REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19261
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMuchacka-Cymerman, Agnieszka-
dc.contributor.authorTomaszek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2025-11-18T07:39:44Z-
dc.date.available2025-11-18T07:39:44Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 217-237pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19261-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractAngażowanie się w ryzykowne dla zdrowia zachowania oraz problemy edukacyjne są jednymi z głównych czynników negatywnie wpływających na poziom zdrowia i dobrostanu psychicznego adolescentów. Jednak stres i wypalenie nauką zdalną oraz używanie substancji psychoaktywnych w trakcie pandemii Covid-19 jako predyktory dobrostanu psychicznego uczniów nie były dotychczas przedmiotem szerszych analiz w Polsce i na świecie. Z tej uwagi celem przeprowadzonego badania było sprawdzenie czy istnieje zależność między stresem, wypaleniem szkolnym i używaniem substancji psychoaktywnych a dobrostanem psychicznym uczniów. Badania były prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu następujących metod: Skala Wypalenia Nauką Zdalną, Kwestionariusz zachowań ryzykownych, Krótka skala dobrostanu psychicznego Caroll Ryff, 1 pytanie do pomiaru stresu edukacyjnego. Grupę osób badanych stanowiło 186 adolescentów (60% dziewcząt) ze średnią wieku wynoszącą M = 15.93 lata (SD = 1.70 lat). Uzyskane dane wskazują, że najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną po którą sięgała młodzież był alkohol (38% uczniów) oraz nikotyna (32% uczniów). Potwierdzono istotne statystycznie ujemne związki między dobrostanem psychicznym a stresem i wypaleniem nauką zdalną oraz częstszym sięganiem po tytoń i przebywaniem z osobami uzależnionymi. Syndrom wypalenia nauką zdalną pozytywnie korelował z paleniem tytoniu i marihuany oraz spożywaniem alkoholu i upijaniem się. W podsumowującym modelu regresji jedynie wypalenie nauką zdalną i sięganie po papierosy okazały się istotnymi predyktorami, które wyjaśniały 18% wariancji wyniku w dobrostanie psychicznym uczniów. Dane jakie uzyskano jednoznacznie potwierdziły, że efektywna promocja zdrowia psychicznego w grupie młodzieży musi uwzględniać dwa kluczowe obszary prewencji, tj. strategie radzenia sobie z cyberstresem edukacyjnym oraz wypaleniem nauką zdalną, jak również psychoprofilaktykę skupioną na minimalizacji ryzyka sięgania po substancje psychoaktywne przez młodych ludzi.pl
dc.description.abstractIntroduction: Engaging in health risk behaviors, along with educational problems, are among the main factors negatively affecting adolescents’ health and mental well-being. However, stress and burnout from remote learning and substance abuse during the Covid-19 pandemic as predictors of students’ psychological well-being have not yet been studied more extensively in Poland and around the world. With this in mind, the purpose of the study conducted was to see if there was a relationship between stress, school burnout and psychoactive substance use and students’ psychological well-being. Method: The study was conducted via the Internet using the following methods: Remote Learning Burnout Scale, Risk Behavior Questionnaire, Caroll Ryff Brief Mental Well-Being Scale, 1 Question Measurement of Educational Stress. The group of study subjects consisted of 186 adolescents (60% girls) with a mean age of M = 15.93 years (SD = 1.70 years). Results: The data obtained indicate that the most common psychoactive substance used by adolescents was alcohol (38% of students) and nicotine (32% of students). Statistically significant negative associations were confirmed between psychological well-being and stress and burnout with remote learning, as well as more frequent use of tobacco and hanging out with addicts. Remote learning burnout syndrome correlated positively with smoking and marijuana use, as well as alcohol consumption and binge drinking. In the summary regression model, only remote learning burnout and cigarette use proved to be significant predictors, explaining 18% of the variance in the students’ psychological well-being score. Conclusions: The data obtained unequivocally confirmed that effective mental health promotion among adolescents must take into account two key areas of prevention, i.e. strategies for coping with educational cyber-stress and remote learning burnout, as well as psycho-prevention focused on minimizing the risk of young people turning to psychoactive substances.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectstres szkolnypl
dc.subjectwypalenie nauką zdalnąpl
dc.subjectużywanie substancji psychoaktywnychpl
dc.subjectdobrostan psychicznypl
dc.subjectschool stresspl
dc.subjectremote learning burnoutpl
dc.subjectpsychoactive substance usepl
dc.subjectpsychological well-beingpl
dc.titleStres i wypalenie nauką zdalną oraz używanie substancji psychoaktywnych jako predyktory dobrostanu psychicznego uczniów podczas pandemii Covid-19pl
dc.title.alternativeStress and burnout with remote learning and psychoactive substance use as predictors of students’ psychological well-being during the Covid-19 pandemicpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.26.14-
dc.description.EmailAgnieszka Muchacka-Cymerman: agnieszka.muchacka-cymerman@up.krakow.plpl
dc.description.EmailKatarzyna Tomaszek: ktomaszek@ur.edu.plpl
dc.description.AffiliationAgnieszka Muchacka-Cymerman - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiepl
dc.description.AffiliationKatarzyna Tomaszek - Uniwersytet Rzeszowskipl
dc.description.referencesAng R. P., Huan V. S., Teng Chan W., Cheong S. A., Leaw J. N., 2015, The role of delinquency, proactive aggression, psychopathy and behavioral school engagement in reported youth gang membership, „Journal of Adolescence”, 41, 148–156.pl
dc.description.referencesAytur S. A., Carlino S., Bernard F., West K., Dobrzycki V., Malik R., 2022, Social-ecological theory, substance misuse, adverse childhood experiences, and adolescent suicidal ideation: Applications for community–academic partnerships, „Journal of Community Psychology”, 50 (1), 265–284. https://doi.org/10.1002/jcop.22560pl
dc.description.referencesBakker A. B., de Vries J. D., 2021, Job Demands–Resources theory and self-regulation: new explanations and remedies for job burnout, „Anxiety, Stress, & Coping”, 34 (1), 1-21. DOI: 10.1080/10615806.2020.1797695.pl
dc.description.referencesBalwicki Ł. (red.), 2020, Rekomendacje w zakresie ochrony dzieci i młodzieży przed konsekwencjami używania produktów nikotynowych, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny, Warszawa.pl
dc.description.referencesBarati M., Bashirian S., Mohammadi Y., Moeini B., Mousali A., Afshari M., 2023, An ecological approach to exploring factors affecting substance use relapse: a systematic review, „Journal of Public Health” (Berl.), 31, 135–148. https://doi.org/10.1007/s10389-020-01412-x.pl
dc.description.referencesBiagioni S., Baldini F., Baroni M., Cerrai S., Melis F., Potente R., Scalese M., Molinaro S., 2022, Adolescents’ Psychoactive Substance Use During the First COVID-19 Lockdown: A Cross Sectional Study in Italy, „Child Youth Care Forum”. https://doi.org/10.1007/s10566-022-09701-0.pl
dc.description.referencesBobrowski K., Ostaszewski K., Pisarska A., Greń J., 2022, Psychosocial and pandemic determinants of psychoactive substance use by adolescents aged 14–15. Mokotów Study 2020, „Alcohol Drug Addict”, 35 (2), 93–112. DOI:10.5114/ain.2022.121331.pl
dc.description.referencesChodkiewicz J., Juczyński Z., 2003, Motywy podejmowania zachowań ryzykownych i ocena ich konsekwencji w opinii młodzieży szkolnej Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, 7, 3–15.pl
dc.description.referencesÇakar E. S., Tagay O., 2017, The Mediating Role of Self-Esteem:The Effects of Social Support and SubjectiveWell-Being on Adolescents’ Risky Behaviors. Educational Sciences, „Theory and Practice”, 17 (3), 859–576.pl
dc.description.referencesDoliński D., Szmajke A., 1994, Samoutrudnianie, dobre i złe strony rzucania kłód pod własne nogi, PTP, Olsztyn.pl
dc.description.referencesDubey M. J., Ghosh R., Chatterjee S., Biswas P., Chatterjee S., Dubey S., 2020, COVID-19 and addiction. Diabetes & Metabolic Syndrome, „Clinical Research & Reviews”, 14 (5), 817–823. https://doi.org/10.1016/j.dsx.2020.06.008.pl
dc.description.referencesDyrbye L. N., Thomas M. R., Massie S., Power D. V., Eacker A., Harper W., Durning S., Moutier Ch., Szydlo D. W., Novotny P. J., Sloan J. A., Shanafelt T. D., 2008, Burnout and Suicidal Ideation among U.S. Medical Students, „Annals of Internal Medicine”, 14, 334–341.pl
dc.description.referencesFosco G. M., Stormshak E. A., Dishion T. J., Winter C. E., 2012, Family relationships and parental monitoring during middle school as predictors of early adolescent problem behavior, „Journal of Clinical Child Adolescent Psychology”, 41 (2), 202–13. DOI:10.108/15374416.2012.651989.pl
dc.description.referencesGalland B., Spruyt K., Dawes P., McDowall P. S., Elder D., Schaughency E., 2015, Sleep Disordered Breathing and Academic Performance: A Meta-analysis, „Pediatrics”, 136 (4). DOI: 10.1542/peds.2015-1677.pl
dc.description.referencesGarke M. A., Isacsson K. N. H., Sörman K., Bjureberg J., Hellner C., Gratz K. L., Berghoff Ch. R., Sinha R., Tull M. T., Jayaram-Lindström N., 2021, Emotion dysregulation across levels of substance use, „Psychiatry Research”, 296, 113662. doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113662.pl
dc.description.referencesGaś Z., 1995, Pomoc psychologiczna młodzieży, WSiP, Warszawa.pl
dc.description.referencesGlanz K., Rimer B. K., Viswanath K., 2008, Health behavior and health education: theory, research, and practice, Wiley, New York.pl
dc.description.referencesGłupczyk, G., 2022). Profilaktyka zachowań ryzykownych na terenach defaworyzowanych społecznie – potrzeby i ograniczenia, Resocjalizacja Polska, 1 (23), 1–20.pl
dc.description.referencesHolloway K., Murray S., Buhociu M. et al., 2022, Lessons from the COVID-19 pandemic for substance misuse services: findings from a peer-led study, „Harm Reduction Journal”, 19, 140. https://doi.org/10.1186/s12954-022-00713-6.pl
dc.description.referencesHarris S. L., Lowery S., 2002, A view from the classroom, „Educational Leadership”, 59 (8), 64–65.pl
dc.description.referencesHurrelmann K., Richter M., 2006, Risk behaviour in adolescence: the relationship between developmental and health problems, „Journal of Public Health”, 14, 20–28. doi.org/10.1007/s10389-005-0005-5.pl
dc.description.referencesJessor R., Jessor S. L., 1977, Problem behavior and psychosocial development: A longitudinal study of youth, Academic, New York.pl
dc.description.referencesKaraś D., Cieciuch J., 2017, Polska adaptacja Kwestionariusza Dobrostanu Caroll Ryff, „Roczniki Psychologiczne”, 20 (4), 815–835.pl
dc.description.referencesKarle A., Agardh A., Larsson M., Arunda M. O., 2023, Risky sexual behavior and self-rated mental health among young adults in Skåne, Sweden – a cross-sectional study, „BMC Public Health”, 23, 9. doi.org/10.1186/s12889-022-14823-0.pl
dc.description.referencesKim S. Y., Sim S., Choi H. G., 2017, High stress, lack of sleep, low school performance, and suicide attempts are associated with high energy drink intake in adolescents, PLoS ONE, 12 (11), e0187759. doi.org/10.1371/journal. pone.0187759pl
dc.description.referencesKohútová K., Petlák E., Schachl H., 2022, Typology of Adolescents in Terms of Risk Behavior – Differentiation in Terms of Parental Conditions, „New Education Review”, 63, 69–84. DOI: 10.15804/tner.2021.63.1.06.pl
dc.description.referencesKulawska E., 2019, Dobrostan psychiczny a poziom odczuwanego stresu i satysfakcji ze studiów w doświadczeniach studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, „Forum Pedagogiczne”, 9 (2), 129–149. DOI: 10.21697/fp.2019.2.33.pl
dc.description.referencesKoven R., McColl M. A., Ellis P., Pickett W., 2005, Multiple risk behaviour and its association with head and neck injuries: a national analysis of young Canadians, „Preventive Medicine”, 41 (1), 240-6. DOI: 10.1016/j.ypmed.2004.11.009.pl
dc.description.referencesLayman H. M., Thorisdottir I. E., Halldorsdottir T. et al., 2022, Substance Use Among Youth During the COVID-19 Pandemic: a Systematic Review, „Current Psychiatry Reports”, 24, 307–324. Doi.org/10.1007/s11920-022-01338-z.pl
dc.description.referencesLesener T., Pleiss L.S., Gusy B., Wolter C., 2020, The Study Demands-Resources Framework: An Empirical Introduction, International Journal of Environmental Research and Public Health”, 17 (14), 51–83. DOI: 10.3390/ijerph17145183.pl
dc.description.referencesŁosiak-Pilch J., 2018, Risk and health-promoting behaviours in adolescents with different temperamental profiles, „Health Psychology Report”. DOI:10.5114/hpr.2018.70730.pl
dc.description.referencesMiller J. W., Naimi T., Brewer R. D., Jones S. E., 2007, Binge Drinking and Associated Health Risk Behaviors Among High School Students, „Pediatrics”, 119 (1), 76–85. DOI: 10.1542/peds.2006-1517.pl
dc.description.referencesMuarifah A., Mashar R., Hashim I. H. M., Rofiah N. H., Oktaviani F., 2022, Aggression in Adolescents: The Role of Mother-Child Attachment and Self-Esteem, „Behavioral Sciences”, 12, 147. doi.org/10.3390/bs12050147.pl
dc.description.referencesNoel J. K., Rosenthal S. R., Skierkowski-Foster D., Borden S. K., 2022, Effect of COVID-19 Lockdown on Substance Use Among Middle School and High School Students: A Natural Experiment, „Public Health Reports”. DOI: 10.1177/00333549221138856.pl
dc.description.referencesOpielak G., Nadulska A., Piotrkowicz J., Szeszko Ł., 2014, Palenie tytoniu wśród młodzieży szkół średnich w ś wietle aktualnych badań, „Forum Medycyny Rodzinnej”, 8 (4), 190–194.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2003, Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar: Warszawa.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Wydawnictwo Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2017, Używanie substancji psychoaktywnych jako przejaw zachowań ryzykownych młodzieży szkolnej, „Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka”, 16 (1), 133–145.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2019, Teoretyczne podstawy profilaktyki szkolnej, [w:] Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce, (red.) R. Porzak, Fundacja „Masz Szansę”, Lublin.pl
dc.description.referencesTomaszek K., 2018, Uczeń z syndromem wypalenia w ś rodowisku szkolnym – psychologiczna charakterystyka zjawiska, „Ruch Pedagogiczny”, 87 (1), 77–90.pl
dc.description.referencesTomaszek K., 2020, Emocjonalność studentów doświadczających syndromu wyczerpania sił, cz. 1: Wskaźniki wypalenia akademickiego a regulacja emocji, dobrostan psychiczny i stany depresyjne, Petrus: Kraków.pl
dc.description.referencesTomaszek K., Muchacka-Cymerman A., 2020, Examining the relationship between student school burnout and problematic internet use, „Educational Sciences-Theory & Practice”, 20 (2), 16–31.pl
dc.description.referencesTomaszek K., Muchacka-Cymerman A., 2022, Students’ burnout in the E-School Environment: Pilot study results of the validation of the E-learning burnout scale, „International Journal of Research in E-learning”, 8 (2), 1–28.pl
dc.description.referencesPyżalski J., 2021, Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów, „Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka”, 20 (2), 92–115.pl
dc.description.referencesSalmela-Aro K., Kiuru N., Leskinen E., Nurmi J., 2009, School burnout inventory (SBI) reliability and validity, „European Journal of Psychological Assessment”, 25, 48–57.pl
dc.description.referencesSawyer S. M., Afifi R. A., Bearinger L. H., Blakemore S. J., Dick B., Ezeh A. C., Patton G. C., 2012, Adolescence: A foundation for future health. „The Lancet”, 379, 1630-40. DOI: 10.1016/S0140-6736(12)60072-5.pl
dc.description.referencesSchaufeli W. B., De Witte H., Desart S., 2020, Manual Burnout Assessment Tool (BAT). Version 2.0. KU Leuven, Belgium: Unpublished internal report.pl
dc.description.referencesSchnettler S., Steinbach A., 2022, Is Adolescent Risk Behavior Associated With Cross-Household Family Complexity? An Analysis of Post-separation Families in 42 Countries, „Frontiers in Sociology”, 7, 802590. DOI: 10.3389/fsoc.2022.802590.pl
dc.description.referencesSinha R., 2008, Chronic stress, drug use, and vulnerability to addiction, „Annals New York Academy of Science”, 1141, 105-30. DOI: 10.1196/annals.1441.030.pl
dc.description.referencesSzempruch J., 2021, Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży – konteksty społeczne, szkolne i formalnoprawne, „Resocjalizacja Polska”, 22, 45–59.pl
dc.description.referencesŚciupider-Młodkowska M., 2022, Covidoalienacja. Pedagogiczny wymiar troski o Siebie a skutki izolacji w czasie pandemii, „Resocjalizacja Polska”, 1 (23), 1–23.pl
dc.description.referencesYang M., Qu C., Zhang Z., Guo H., Guo X., Yang L., Tian K., Hu W., 2022, Relationships between Dark Triad and negative emotions during COVID-19 lockdown: The chain mediating roles of negative coping and state boredom, „Current Psychology”. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03560-7.pl
dc.description.referencesBigaj M., Dębski M., 2020, Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej, [w:] Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, (red.) G. Ptaszek, G. D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/edukacja-zdalna.pdf (dostęp: 29.01.2023).pl
dc.description.referencesPudełko K., 2021, Zachowania ryzykowne młodzieży, Niebieska Linia, https://www.niebieskalinia.pl/aktualnosci/artykuly/zachowania-ryzykowne-wsrod-osob-mlodych-1 (dostęp: 28.01.2023).pl
dc.description.referencesStrizhitskaya O., Petrash M., Savenysheva S., Murtazina I., Golovey L., 2018, Perceived stress and psychological well-being: the role of the emotional stability, „The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences Conference Paper”. https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2019.02.02.18 (dostęp: 29.01.2023).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number26pl
dc.description.firstpage217pl
dc.description.lastpage237pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-1627-4036-
dc.identifier.orcid0000-0001-7019-5403-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons