Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19253Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Grzegorzewska, Iwona | - |
| dc.contributor.author | Pastwa-Wojciechowska, Beata | - |
| dc.contributor.author | Deplewska-Spasow, Anna | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-17T07:02:13Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-17T07:02:13Z | - |
| dc.date.issued | 2023 | - |
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 175-195 | pl |
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19253 | - |
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
| dc.description.abstract | W literaturze przedmiotu oraz praktyce klinicznej coraz częściej pojawia się problematyka zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży, o których do tej pory mówiło się wyłącznie w kontekście osób dorosłych, ewentualnie rozpoznając wczesne ich symptomy w okresie późnej adolescencji. Badania dowodzą, że wzorce zachowań i ścieżki rozwojowe ujawniając się w różnym czasie i w różnych sytuacjach, mogą stanowić symptomy nieprawidłowego rozwoju osobowości. Jednym z ważniejszych źródeł nieprawidłowego rozwoju osobowości upatruje się w doświadczeniach wiktymizacyjnych. Celem badań było zatem ustalenie związku między doświadczaniem traumy a symptomami nieprawidłowego rozwoju osobowości w okresie adolescencji. W badaniach uczestniczyło 65 osób w wieku 15–18 lat (28 chłopców i 37 dziewcząt) w dwóch grupach badanych: (1) grupa kliniczna – osoby zagrożone niedostosowaniem i niedostosowane społecznie oraz (2) grupa kontrolna – losowo dobrani uczniowie szkół średnich. W przeprowadzonym badaniu wykorzystano Kwestionariusz Juvenile Victimization Questionnaire (JVQ) (Hamby i in. 2011) w polskiej adaptacji (Makaruk i in. 2013) oraz kwestionariusza CBCL (The Child Behavior Checklist; Achenbach & Rescorla) w polskiej adaptacji T. Wolańczyka (2001). W wyniku przeprowadzonych badań wykazano, że istnieją znaczące różnice pomiędzy grupą kliniczną a grupą kontrolną w zakresie symptomów zaburzeń osobowość typu antyspołeczna, narcystyczna, borderline i schizoidalna. Natomiast różnice między symptomami zaburzeń osobowości z uwzględnieniem płci osób badanych wskazują tylko na istotne wyniki w zakresie symptomów zaburzeń osobowości typu antyspołecznego. Uzyskane rezultaty pozwalają na potwierdzenie istniejących w literaturze przedmiotu badanych zależności, wskazując jednocześnie na potrzebę zróżnicowanego oddziaływania zw względu na płeć, rodzaj zaburzenia oraz doznaną traumę lub traumy. | pl |
| dc.description.abstract | In the literature on the subject and in clinical practice, the issue of personality disorders in children and adolescents appears more and more often, which so far has been discussed only in the context of adults, possibly recognizing their early symptoms in late adolescence. Studies show that behavioural patterns and developmental paths, manifesting themselves at different times and in different situations, can be symptoms of abnormal personality development. One of the most important sources of abnormal personality development is seen in victimization experiences. The aim of the study was therefore to establish the relationship between the experience of trauma and the symptoms of abnormal personality development in adolescence. The study involved 65 people aged 15–18 years (28 boys and 37 girls) in two study groups: (1) a clinical group – people at risk of maladjustment and socially maladjusted and (2) a control group – randomly selected high school students. The Juvenile Victimization Questionnaire (JVQ) (Hamby, Finkelhor, Turner, Kracke, 2011) was used in the Polish adaptation (Makaruk, Włodarczyk, Wojcik, 2013) and the CBCL (The Child Behavior Checklist; Achenbach & Rescorla) in the Polish adaptation by T. Wolańczyk (2001). As a result of the conducted research, it has been shown that there are significant differences between the clinical group and the control group in terms of symptoms of antisocial, narcissistic, borderline and schizoid personality disorders. On the other hand, the differences between the symptoms of personality disorders taking into account the gender of the respondents indicate only significant results in terms of symptoms of antisocial personality disorders. The obtained results allow to confirm the existing dependencies in the literature on the subject, indicating at the same time the need for differentiated impact depending on gender, type of disorder and trauma or traumas suffered. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | - |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| dc.subject | zaburzenia osobowości | pl |
| dc.subject | trauma | pl |
| dc.subject | dzieci i młodzież | pl |
| dc.subject | personality disorders | pl |
| dc.subject | children and adolescences | pl |
| dc.title | Doświadczanie przemocy a nieprawidłowy rozwój osobowości u młodzieży | pl |
| dc.title.alternative | Experiencing violence and abnormal personality development in adolescents | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2023.26.12 | - |
| dc.description.Email | Beata Pastwa-Wojciechowska: beata.pastwa-wojciechowska@ug.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Anna Deplewska-Spasow: anna.deplewska@gmail.com | pl |
| dc.description.Affiliation | Iwona Grzegorzewska - Uniwersytet Zielonogórski | pl |
| dc.description.Affiliation | Beata Pastwa-Wojciechowska - Uniwersytet Gdański | pl |
| dc.description.references | Achenbach T. M., Rescorla L. A., 2001, Manual for the ASEBA School-Age Forms and Profiles, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families, Burlington. | pl |
| dc.description.references | Adshead G., Brodrick P., Preston J., Deshpande M., 2012, Zaburzenia osobowości u osób w okresie dojrzewania, „Advances in Psychiatric Treatment”, 18, 109–118. | pl |
| dc.description.references | Biederman J., Lapeyk F. V., 1992, Comorbity of diagnosis in attention deficit hyperactive disorder, [w:] Child and Adolescents psychiatric clinics of north America: Attention defficit hiperactivity disorder, (red.) Weiss, 335–360. | pl |
| dc.description.references | Bleiberg E., 2004, Treating personality disorders In children and adolescents. A relational approach, Guilford Press, New York–London. | pl |
| dc.description.references | Chanen A. M., 2015, Borderline Personality Disorder in Young People: Are We There Yet?, „Journal of Clinical Psychology”, 71, 778–791. | pl |
| dc.description.references | Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I., 2023, Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży. Diagnoza, terapia, profilaktyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Cierpiałkowska L., Soroko E., 2014, Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Cicchetti D., Cohen D. J., 1995, Perspectives on developmental psychopathology, [w:] Developmental psychopathology, (red.) D. Cicchetti, D. J. Cohen, Vol. 1: Theory and methods, John Wiley & Sons. | pl |
| dc.description.references | Cicchetti D., Rogosch F. A., 1997, The Role of Self-Organisation in the Promotion of Resilience in Maltreated Children, „Developmental Psychopathology”, 9, 797–815. | pl |
| dc.description.references | Cicchetti D., Toth S. L., 1995, A developmental psychopathology perspective on child abuse and neglect, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”, 34 (5), 541–565. | pl |
| dc.description.references | Clarkin J. F., Yeomans F. E. (red.), Kernberg O. F., 2006, Psychotherapy for borderline personality: Focusing on object relations, American Psychiatric Publishing, Inc. | pl |
| dc.description.references | Danieli Y (red.), 1998, International handbook of multigenerational legacies of trauma, Springer Science, Business Media, LLC, New York. | pl |
| dc.description.references | Dishion T. J., Andrews D.W., Crosby L., 1995, Antisocial boys and their friends in early adolescence: relationship characteristics, quality, and interactional process, „Child Development”, 66 (1), 139–151. | pl |
| dc.description.references | Dowgwillo E. A., Dawood S., Pincus A. L., 2016, The dark side of narcissism, [w:] The dark side of personality: Science and practice in social, personality, and clinical psychology, (red.) V. Zeigler-Hill, D. K. Marcus, American Psychological Association. | pl |
| dc.description.references | Dragan M., Hardt J., 2009, Negatywne doświadczenia z okresu dzieciństwa i zapobieganie ich skutkom, [w:] Konsekwencje psychiczne traumy. Uwarunkowania i terapia, (red.) J. Strelau, G. Zawadzki, K. Kaczmarek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Fonagy P., Target M., 1997, Attachment and reflective function: Their role in self-organization, „Development and Psychopathology”, 9 (4), 679–700. | pl |
| dc.description.references | Gobin R. L., Reddy M. K., Zlotnick C., Johnson J. E., 2015, Lifetime trauma victimization and PTSDin relation to psychopathy and antisocial personality disorder in a sample of incarcerated women and men, „International Journal of Prisoner Health”, 11, 2, 64–74. | pl |
| dc.description.references | Groth J., 2014, Histrioniczne zaburzenia osobowości, [w:] Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Grzegorzewska I., Frączek A., Pastwa-Wojciechowska B., 2020, Zaburzenia osobowości – symptomy obserwowane w okresie dzieciństwa i adolescencji, [w:] Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, (red.) I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. Borkowska, , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Guilé J. M., Boissel L., Alaux-Cantin S., de La Rivière S. G., 2018, Borderline personality disorder in adolescents: prevalence, diagnosis, and treatment strategies, „Adolescent Health Medicine and Therapeutics”, 23, 9 : 199–210. | pl |
| dc.description.references | Gunderson J. G., Daversa M. T., Grilo C. M., McGlashan T. H., Zanarini M. C., Shea M. T., Skodol A. E., Yen S., Sanislow C. A., Bender D. S., Dyck I., Morey L., Stout R. L., 2006, Predictors of 2-year outcome for patients with borderline personality disorder, „The Ameriacn Journal of Psychiatry”, 163, 822–826. | pl |
| dc.description.references | Helios J., JedleckaW., 2017, Diagnoza i ochrona dziecka z traumą rozwojową w polskim systemie oświatowym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 3, 38, 73–81. | pl |
| dc.description.references | Hong P., Lishner D., Ilardi S., 2011, The Aftermath of Trauma: The Impact of Periceived and Anticipated Invalidation of Childhood Sexual Abuse on Borderline Symptomatology, „Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy”, 3 (4), 360–368. | pl |
| dc.description.references | Jakubik A., 1997, Zaburzenia osobowości, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Johnson J. G., Bromley E., McGeoch P. G., 2005, Role of childhood experiences in the development of maladaptive personality traits, [w:] Textbook of personality disorders, (red.) J. M. Oldham, A. E. Skodol, D. S. Bender, American Psychiatric Publishing. | pl |
| dc.description.references | Kaehler L. A., Babcock R., DePrince A. P., Freyd J. J., 2013, Betrayal trauma, [w:] Treating complex traumatic stress disorders in children and adolescents: Scientific foundations and therapeutic models, (red.) J. D. Ford, C. A. Courtois, The Guilford Press. | pl |
| dc.description.references | Kernberg O. F., Caligor E., 2005, A Psychoanalytic Theory of Personality Disorders, [w:] Major theories of personality disorder, (red.) M. F. Lenzenweger, J. F. Clarkin, The Guilford Press. | pl |
| dc.description.references | Kernberg P. F., Weiner A. S., Bardenstein K. K., 2000, Personality disorders in children and adolescents, Basic Books, New York. | pl |
| dc.description.references | Koralewska-Samko J., 2019, Funkcjonowanie społeczne dzieci w obliczu dysfunkcji w systemie rodzinnym, [w:] Od inspiracji ku przyszłości. Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji, (red.) K. Kuszak, R. Chęciński, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Makaruk K., Włodarczyk J., Wójcik S., 2013, Metodologia Ogólnopolskiej diagnozy problemu przemocy wobec dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka”, 12 (3), 21–29. | pl |
| dc.description.references | Miller A. L., Muehlenkamp J. J., Jacobson C. M., 2008, Fact or fiction: diagnosing borderline personality disorder in adolescents, „Clinical Psychology Review”, 28 (6), 969–981. | pl |
| dc.description.references | Millon T., Davis R., 2005, Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Normandin L., Ensink K., Kernberg O. F., 2015, Transference-Focused Psychotherapy for Borderline Adolescents: A Neurobiologically Informed Psychodynamic Psychotherapy, „Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy”, 14, 1, 98–110. | pl |
| dc.description.references | Pastwa-Wojciechowska B., 2014, Psychopatyczne/antyspołeczne zaburzenia osobowości, [w:] Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Pastwa-Wojciechowska B., Izdebska A., 2016, Zdarzenia traumatyczne w okresie dzieciństwa a rozwój osobowości psychopatycznej u osób skazanych, „Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka”, 15, 2, 73–93. | pl |
| dc.description.references | Pastwa-Wojciechowska B., Koralewska-Samko J., Lammek M., 2021, Resilience and coping in difficult social situations among children from low socioeconomic families, „Current Issues in Personality Psychology”, 9 (4), 299–305. | pl |
| dc.description.references | Patterson G. R., 1986, Performance models for antisocial boys, „American Psychologist”, 41 (4), 432–444. | pl |
| dc.description.references | Riggs P. D., Mikulich-Gilbertson S. K., Davies R. D., Lohman M., Klein C., Stover S. K. A., 2007, Randomized controlled trial of fluoxetine and cognitive behavioral therapy in adolescents with major depression, behavior problems, and substance use disorders, „Archives of Pediatric and Adolescent Medicine”, 161, 1026–1034. | pl |
| dc.description.references | Rutter M., 1987, Psychosocial resilience and protective mechanisms, American Journal of Orthopsychiatry”, 57 (3), 316–331. | pl |
| dc.description.references | Sharp C., Tackett J. L., 2014, Handbook of personality disorder in children and adolescence, Springer Science & Business. | pl |
| dc.description.references | Schneider-Rosen K., Cicchetti D., 1991, Early self-knowledge and emotional development: Visual self-recognition and affective reactions to mirror self-images in maltreated and non-maltreated toddlers, „Developmental Psychology”, 27 (3), 471–478. | pl |
| dc.description.references | Siegel D. J., Bryson T. P., 2020, Potęga obecności. Jak obecność rodziców wpływa na to, kim stają się nasze dzieci, i kształtuje rozwój ich mózgów, Grupa Wydawnicza Mamania, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Swart S., Wildschut M., Draijer N., Langeland W., Smit J. H., 2017, The clinical course of trauma-related disorders and personality disorders: Study protocol of two-year follow-up based on structured interviews, „BMC Psychiatry”, 17, Article 173. | pl |
| dc.description.references | Soroko E., 2014, Integracyjne modele w diagnozie zaburzeń osobowości, [w:] Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej, (red.) L. Cierpiałkowska, E. Soroko, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Sroufe L. A., 1997, Psychopathology as an outcome of development, „Development and Psychopathology”, 9 (2), 251–268. | pl |
| dc.description.references | Wolańczyk T., 2002, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce, rozprawa habilitacyjna, Akademia Medyczna w Warszawie | pl |
| dc.description.references | Yeomans F. E., Clarkin J. F., Kernberg O. F., 2015, Psychoterapia skoncentrowana na przeniesieniu w leczeniu zaburzeń osobowości borderline. Podręcznik kliniczny, Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychodynamicznej/American Psychiatric Association Publishing, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Zanarini M. C., Williams A. A., Lewis R. E., Reich R. B., Vera S. C., Marino M. F., Levin A., Yong L., Frankenburg F. R., 1997, Reported pathological childhood experiences associated with the development of borderline personality disorder, „American Journal of Psychiatry”, 154 (8), 1101–1106. DOI: 10.1176/ajp.154.8.1101. | pl |
| dc.description.references | Zdankiewicz-Ścigała E., 2017, Aleksytymia i dysocjacja jako podstawowe czynniki zjawisk potraumatycznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Uniwersytet SWPS, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Adverse Childhood Experiences (ACEs) – CDC-Kaiser ACE Study: https://www.cdc.gov/violenceprevention/aces/about.html. | pl |
| dc.description.references | Hamby S., Finkelhor D., Turner H., Kracke K., 2011, The Juvenile Victimization Questionnaire toolkit, http://www.unh.edu/ccrc/jvq/index_new.html. | pl |
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
| dc.description.number | 26 | pl |
| dc.description.firstpage | 175 | pl |
| dc.description.lastpage | 195 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0003-0890-9553 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-0561-6125 | - |
| dc.identifier.orcid | 0009-0008-6579-5285 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_26_2023_I_Grzegorzewska_B_Pastwa_Wojciechowska_A_Deplewska_Spasow_Doswiadczenie_przemocy.pdf | 210,61 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_26_2023_I_Grzegorzewska_B_Pastwa_Wojciechowska_A_Deplewska_Spasow_Experiencing_violence.pdf | 185,38 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
