Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19232| Tytuł: | Atmosfera wychowawcza jako podstawa ochrony dynamicznej w jednostce penitencjarnej |
| Inne tytuły: | Educational atmosphere as the basis of dynamic security in a penitentiary unit |
| Autorzy: | Poklek, Robert |
| Słowa kluczowe: | atmosfera wychowawcza ochrona dynamiczna resocjalizacja penitencjarna educational atmosphere dynamic security penitentiary rehabilitation |
| Data wydania: | 2023 |
| Data dodania: | 13-lis-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 49-64 |
| Abstrakt: | Oddziaływania penitencjarne mające na celu pozytywną aktywność więźniów w kierunku ich wewnętrznej przemiany (readaptacji) a następnie przyjęcie przez zewnętrzne – wolnościowe otoczenie (reintegracja społeczna), muszą odbywać się w odpowiednim środowisku wychowawczym, gwarantującym atmosferę sprzyjającą realizacji nie tylko celów izolacyjno-dyscyplinujących, ale przede wszystkim wychowawczo-resocjalizacyjnych. Ochrona dynamiczna to swoista filozofia budowania bezpieczeństwa w więzieniu opartego na podmiotowych relacjach personelu z więźniami i aktywnym zapobieganiu występowaniu zagrożeń, zanim staną się groźne i będą eskalować. W artykule poruszono problematykę możliwości i ograniczeń organizacyjnych i mentalnych wpływających na wdrożenie ochrony dynamicznej jako praktyki kształtowania właściwej atmosfery wychowawczej, przy zachowaniu warunków bezpieczeństwa w jednostkach penitencjarnych. Penitentiary interactions aimed at positive activity of prisoners towards their internal transformation (readaptation) and then acceptance by the external – free environment (social reintegration) must take place in an appropriate educational environment, guaranteeing an atmosphere conducive to achieving not only isolation and discipline goals, but above all educational and social rehabilitation. Dynamic protection is a specific philosophy of building security in prison based on subjective relationships between staff and prisoners and active prevention of threats before they become dangerous and escalate. The article discusses the issues of organizational and mental possibilities and limitations influencing the implementation of dynamic protection as a practice of shaping an appropriate educational atmosphere while maintaining safety conditions in penitentiary units. |
| Afiliacja: | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
| E-mail: | poklek@interia.pl |
| Sponsorzy: | Publikacja dofinansowana przez Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. |
| Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19232 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2023.26.05 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-4727-8806 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_26_2023_R_Poklek_Atmosfera_wychowawcza.pdf | 1,19 MB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_26_2023_R_Poklek_Educational_atmosphere.pdf | 1,23 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
