REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19249
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOpora, Robert-
dc.contributor.authorPięta-Chrystofiak, Marta-
dc.date.accessioned2025-11-14T11:00:56Z-
dc.date.available2025-11-14T11:00:56Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 157-173pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19249-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractPodczas pandemii COVID-19 zawodowi kuratorzy sądowi mierzyli się z licznymi trudnościami w realizacji swoich obowiązków zawodowych. Nierzadko stawali przed koniecznością szybkiego dostosowywania się do nowych procedur przy jednoczesnym reagowaniu na potrzeby podopiecznych i wywiązywaniu się z powierzanych im zadań. Problematyka artykułu i zaprezentowane zmiany skupiają się wokół potencjału edukacyjnego pandemii COVID-19. Jego celem jest przedstawienie doświadczeń osób badanych z prowadzenia nadzorów/dozorów w okresie pandemii COVID-19 oraz wskazanie na zmiany w ich sprawowaniu w tym czasie. Artykuł ma charakter empiryczny. Badanie miało charakter jakościowy. Zostało przeprowadzone wśród 216 zawodowych kuratorów sądowych, w tym 109 kuratorów rodzinnych i dla nieletnich oraz 107 kuratorów z pionu karnego. W badaniu wykorzystano kwestionariusz, składający się pytań otwartych, skonstruowanych na zasadzie niedokończonych zdań. Analizie poddano pisemne wypowiedzi zawodowych kuratorów sądowych, co pozwoliło na sformułowanie następujących wniosków. Pandemia COVID-19 zmieniła sposób, w jaki zawodowo i społecznie funkcjonują kuratorzy sądowi. Jak wskazują wypowiedzi badanych kuratorów, było to trudne doświadczenie, które istotnie wpłynęło na różne sfery ich życia osobistego i zawodowego, zarówno w kontekście przeszkód do pokonania, jak i stymulujących do rozwoju wyzwań. Dlatego też wydaje się, iż warto badać zaistniałe okoliczności w okresie pandemii.pl
dc.description.abstractDuring the COVID-19 pandemic, professional probation officers faced numerous difficulties in fulfilling their professional duties. They often faced the need to quickly adapt to new procedures while responding to the needs of the charges and fulfilling the tasks entrusted to them. The subject of the article and the presented changes focus on the educational potential of the COVID-19 pandemic. Its purpose is to present the experiences of respondents from conducting supervision / supervision during the COVID-19 pandemic and to indicate the changes in their performance that took place during that time. The article is empirical. The study was qualitative in nature. It was conducted among 216 professional probation officers, including 109 family and juvenile probation officers and 107 probation officers from the penal division. The study used a questionnaire consisting of open-ended questions, constructed on the basis of unfinished sentences. The results show that the COVID-19 pandemic has changed the way probation officers function professionally and socially. As indicated by the statements of the surveyed probation officers, it was a difficult experience that had a significant impact on various spheres of their personal and professional life, both in the context of obstacles to overcome and stimulating the development of challenges. Therefore, that it is worth to investigate the circumstances that have arisen during a pandemic.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectkuratorzy sądowipl
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectpraca kuratorapl
dc.subjectnieletnipl
dc.subjectprobacjapl
dc.subjectpraca onlinepl
dc.subjectprobation officerspl
dc.subjectprobation officer workpl
dc.subjectminorspl
dc.subjectprobationpl
dc.subjectonline workpl
dc.titleCzego dowiedzieliśmy się na temat sprawowania nadzorów/dozorów przez kuratorów sądowych w związku z pojawieniem się pandemii COVID-19?pl
dc.title.alternativeWhat have we lear ned about the super vision of probation officers in connection with the outbreak of the COVID-19 pandemic?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.26.11-
dc.description.EmailRobert Opora: robert.opora@ug.edu.plpl
dc.description.EmailMarta Pięta-Chrystofiak: marta.pieta@ug.edu.plpl
dc.description.AffiliationRobert Opora - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.AffiliationMarta Pięta-Chrystofiak - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesChojecka J., Muskała M., 2021, Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesCorbett R., Marx G., 1992, Emerging techno fallacies in the electronic monitoring movement, [w:] Smart sentencing: The emergence of intermediate sanctions, (red.) J. Byrne, A. Lurigio, J. Petersilia, Sage Publications, Newbury Park.pl
dc.description.referencesCzapów C., 1978, Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzapów C., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesJanus-Dębska A., Gronkiewicz-Ostaszewska M., 2019, Kurator sądowy – zawód szczególnego ryzyka. Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa.pl
dc.description.referencesKieszkowska A., 2012, Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesPaszkiewicz A., 2012, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin.pl
dc.description.referencesPiotrowski A., Wirkus Ł., 2022, Style radzenia sobie ze stresem i poczucie własnej skuteczności a wypalenie zawodowe wśród personelu Kuratorskiej Służby Sądowej i Służby Więziennej, „Colloquium”, 1, 167–184.pl
dc.description.referencesPyżalski J., 2011, Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.pl
dc.description.referencesWeisbord M., 1993, Discovering common ground, Berrett-Koehler, San Francisco.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesOpora R., Wirkus Ł., 2021, Funkcjonowanie Kuratorskiej Służby sądowej przed i w czasie pandemii COVID-19, Difin, Warszawa, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20783 (dostęp: 12.03.2023).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number26pl
dc.description.firstpage157pl
dc.description.lastpage173pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-1560-4136-
dc.identifier.orcid0000-0001-9019-7473-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons