REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19214
Tytuł: Drogi do Auschwitz. Stella Goldschlag (1922–1994) – sprawca, oprawca i ofiara w jednej osobie (o filmie: Stella. Ein Leben)
Inne tytuły: The Roads to Auschwitz. Stella Goldschlag (1922–1994) – the Perpetrator, the Torturer and the Victim in One Person (Film: Stella. Ein Leben)
Autorzy: Butkiewicz, Tomasz
Słowa kluczowe: film
Kilian Reidhof
„Stella. Ein Leben”
Stella Goldschlag
young girl from a Jewish home
the Second World War
Holocaust
Data wydania: 2024
Data dodania: 7-lis-2025
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Żydzi wschodniej Polski. Seria XIII: Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy, red. nauk. Daniel Kalinowski, Jarosław Ławski, Białystok 2024, s. 479-484
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;66
Żydzi Wschodniej Polski;13
Konferencja: Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski” edycja trzynasta „Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osobowości - teksty - świadectwa", Białystok, 27-28 maja 2024
Abstrakt: Presented to German audiences, the film directed by Kilian Reidhof, „Stella. Ein Leben” is a must watch. The script for the film was prepared and written jointly by: Marc Blöbaum, Jan Braren and director Reidhof, the music was composed by Peter Hinderthür. It is a feature-length film that is divided into three main parts in the setting of the events. The first is the period before the outbreak of the Second World War, the second Berlin during the military operations outside the Third Reich, and the third is the period of defeated Germany. The title role of Stella was played by Paula Beer, whose acting talent created the image of a young girl from a Jewish home. In the optics of the director’s work, we notice the selection of well-known, but also emerging actors from theatres, television and cinemas in Germany, Austria and Albania. The very date of the film’s premiere – taking a closer, broader look at an unknown story – was perhaps no coincidence. It took place on 25 January 2024, the day we commemorate International Holocaust Remembrance Day.
Nota biograficzna: TOMASZ BUTKIEWICZ (ur. 1966) – dr nauk humanistycznych, absolwent Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego. Kurator zbiorów archiwalnych i dokumentacji ikonograficznej w Społecznym Muzeum Żydów Białegostoku i regionu. Zainteresowania badawcze: od średniowiecza do okresu rekonstrukcji doby Cesarstwa Niemiec 1871–1918, Republiki Weimarskiej, Niemieckich Organizacji Młodzieżowych dwudziestolecia międzywojennego, początków narodowego socjalizmu, rozwoju elitarnych szkół w III Rzeszy, eksterminacji Żydów polskich w okresie Shoah. Opublikował między innymi: Milenium spotkania Ottona III i Bolesława Chrobrego w Gnieźnie, [w:] Polska w świecie, pod red., B. M. Szulc, Ateneum 4, Toruń 2000; Okultyzm i myśl ariozoficzna Towarzystwa Thule w ukształtowaniu ideologii narodowego socjalizmu w Niemczech, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Res Politicae” 2009, t. 3; Integration der deutschen Bevölkerung von Pommern in der neuen Ordnung nach dem Krieg-auserwählte Aspekten, „Zbliżenia Interkulturowe. Polska, Niemcy, Europa. Polityka, kultura, społeczeństwo. Pismo Wyższej Szkoły Studiów Międzynarodowych w Łodzi”, nr 6, Łódź 2009; Napola. Młoda elita Adolfa Hitlera, Instytut Pamięci Narodowej, Szczecin–Warszawa 2018; Bezimienne groby polskich pracowników przymusowych w Szlezwiku Holsztynie. „Praca przymusowa podczas II wojny światowej, Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie”, Szczecin 2021; Żydzi polscy w Legionach marszałka Józefa Piłsudskiego i ich rola w odzyskaniu niepodległości, [w:] Rzeczpospolita Niepodległa od idei do urzeczywistnienia, Słupsk 2021; Sztetl Końskie. Kulturowa i religijna enklawa świata utraconego, „Scripta Historica”, nr 26, Słupsk 2020; Topografia zła. Pogrom we Lwowie w 1941 r. w ikonografii – percepcji zagłady, „Scripta Historica”, nr 27, Słupsk 2021; Żydzi polscy w ikonografii niemieckich żołnierzy w latach 1939–1943, [w:] TRIDUUM HISTORICUM. Początek końca czy początek „nowego świata”?, Wrocław 2022; Synagogi w płomieniach. Kres polskiej architektury synagogalnej w latach 1939–1941 w ikonografii niemieckich żołnierzy, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, Res Politicae, red. H. Ćwięk, t. XVI, Częstochowa 2022; Antisemitische und antijüdische Assoziation. Ideologische Typus „Ostjude” in die Fotografie des deutschen Soldaten 1939–1943, „Scripta Historica”, nr 27, Słupsk 2022.
URI: http://hdl.handle.net/11320/19214
ISBN: 978-83-7657-551-3
978-83-66137-92-9
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-5830-9412
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024
©Copyright by Wydawnictwo Prymat, Białystok 2024
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski” edycja trzynasta „Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osobowości - teksty - świadectwa", 27-28 maja 2024 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Butkiewicz_Drogi_do_Auschwitz.pdf103,58 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)