Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19237| Tytuł: | Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w profilaktyce tak zwanych zachowań trudnych w grupie adolescentów |
| Inne tytuły: | Solution-Focused Approach in Preventing Challenging Behaviors in Adolescent Groups |
| Autorzy: | Gulczyńska, Anna |
| Słowa kluczowe: | Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach zachowania trudne adolescenci/nastolatkowie Solution-Focused Brief Therapy (SFBT) challenging behavior adolescents/teenagers |
| Data wydania: | 2023 |
| Data dodania: | 14-lis-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 101-115 |
| Abstrakt: | Celem artykułu jest przedstawienie wybranych badań naukowych dotyczących skuteczności Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) w pracy z adolescentami, a także zwrócenie uwagi na pozytywne aspekty PSR i możliwości jego zastosowania w profilaktyce tak zwanych zachowań trudnych u młodzieży. W pierwszej kolejności zostaną omówione podstawowe założenia PSR, jak również metody i techniki, które można zastosować w pracy z adolescentami. Opisane zostaną też wybrane badania naukowe i ich wyniki, akcentujące korzyści wynikające z zastosowania tego podejścia, takie jak m.in.: poprawa relacji społecznych, rozwijanie umiejętności społecznych i radzenia sobie ze stresem oraz budowanie pozytywnych nawyków. Artykuł ma spełnić dwa główne cele: naukowy i pragmatyczny, a zatem przybliżyć i uporządkować dostępną wiedzę w taki sposób, aby możliwe było jej implementowanie przez przeszkolonych specjalistów. The aim of this article is to present selected scientific research on the effectiveness of the Solution-Focused Brief Therapy (SFBT) in working with adolescents. It also aims to highlight the positive aspects of SFBT and its potential applications in preventing so-called challenging behaviors in youth. Firstly, the basic assumptions of SFBT will be discussed, along with the methods and techniques that can be applied when working with adolescents. The article will also describe selected scientific studies and their results, emphasizing the benefits of using this approach, such as improved social relationships, the development of social skills and stress coping mechanisms, as well as the cultivation of positive habits. The article has two main objectives: scientific and pragmatic. It seeks to provide a comprehensive and organized overview of the available knowledge, facilitating its implementation by trained professionals. |
| Afiliacja: | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
| E-mail: | anna.gulczynska@amu.edu.pl |
| Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19237 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2023.26.08 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-4317-4839 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_26_2023_A_Gulczynska_Podejscie_Skoncentrowane_na_Rozwiazaniach.pdf | 165,43 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_26_2023_A_Gulczynska_Solution_Focused_Approach.pdf | 148,95 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
