REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19116
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDeptuła, Maria-
dc.date.accessioned2025-10-23T09:14:22Z-
dc.date.available2025-10-23T09:14:22Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 645-667pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19116-
dc.description.abstractW artykule prezentowany jest kwestionariusz do poznawania warunków rozwoju psychospołecznego w relacjach z rówieśnikami uczniów szkoły podstawowej w czwartym, piątym i szóstym roku nauki w szkole podstawowej. Teoretyczną podstawą konstrukcji skali jest społeczna psychologia rozwoju. Na podstawie wypowiedzi badanego o rzeczywistych zachowaniach innych uczniów z klasy wobec niego lub jego przekonań na temat ich prawdopodobnego zachowania w hipotetycznych sytuacjach zdarzających się w klasie, wnioskuje się o możliwości zaspokojenia przez ucznia potrzeb psychicznych – akceptacji oraz bezpieczeństwa. Kwestionariusz tworzy 21 pozycji, do których badani ustosunkowują się na skali pięciostopniowej. Dane do analizy wartości psychometrycznej narzędzia pochodzą z badań przekrojowych na próbie 910 uczniów w czwartym, piątym i szóstym roku nauki oraz z badań podłużnych obejmujących trzy pomiary na początku i pod koniec czwartego roku(N odpowiednio 304 i 299 uczniów) oraz pod koniec piątego roku nauki (N=281). W artykule scharakteryzowano etapy pracy nad narzędziem, wyniki analiz mocy dyskryminacyjnej pozcyji, rzetelności metodą Alfa Cronbacha oraz powtórzonego pomiaru, a także trafności teoretycznej przy pomocy analizy czynnikowej. Rezultaty analiz pozwalają rekomendować kwestionariusz do badań zespołów klasowych w średnim wieku szkolnym w celu poznania warunków do rozwoju psychospołecznego, jakie tworzą sobie uczniowie w relacjach. Ich poznanie ułatwi wczesną interwencję zmniejszającą ryzyko niedostosowania społecznego.pl
dc.description.abstractThe article presents a questionnaire for examining the conditions of psychosocial development in relations with peers of primary school students in the fourth, fifth and sixth years of primary school education. The basis for the construction of the scale is the social psychology of development. On the basis of the respondent’s statements about the actual behavior of other students from the class towards him or his beliefs about their likely behavior in hypothetical situations occurring in the class, it is concluded that the student’s ability to satisfy his mental needs – acceptance, appreciation and support, as well as safety. The questionnaire consists of 21 items to which the respondents respond on a five-point scale. Data for the analysis of the psychometric value of the tool come from cross-sectional studies on a sample of 910 students in the fourth, fifth and sixth years of education and from longitudinal studies involving three measurements at the beginning and end of the fourth year (N 304 and 299 students, respectively) and at the end of the fifth year of education (N = 281). The article describes the stages of work on the tool, the results of the discriminant power analysis, the reliability determined by the Alpha Cronbach method and the repeated measurement, as well as the accuracy assessed with the use of exploratory factor analysis. The results of the analyzes make it possible to recommend a questionnaire for the study of middle school class teams in order to learn about the conditions for psychosocial development created by students in relationships. Getting to know them will facilitate early intervention reducing the risk of social maladjustment.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectśredni wiek szkolnypl
dc.subjectkwestionariuszpl
dc.subjectrelacje rówieśniczepl
dc.subjectklasa szkolnapl
dc.subjectmiddle school agepl
dc.subjectquestionnairepl
dc.subjectpeer relationshipspl
dc.subjectclass.3pl
dc.titleKwestionariusz do badania warunków rozwoju psychospołecznego w relacjach z rówieśnikami z klasy w czwartym, piątym i szóstym roku nauki w szkole podstawowejpl
dc.title.alternativeQuestionnaire for examining the conditions of psychosocial development in relations with peers in the fourth, fifth and sixth years of primary school educationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.36-
dc.description.referencesAksman J., Wysocka E., Kwestionriusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas IV-VI, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesAppelt K., Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 259-301), (red.) A. I. Brzezińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesBedyńska S., Cypryańska M., Zzawansowane metody tworzenia wskaźników – eksploracyjna analiza czynnikowa i testowanie rzetelności skali, [w:] Statystyczny drogowskaz 1. Praktycznie wprowadzenie do wnioskowania statystycznego (s.245-283), (red.) S. Bedyńska, M. Cypryańska, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o., Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesBierman K.L., Peer Rejection. Developmental Processes and Intervention Strategies, The Guilford Press, New York-London 2004.pl
dc.description.referencesBrzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2000.pl
dc.description.referencesBrzezińska A.I., Jak przebiega rozwój człowieka? [w:]: Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 21-39) A. I. Brzezińska (red.), GWP, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesBrzeziński J., Metodologia badan psychologicznych, PWN, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesChomczyńska-Rubacha M., Rubacha K., Test poczucia skuteczności. Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa-Toruń 2013.pl
dc.description.referencesDeptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, PWN, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesDeptuła M., Co uczniowie klas IV, V i VI chcieliby zmienić w swojej klasie? Swobodne wypowiedzi uczniów jako podstawa wnioskowania o warunkach rozwoju psychospołecznego uczniów w relacjach z rówieśnikami, „Przegląd Pedagogiczny” 2016, 2, 127-150.pl
dc.description.referencesDeptuła M., Potorska A., Borsich Sz., Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesDeptuła M., Borucka A., School Risk Factors in Developing a Sense of Competence by Polish Pupils: Their Fourth and Fifth Year of Learning at Primary School – Longitudinal Studies, “Educational Studies Review”, 2020a, 31, 2, 23-42.pl
dc.description.referencesDeptuła M., Borucka A., Problemy i potrzeby uczniów klas IV szkoły podstawowej w relacjach z rówieśnikami, „Studia Edukacyjne”, 2020b, 56, 57-84.pl
dc.description.referencesDodge K.A., McClaskey C.L., Feldman E., “Situational Approach to the Assessment of Social Competence in Children, Journal of Consulting and Clinical Psychoogy” 1985, Vol. 53, No 3, s. 344-353.pl
dc.description.referencesErikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. P. Hejmej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1997.pl
dc.description.referencesHornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2007.pl
dc.description.referencesLadd G.W., Herald-Brown S.L., Reiser M., Chronic peer rejection and classroom participation. Does Chronic Classroom Peer Rejection Predict the Development of Children’s Classroom Participation During the Grade School Years?, “Child Development”, 2008, V, 79 (4). 1001-1015.pl
dc.description.referencesMazur J., (red.), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014, Instytut Matki i Dziecka Warszawa 2015, [dostęp: 5 stycznia 2016].http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdfpl
dc.description.referencesMikami A. Y, Bucher M.A., K. Hymphreys, Prevention of Peer Rejection Through a Classroom – Level Intervention in Middle School, “The Journal of Primary Prevention” 2005, Vol. 26 No 1, January, s. 5-23.pl
dc.description.referencesMusialska K., Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesRubacha K., Metodologia badan nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesSentse, M., Lindenberg, S., Omvlee, A., Ormel, J., Veenstra, R., Rejection and Acceptance Across Contexts: Parents and Peers as Risks and Buffers for Early Adolescent Psychopathology. The TRAILS Study, “Journal Abnormal Child Psychology”, 2010, 38:119–130. Published online: 26 August 2009 ©The Author(s) 2009. This article is published with open access at Springerlink.compl
dc.description.referencesUrban B., Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą, [w:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu (s.9-21), (red.) B. Urban, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesUrban B., Możliwości ograniczania agresji we wczesnym okresie rozwoju psychofizycznego dziecka, [w:] Powstrzymać agresję u progu szkoły, (red.) J. Danielewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesUrban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesUrban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesZakrzewska M., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1994.pl
dc.description.referencesZwierzyńska E., Matuszewski A., Kwestionariusze Klasa wobec mnie, Ja wobec klasy. Podręcznik, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage645pl
dc.description.lastpage667pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_22_2021_M_Deptula_Kwestionariusz do badania warunkow_rozwoju_psychospolecznego.pdf474,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons