Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
                
    
    http://hdl.handle.net/11320/19157Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język | 
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Kusztal, Justyna | - | 
| dc.contributor.author | Piasecka, Małgorzata | - | 
| dc.date.accessioned | 2025-11-03T12:26:08Z | - | 
| dc.date.available | 2025-11-03T12:26:08Z | - | 
| dc.date.issued | 2023 | - | 
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 25, 2023, s. 83-95 | pl | 
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19157 | - | 
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl | 
| dc.description.abstract | Autorki przyjmują stanowisko, że warto przyjrzeć się działalności profilaktycznej poprzez pryzmat kompetencji do prowadzenia takiej działalności. W dobie zmian legislacyjnych sankcjonujących wymagania do wykonywania zawodu psychoterapeuty, w tym psychoterapeuty uzależnień, rozpoczęto też prace nad określeniem wymogów formalnych do wykonywania zawodu profilaktyka. Autorki stawiają pytania o sens i kierunek formalizacji tego obszaru działalności psychologów, pedagogów, edukatorów, nauczycieli i lekarzy, sięgając do opisanych w literaturze ujęć kompetencji profilaktycznych oraz międzynarodowych standardów jakości programów profilaktyki uzależnień. Przedstawiają też wyniki badań terenowych dotyczących kompetencji do prowadzenia programów profilaktycznych w szkołach i placówkach oświatowych. W świetle obecnych zmian legislacyjnych, ale też dynamicznych zmian w obszarze zachowań ryzykownych, w tym uzależnień, określanie wymogów formalnych do wykonywania zadań realizatorów działań profilaktycznych wydaje się konieczne w kontekście dążenia do jak najwyższej jakości świadczeń w obszarze profilaktyki uzależnień i innych zachowań ryzykownych. | pl | 
| dc.description.abstract | The authors of the article take the position that it is worthwhile to look at prevention activities through the prism of competence to conduct such activities. In the era of legislative changes sanctioning the requirements for practicing the profession of psychotherapist, including addiction psychotherapist, work has also begun on defining the formal requirements for practicing the profession of prevention. The authors pose questions about the meaning and direction of formalization of this area of activity of psychologists, educators, teachers, and doctors, drawing on the approaches to preventive competence described in the literature and international standards of quality of addiction prevention programs. They also present the results of field research on the competence to conduct prevention programs in schools and educational institutions. In light of current legislative changes, but also dynamic changes in the area of risk behaviors, including addictions, defining formal requirements to perform the tasks of implementers of preventive activities seems necessary in the context of striving for the highest possible quality of services in the area of prevention of addictions and other risk behaviors. | pl | 
| dc.language.iso | pl | pl | 
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl | 
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | - | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - | 
| dc.subject | profilaktyka | pl | 
| dc.subject | zawód-profilaktyk | pl | 
| dc.subject | kompetencje profilaktyczne | pl | 
| dc.subject | kwalifikacje zawodowe | pl | 
| dc.subject | prevention | pl | 
| dc.subject | profession-preventionist | pl | 
| dc.subject | preventive competencies | pl | 
| dc.subject | professional qualifications | pl | 
| dc.title | Kompetencje do prowadzenia działań profilaktycznych jako kontekst profesjonalizacji zawodu profilaktyka | pl | 
| dc.title.alternative | Competence to conduct prevention activities as a context for professionalization of the prevention profession | pl | 
| dc.type | Article | pl | 
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl | 
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2023.25.06 | - | 
| dc.description.Email | Justyna Kusztal: justyna.kusztal@uj.edu.pl | pl | 
| dc.description.Email | Małgorzata Piasecka: małgorzata.piasecka@uj.edu.pl | pl | 
| dc.description.Affiliation | Justyna Kusztal - Uniwersytet Jagielloński | pl | 
| dc.description.Affiliation | Małgorzata Piasecka - Uniwersytet Jagielloński | pl | 
| dc.description.references | Borkowska-Żebrowska M., Czaczuń K., Kusztal J., Piasecka M., Turczyk K., 2020, Bezpieczny uczeń w Krakowie. Analiza zasobów środowiskowych w zakresie profilaktyki w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Borucka A., 2016, Zrozumieć profilaktykę. Krótki przewodnik dla nauczycieli, Instytut Nagrody Zaufania Złoty OTIS, Warszawa. | pl | 
| dc.description.references | Filipowicz G., 2004, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | pl | 
| dc.description.references | Kozak M., 2014, Edukacja na rzecz praw dziecka w szkole wyższej. Zarys dydaktyki szczegółowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Kusztal J., Piasecka M., Nastazjak A., 2021a, Profilaktyka uzależnienia od hazardu oparta na dowodach naukowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Kusztal J., Piasecka M., Nastazjak A., Piec M., 2021b, Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji w zakresie profilaktyki szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Makowska M. (red.), 2018, Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. | pl | 
| dc.description.references | Męczkowska A., 2003, Kompetencja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2: G–Ł, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl | 
| dc.description.references | Ostaszewski K., 2014, Kompetencje zawodowe profilaktyka, „Serwis Informacyjny Narkomania”, 4 (68). | pl | 
| dc.description.references | Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2003, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2 Mariana Pietraszewskiego, Poznań. | pl | 
| dc.description.references | Węgrzecka-Giluń, A. Malczewski (red. pol.), 2011, Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków. Podręcznik dla specjalistów profilaktyki uzależnień, Wydawnictwo Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa. | pl | 
| dc.description.references | http://www.klasyfikacje.gofin.pl/kzis2022/6,0.html (dostęp: 30.10.2022). | pl | 
| dc.description.references | https://kwalifikacje.gov.pl/o-zsk/podstawowe-pojecia (dostęp: 16.10.2022). | pl | 
| dc.description.references | https://kwalifikacje.gov.pl/o-zsk/polska-rama-kwalifikacji (dostęp: 16.10.2022). | pl | 
| dc.description.references | https://www.krakow.pl/aktualnosci/244538,34,komunikat,_bezpieczny_uczen_w_krakowie_lektura_obowiazkowa.html (dostęp: 31.10.2022). | pl | 
| dc.description.references | Kehl B., 2022, tytuł wystąpienia: Kwalifikacje dla profilaktyki w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, IX Ogólnopolska Konferencja „Polityka, Nauka, Praktyka” z dnia 21–22.10.2022, https://www.youtube.com/watch?v=kV3ouhwON5E (dostęp: 31.10.2022). | pl | 
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, Dz.U. 2015 poz. 1249 z późn. zm. | pl | 
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021, poz. 890 z późn. zm., zał. nr 1. | pl | 
| dc.description.references | Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Dz.U. 2016 poz. 64 z późn. zm. | pl | 
| dc.description.references | Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych t.j. Dz.U. 2020 poz. 167 z późn. zm. | pl | 
| dc.description.references | Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, Dz.U. 1990 Nr 30 poz. 179 z późn. zm. | pl | 
| dc.description.references | Ustawa z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2020 poz. 910, z późn. zm. | pl | 
| dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 z późn. zm. | pl | 
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - | 
| dc.description.number | 25 | pl | 
| dc.description.firstpage | 83 | pl | 
| dc.description.lastpage | 95 | pl | 
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl | 
| dc.identifier.orcid | 0000-0001-9493-7504 | - | 
| dc.identifier.orcid | 0000-0001-9532-489X | - | 
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2023, nr 25 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_25_2023_J_Kusztal_M_Piasecka_Kompetencje_do_prowadzenia_dzialan_profilaktycznych.pdf | 120,79 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_25_2023_J_Kusztal_M_Piasecka_Competence_to_conduct_prevention_activities .pdf | 108,68 kB | Adobe PDF | Otwórz | 
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
    
    
