REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19176
Tytuł: Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19. Studencka antycypacja zmian życiowych wobec sytuacji kryzysowej
Inne tytuły: Academic youth during the COVID-19 pandemic: student anticipation of life changes changes in the face of a crisis situation
Autorzy: Peret-Drążewska, Paulina
Myszka-Strychalska, Lucyna
Marciniak, Mateusz
Kanclerz, Bożena
Karmolińska-Jagodzik, Ewa
Słowa kluczowe: COVID-19
pandemia
młodzież akademicka
zmiany życiowe
sytuacje kryzysowe
a pandemic
academic youth
life changes
crises
Data wydania: 2023
Data dodania: 4-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 25, 2023, s. 151-171
Abstrakt: Rzeczywistość pandemii wirusa SARS-CoV-2 przyniosła konieczność dostosowania się do szeregu zmian dotyczących funkcjonowania jednostek w niemalże każdym obszarze życia. Warunki społeczno-gospodarcze oraz kondycja psychofizyczna jednostek w dobie pandemii COVID-19 stały się czynnikami determinującymi zmianę codziennych nawyków, stylu życia oraz perspektywy patrzenia na przyszłość. Niestabilna sytuacja osobista, ekonomiczna i zawodowa stała się również doświadczeniem młodzieży akademickiej. Zasadniczym celem niniejszego artykułu jest analiza wyników badań zespołowych na temat specyfiki funkcjonowania młodzieży akademickiej w okresie pandemii COVID-19, w szczególności w zakresie określenia przewidywań studentek/studentów o wpływie pandemii na ich przyszłe zmiany życiowe. Badania zostały przeprowadzone z udziałem studentów różnych trybów studiów (N = 1259) z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety internetowej (CAWI). Przedstawione w artykule wyniki badań naukowych wskazują na wielość zmian życiowych spodziewanych przez młodzież akademicką w wyniku pandemii COVID-19. Zmiany te ujawniły się szczególnie w obszarze relacji interpersonalnych, co spowodowane było koniecznością zachowania izolacji społecznej w warunkach pandemicznych. Rozważania podjęte w artykule mogą być pomocne przy określeniu kondycji psychofizycznej oraz warunków socjoekonomicznych i edukacyjno-zawodowych studentek oraz studentów w warunkach sytuacji kryzysowych, takich jak pandemia COVID-19. Umożliwi to wdrażanie odpowiednich działań oraz programów profilaktycznych, wspierających tę grupę społeczną w adaptacji do funkcjonowania w nowej rzeczywistości pandemicznej (jak również postpandemicznej) oraz przeciwdziałających trudnościom, lękom, obawom związanym ze zmianami życiowymi przewidywanymi w przyszłości.
The reality of the SARS-CoV-2 virus pandemic has brought the need to adapt to several changes in the functioning of individuals in almost every area of life. Socio-economic and psychophysical conditions of individuals in the era of the COVID-19 pandemic have become factors determining the change in everyday habits, lifestyle, and prospects for looking at the future. The unstable personal, economic, and professional situation has also become the experience of academic youth. The main objective of this article is to analyze the results of team research on the specifics of the functioning of academic youth during the SARS-CoV-2 virus pandemic, in particular in de termining students’ predictions about the impact of the pandemic on their future life changes. The research was conducted with the participation of students of various study modes (N = 1259) using the online survey questionnaire (CAWI). The results of scientific research presented in the article indicate the multitude of life changes expected by academic youth due to the COVID-19 pandemic. These changes were particularly evident in interpersonal relationships caused by the need to maintain social isolation in pandemic conditions. The considerations undertaken in the article may help determine students’ psychophysical, economic, educational, and professional conditions during crisis conditions, such as the SARS-CoV-2 virus pandemic. This will enable the implementation of appropriate actions and prevention programs supporting this social group in adapting to functioning in the new pandemic reality (as well as post-pandemic) and counteracting difficulties, fears, and fears related to life changes predicted in the future.
Afiliacja: Paulina Peret-Drążewska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Lucyna Myszka-Strychalska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Mateusz Marciniak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bożena Kanclerz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ewa Karmolińska-Jagodzik - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
E-mail: Paulina Peret-Drążewska: pperet@amu.edu.pl
Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl
Mateusz Marciniak: mateusz.marciniak@amu.edu.pl
Bożena Kanclerz: b.k@amu.edu.pl
Ewa Karmolińska-Jagodzik: ekarmoli@amu.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19176
DOI: 10.22432/pjsr.2023.25.10
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-9228-4009
0000-0003-2973-1379
0000-0002-7131-626X
0000-0002-5496-2139
0000-0001-6076-8087
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 25

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons