute to both the discourse on a desistance from crime and the development of strength-based social rehabilitation in a local community.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectodstąpienie od przestępczościpl
dc.subjectdefaworyzowane sąsiedztwopl
dc.subjectgrupy dewiacyjnepl
dc.subjectreputacja punkty zwrotnepl
dc.subjectdesistence from crimepl
dc.subjectdisadvantaged neighborhoodpl
dc.subjectdeviant groupspl
dc.subjectreputation turning pointspl
dc.titlePunkty zwrotne w relacji młodych mieszkańców defaworyzowanego sąsiedztwa z lokalnymi grupami dewiacyjnymi. Longitudinalne studium przypadkówpl
dc.title.alternativeTur ning points in the disadvantaged neighbor hood young residents’ relationships with local deviant groups. Longitudinal case studypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.26.17-
dc.description.Emailanita.gulczynska@now.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBerger P. L., Luckmann T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa.pl
dc.description.referencesBernasiewicz M., 2013, Doświadczenia religijne i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, [w:] Tożsamość kulturowo-cywilizacyjna dewiantów a ich reintegracja społeczna, (red.) M. Konopczyński, A. Kieszkowska, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 275–285.pl
dc.description.referencesBernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M., 2015, Punkty zwrotne (turning points) w przestępczej karierze. Szansa dla resocjalizacji/rewitalizacji nieletnich przestępców, „Chowanna”, 44, 103–116.pl
dc.description.referencesCahill C., Stoudt B. G., Torre M. E., 2019, ‘They were looking at us like we were bad people’: growing up policed in the gentrifying, still disinvested city, „ACME: An International Journal for Critical Geographies”, 18 (5), 1128–1149.pl
dc.description.referencesCarroll A., Houghton S., Hattie H., 1999, Adolescent reputation enhancement: Differentiating delinquent, nondelinquent, and at-risk youths, “Journal of Child Psychiatry”, 40, 593–606.pl
dc.description.referencesCharmaz K., 2009, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesCrane J., 1991, The epidemic theory of ghettos and neighborhood effects on dropping out and teenage childbearing, „American Journal of Sociology”, 96 (5), 1226–1259.pl
dc.description.referencesCueff D., 2006, Dziecko na ulicy. Zwalczenie przemocy wobec dzieci ulicy (Przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: metody pracy w środowisku otwartym), Europejski Projekt Daphne (dokument PDF).pl
dc.description.referencesEmler N., 1984, Differential involvement in delinquency: Toward an interpretation in terms of reputation management, [w:] Progress in experimental personality research, (red.) B. A. Maher, W. B. Maher, New York, Academic Press, 173–237.pl
dc.description.referencesEmler N., 1990, A social psychology of reputation, [w:] European review of social psychology, (red) W. Stroebe, M. Hewstone, Chichester, UK: Wiley, 171–193.pl
dc.description.referencesFurstenberg F. F., 1993, How families manage risk and opportunity in dangerous neighborhoods, [w:] Sociology and the Public Agenda, (red.) W. J. Wilson, Newbury Park, CA, Sage, 231–258.pl
dc.description.referencesGolczyńska-Grondas A., 2016, Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.description.referencesGoodwin S., Young A., 2013, Ensuring children and young people have a voice in neighborhood community development, „Australian Social Work”, 66 (3), 344–357.pl
dc.description.referencesGulczyńska A., 2013, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.description.referencesGulczyńska A., Granosik M., 2022, „Małe rewitalizacje podwórek”. Społeczno-pedagogiczne badania-działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.description.referencesHolland J., Thomson R., Henderson S., 2004, Feasibility Study for a Possible Qualitative Longitudinal Study:Discussion Paper, Economic and Social Research Council, Swindon.pl
dc.description.referencesHughes E., 1958, Man and Their Work, The Free Press, Glencoe.pl
dc.description.referencesJencks C., Mayer S. E., 1990, The social consequences of growing up in a poor neighborhood, [w:] Inner City Poverty in the United States, (red.) M. G. H. McGeary, E. L. Lawrence, National Academic Press, Washington, 111–186.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2009, Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju, „Probacja”, 1, 63–87.pl
dc.description.referencesKusztal J., Muskała M., 2022, Odstąpienie od przestępczości jako kategoria pojęciowa polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska” 24, 203–217.pl
dc.description.referencesO’Donnell M., 1981, A New Introduction to Sociology, Harrap.pl
dc.description.referencesSchütze F., 1997, Trajektorie cierpienia, jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, 1, 11–56.pl
dc.description.referencesSnyder I., Angus L., Sutherland-Smith W., 2002, Building equitable literate futures: Home and school computer-mediated literacy practices and disadvantage, „Cambridge Journal of Education”, 32 (3), 367–383.pl
dc.description.referencesStrauss A., 2013, Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, tłum. A. Hałas, Wydawnictwo Nomos, Kraków.pl
dc.description.referencesSzczepanik R., 2017, „Otworzyło mi się wtedy okno na inny świat. Otworzyło mi to oczy na moje życie”. O wydarzeniach (punktach zwrotnych) inicjujących próby zerwania przez recydywistów z przestępczym stylem życia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, 4 (1), 238–255.pl
dc.description.referencesWacquant L. J. D., 2007, Territorial stigmatization in the age of advanced marginality, „Thesis Eleven”, 91 (1), 66–77.pl
dc.description.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (red.), 1998, Żyć i pracować w enklawach biedy, Instytut Socjologii UŁ, Łódź.pl
dc.description.referencesWarzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B., 2010, Mieszkańcy enklaw biedy 10 lat później, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number26pl
dc.description.firstpage267pl
dc.description.lastpage287pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-9742-8438-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons