REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19152
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTłuściak-Deliowska, Aleksandra-
dc.date.accessioned2025-11-03T11:12:11Z-
dc.date.available2025-11-03T11:12:11Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 25, 2023, s. 51-66pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19152-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractStanowisko psychologii ewolucyjnej zakłada istnienie pewnych mechanizmów psychicznych, ukształtowanych w ciągu życia tysięcy pokoleń w reakcji na konkretne problemy adaptacyjne. Ponadto kładzie nacisk na interakcyjny charakter ludzkich działań, co pozwala zwrócić uwagę na fakt, że odpowiednia konstelacja cech sprawcy, ofiary, kontekstu społecznego oraz problemu adaptacyjnego mogą prowadzić do działań agresywnych traktowanych jako strategiczne rozwiązanie. Przez pryzmat tej perspektywy można spojrzeć na problem dręczenia rówieśniczego w środowisku szkolnym i to właśnie uczyniono przedmiotem niniejszego tekstu. Zgodnie z przyjętą optyką bullying rozumiany jest jako zjawisko będące efektem ukierunkowanych na cel, strategicznych zachowań agresywnych, które skutkują krzywdą innych w kontekście nierównowagi sił i które służą jako potencjalny sposób zdobywania zasobów społecznych.pl
dc.description.abstractThe position of evolutionary psychology assumes the existence of certain psychological mechanisms that have been shaped over the lifetime of thousands of generations in response to specific adaptation problems. Moreover, it emphasizes the interactive nature of human actions, which allows to draw attention to the fact that the appropriate constellation of the perpetrator’s, victim’s, social context and the adaptation problem may lead to aggressive actions treated as a strategic solution. Through the prism of this perspective, one can look at the problem of peer bullying in the school environment, and this is what has been done in this article. According to the adopted optics, bullying is understood as a phenomenon that results from goal-oriented, strategic aggressive behaviors that harm others in the context of power imbalance and that serve as a potential way of acquiring social resources.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectzachowanie agresywnepl
dc.subjectdręczenie rówieśniczepl
dc.subjectpodejście ewolucyjnepl
dc.subjectpsychologia ewolucyjnapl
dc.subjectsprawca przemocypl
dc.subjectaggressive behaviorpl
dc.subjectbullyingpl
dc.subjectevolutionary approachpl
dc.subjectevolutionary psychologypl
dc.subjectbullypl
dc.titleNatura przemocy rówieśniczej w szkole: spojrzenie z perspektywy psychoewolucyjnej i jego pedagogiczne implikacjepl
dc.title.alternativeThe Nature of School Bullying: A Psycho-Evolutionary Perspective and Its Pedagogical Implicationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.25.04-
dc.description.Emailadeliowska@aps.edu.plpl
dc.description.AffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl
dc.description.referencesAre zero tolerance policies effective in the schools? An evidentiary review and recommendations, 2008, American Psychological Association Zero Tolerance Task Force, „American Psychologist”, 63.pl
dc.description.referencesBuss D.M., 1989, Sex differences in human mate preferences: Evolutionary hypotheses tested in 37 cultures, „Behavioral and Brain Sciences”, 12 (1).pl
dc.description.referencesBuss D.M., 2001, Psychologia ewolucyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesCillessen A.H.N., Rose A.J., 2005, Understanding popularity in the peer system, „Current Directions in Psychological Science”, 14 (2).pl
dc.description.referencesConnolly J., Pepler D., Craig W., Taradash A., 2000, Dating experiences of bullies in early adolescence, „Child Maltreatment”, 5 (4).pl
dc.description.referencesCunningham H., 2005, Children and childhood in Western society since 1500 (2nd ed.), Routledge, Abingdon, UK.pl
dc.description.referencesDane A.V., Marini Z.A., Volk A.A., Vaillancourt T., 2017, Physical and relational bullying and victimization: Differential relations with adolescent dating and sexual behavior, „Aggressive Behavior”, 43 (2).pl
dc.description.referencesde Bruyn E.H., Cillessen A.H.N., Wissink I.B., 2010, Associations of Peer Acceptance and Perceived Popularity With Bullying and Victimization in Early Adolescence, „The Journal of Early Adolescence”, 30 (4).pl
dc.description.referencesDodge K.A., 1991, The structure and function of reactive and proactive aggression, [w] The development and treatment of childhood aggression, (red.) D.J. Pepler, K. H. Rubin, Erlbaum Hillsdale, NJ.pl
dc.description.referencesEllis B.J., Del Giudice M., Dishion T.J., Figueredo A.J., Gray P., Griskevicious V., et al., 2012, The evolutionary basis of risky adolescent behavior: Implications for science, policy, and practice, „Developmental Psychology”, 48.pl
dc.description.referencesEllis B.J., Volk A.A., Gonzalez J.M., Embry D.D., 2016, The Meaningful Roles Intervention: An Evolutionary Approach to Reducing Bullying and Increasing Prosocial Behavior, „Journal of Research on Adolescence”, 26 (4).pl
dc.description.referencesFarmer T.W., Cadwallader T.W., 2000, Social Interactions and Peer Support for Problem Behavior, „Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth”, 44 (3). DOI: 10.1080/10459880009599791.pl
dc.description.referencesFarrell A.H., Vaillancourt T., 2019, Temperament, bullying, and dating aggression: Longitudinal associations for adolescents in a romantic relationship, „Evolutionary Psychology”, 17 (2). DOI: 10.1177/1474704919847450.pl
dc.description.referencesFarrington D.P., 1993, Understanding and Preventing Bullying, „Crime and Justice”, 17.pl
dc.description.referencesFisher M., Cox A., 2011, Four strategies used during intrasexual competition for mates, „Personal Relationships”, 18 (1).pl
dc.description.referencesGallup A.C., O’Brien D.T., Wilson D.S., 2011, Intrasexual peer aggression and dating behavior during adolescence: an evolutionary perspective, „Aggressive Behavior”, 37 (3).pl
dc.description.referencesHarwas-Napierała B., Trempała J. (red), 2005, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHawley H.P., 1999, The ontogenesis of social dominance: a strategy-based evolutionary perspective, „Developmental Review”, 19.pl
dc.description.referencesHawley H.P., Little T.D., Card N.A., 2007, The allure of a mean friend: Relationship quality and processes of aggressive adolescents with prosocial skills, „International Journal of Behavioral Development”, 31.pl
dc.description.referencesHołyst B., 2010, Przestępczość z perspektywy psychologii ewolucyjnej, „Prokuratura i Prawo”, 1–2.pl
dc.description.referencesJuvonen J., Graham S., Schuster M.A., 2003, Bullying Among Young Adolescents: The Strong, the Weak, and the Troubled, „Pediatrics”, 112 (6).pl
dc.description.referencesKoh J.B., Wong J.S., 2017, Survival of the fittest and the sexiest: Evolutionary origins of adolescent bullying, „Journal of Interpersonal Violence”, 32.pl
dc.description.referencesKolbert J.B., Crothers L.M., 2003, Bullying and Evolutionary Psychology, „Journal of School Violence”, 2 (3).pl
dc.description.referencesKomendant-Brodowska A., 2014, Grupowe uwarunkowania przemocy szkolnej, praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. Grzegorza Lissowskiego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.pl
dc.description.referencesKoo H., 2007, A Time Line of the Evolution of School Bullying in Differing Social Contexts, „Asia Pacific Education Review”, 8 (1).pl
dc.description.referencesKrahe B., 2006, Agresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKretschmer T., la Roi C., van der Ploeg R., Veenstra R., 2021, Benefits of Bullying? A Test of the Evolutionary Hypothesis in Three Cohorts, „Journal of Research on Adolescence”, https://doi.org/10.1111/jora.12675.pl
dc.description.referencesLapierre K.R., Dane A.V., 2020, Cyberbullying, cyber aggression, and cyber victimization in relation to adolescents’ dating and sexual behavior: An evolutionary perspective, „Aggressive Behavior”, 46 (1).pl
dc.description.referencesLeenaars L.S., Dane A.V., Marini Z.A., 2008, Evolutionary perspective on indirect victimization in adolescence: the role of attractiveness, dating and sexual behavior, „Aggressive Behavior”, 34 (4),.pl
dc.description.referencesOlweus D., 1978, Aggression in the schools: bullies and whipping boys, Hemisphere Press, Washington DC.pl
dc.description.referencesOlweus D., 1993, Bullying in school: What we know and what we can do, Blackwell, Oxford, UK.pl
dc.description.referencesOlweus D., 2005, A useful evaluation design, and effects of the Olweus Bullying Prevention Program, „Psychology, Crime and Law”, 11.pl
dc.description.referencesÖsterman K., Björkqvist K., Lagerspetz K.M., Kaukiainen A., Landau S.F., Frączek A., Caprara G.V., 1998, Cross-cultural evidence of female indirect aggression, „Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression”, 24 (1).pl
dc.description.referencesPhoenix A., Frosh S., Pattman R., 2003, Producing contradictory masculine subject positions: Narratives of threat, homophobia and bullying in 11–14 year old boys, „Journal of Social Issues”, 59 (1).pl
dc.description.referencesPikas A., 1975, Sa Stoppar Vi Mobbing. [How to End Mobbing], Prisma, Stockholm.pl
dc.description.referencesPouwels J.L., Lansu T.A., Cillessen A.H., 2016, Participant roles of bullying in adolescence: Status characteristics, social behavior, and assignment criteria, „Aggressive Behavior”, 42.pl
dc.description.referencesPronk J., Lee N.C., Sandhu D., Kaur K., Kaur S., Olthof T., Goossens F.A., 2017, Associations between Dutch and Indian adolescents’ bullying role behavior and peergroup status: Crossculturally testing an evolutionary hypothesis, „International Journal of Behavioral Development”, 41.pl
dc.description.referencesProvenzano D.A., Dane A.V., Farrell A.H., Marini Z.A., Volk A.A., 2018, Do bullies have more sex? The role of personality, „Evolutionary Psychological Science”, 4 (3).pl
dc.description.referencesRadzinowicz L., King J., 1977, The Growth of Crime: The International Experience. Adventure in Criminology, Routledge, London.pl
dc.description.referencesReijntjes A., Vermande M., Olthof T., Goossens F.A., van De Schoot R., Aleva L., van Der Meulen M., 2013, Costs and benefits of bullying in the context of the peer group: A three wave longitudinal analysis, „Journal of Abnormal Child Psychology”, 41pl
dc.description.referencesRicherson P.J., Boyd R., 2005, Not by genes alone: How culture transformed human evolution, University of Chicago Press, Chicago, IL.pl
dc.description.referencesRigby K., 2002, A meta-evaluation of methods and approaches to reducing bullying in pre-schools and early primary school in Australia, Commonwealth Attorney Generals Department, Canberra.pl
dc.description.referencesSalmivalli C., 2010, Bullying and the peer group: A review, „Aggression and Violent Behavior”, 15 (2).pl
dc.description.referencesSalmivalli C., Karna A., Poskiparta E., 2010, From peer putdowns to peer support: A theoretical model and how it translated into a national anti-bullying program, [w:] Handbook of bullying in schools: An international perspective, (red.) S.R. Jimerson, S.M. Swearer, D.L. Espelage, Routledge, New York.pl
dc.description.referencesSmith P.K., 1999, The nature of school bullying: A cross-national perspective, Routledge, New York.pl
dc.description.referencesSmith P.K., Sharp S. (red.), 1994, School Bullying: Insights and Perspective, Routledge, London.pl
dc.description.referencesSmith P.K., Thompson D.A. (red.), 1991, Practical Approaches to Bullying, David Fulton Publishers, London.pl
dc.description.referencesTippett N., Wolke D., 2014, Socioeconomic status and bullying: A meta-analysis, „American Journal of Public Health”, 104.pl
dc.description.referencesTłuściak-Deliowska A., 2017a, Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl
dc.description.referencesTłuściak-Deliowska A., 2017b, Dręczenie rówieśników jako strategia osiągania własnych celów w świetle badań nad społeczną dominacją i działaniami przymuszającymi, „Rozprawy Społeczne”, 11 (2).pl
dc.description.referencesTłuściak-Deliowska A., 2018, Moralność i bullying. Reakcja na przemoc wśród uczniów jako przykład dylematu etycznego nauczyciela, „Studia z Teorii Wychowania”, 3 (24).pl
dc.description.referencesTłuściak-Deliowska A., 2021, Problem przemocy, znęcania się i wykluczenia rówieśniczego z pespektywy uczniów, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl
dc.description.referencesWalton G., 2005, „Bullying widespread”: a critical analysis of research and public discourse on bullying, „Journal of School Violence”, 4 (1).pl
dc.description.referencesVaillancourt T., Hymel S., McDougall P., 2003, Bullying is power: Implications for school- based intervention strategies, „Journal of Applied School Psychology”, 19.pl
dc.description.referencesVaillancourt T., Krems J.A., 2018, An evolutionary psychological perspective of indirect aggression in girls and women, [w] The development of relational aggression, (red.) S.M. Coyne, J.M. Ostrov, Oxford University Press, New York.pl
dc.description.referencesVaillancourt T., Sharma A., 2011, Intolerance of sexy peers: intrasexual competition among women, „Aggressive Behavior”, 37 (6).pl
dc.description.referencesVeenstra R., Lindenberg S., Munniksma A., Dijkstra J.K., 2010, The complex relation between bullying, victimization, acceptance, and rejection: Giving special attention to status, affection, and sex differences, „Child Development”, 81.pl
dc.description.referencesVolk A., Craig W., Boyce W., King M., 2006, Adolescent risk correlates of bullying and different types of victimization, „International Journal of Adolescent Medicine and Health”, 18.pl
dc.description.referencesVolk A.A., Camilleri J.A., Dane A.V., Marini Z.A., 2012, Is adolescent bullying an evolutionary adaptation? „Aggressive Behavior”, 38 (3).pl
dc.description.referencesVolk A.A., Dane A.V., Marini Z.A., 2014, What is bullying? A theoretical redefinition, „Developmental Review”, 34.pl
dc.description.referencesVolk A.A., Dane A.V., Marini Z.A., Vaillancourt T., 2015, Adolescent bullying, dating, and mating testing an evolutionary hypothesis, „Evolutionary Psychology”, 13 (4), https://doi.org/10.1177/1474704915613909.pl
dc.description.referencesVolk A.A., Provenzano D.A., Farrell A.H., Dane A.V., Shulman E.P., 2021, Personality and bullying: Pathways to adolescent social dominance, „Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues”, 40 (5).pl
dc.description.referencesZahavi A., Zahavi A., 1997, The handicap principle: A missing piece of Darwin’s puzzle, Oxford University Press, New York.pl
dc.description.referencesZwaan M., Dijkstra J.K., Veenstra R., 2013, Status hierarchy, attractiveness hierarchy and sex ratio: Three contextual factors explaining the status–aggression link among adolescents, „International Journal of Behavioral Development”, 37 (3).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number25pl
dc.description.firstpage51pl
dc.description.lastpage66pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-0952-8931-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 25

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons