REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19109
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMyszka-Strychalska, Lucyna-
dc.date.accessioned2025-10-23T07:22:03Z-
dc.date.available2025-10-23T07:22:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 601-621pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19109-
dc.description.abstractSytuacja pandemii wirusa SARS-CoV-2 oraz wynikające z niej regulacje prawne mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19, którą wywołuje, nie pozostały bez znaczenia dla jakości życia człowieka. Różnorodne obostrzenia społeczno-gospodarcze, w tym także nakaz przymusowej izolacji społecznej, który swoją najbardziej restrykcją formę w Polsce przyjął od drugiej połowy marca do maja 2020 r., znacząco ograniczyły kontakty międzyludzkie. W konsekwencji, wiele obszarów ludzkiej aktywności zostało przeniesionych do przestrzeni internetowej. Zmiana ta nie ominęła również młodzieży akademickiej, która przeszła na tryb edukacji zdalnej, co stanowiło kolejną trudność na drodze do utrzymywania bezpośrednich relacji z innymi ludźmi. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych dotyczących jakości relacji interpersonalnych młodzieży studiującej w trybie stacjonarnym w czasie COVID-19. W badaniu, w którym wykorzystano ankietę internetową, wzięło udział 2285 respondentów. Zgromadzony materiał, który został poddany analizie statystycznej, dowodzi, iż w opiniach badanej młodzieży akademickiej nastąpił spadek jakości kontaktów międzyludzkich. W gronie czynników determinujących zadowolenie respondentów z więzi interpersonalnych, można wskazać między innymi: ich znaczenie dla nich, formę ich utrzymywania oraz miejsce pobytu w czasie pandemii. Otrzymane wyniki pozwalają stwierdzić, iż konieczność budowania relacji w sposób zapośredniczony, nie sprzyja ich jakości.pl
dc.description.abstractThe situation of the SARS-CoV-2 virus pandemic and the resulting legal regulations aimed at preventing the spread of the COVID-19 disease caused by it were not without significance for the quality of human life. Various socio-economic restrictions, including the order of forced social isolation, which with its most restrictive form in Poland adopted from the second half of March to May 2020, significantly limited people-to-people contacts. Consequently, many areas of human activity have been transferred to the Internet space. This change also affected the academic youth, who switched to the remote education mode, which was another difficulty on the way to maintaining direct relationships with other people. The article presents the results of empirical research on the quality of interpersonal relationships among adolescents studying in a stationary mode during COVID-19. An online survey was used in the study, and 2,285 respondents took part in it. The collected material, which was subjected to statistical analysis, proves that in the opinions of the surveyed academic youth there has been a decline in the quality of interpersonal contacts. Among the factors determining the satisfaction of respondents with interpersonal ties, one can indicate, inter alia: their importance for them, the form of their maintenance and the place of stay during the pandemic. The obtained results allow us to conclude that the necessity to build relationships in an indirect manner does not contribute to their qualitypl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectpandemia koronawirusa SARS-CoV-2pl
dc.subjectmłodzież akademickapl
dc.subjectrelacje interpersonalnepl
dc.subjectSARS-CoV-2 coronavirus pandemicpl
dc.subjectacademic youthpl
dc.subjectinterpersonal relationspl
dc.titleO potrzebie wzmacniania relacji interpersonalnych w czasach pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 – doniesienia z badań z udziałem młodzieży akademickiejpl
dc.title.alternativeOn the need to strengthen interpersonal relations in times of the SARS-CoV-2 coronavirus pandemic – reports from research involving academic youthpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.34-
dc.description.Emaillucyna.myszka@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesArnett J.J., 2000, Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, American Psychologist, 55, 469–480.pl
dc.description.referencesBabbie E., 2008, Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBauman Z., 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl
dc.description.referencesFlum, H., 1994, Styles of identity formation in early and middle adolescence. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 120, 435–467.pl
dc.description.referencesGiuchard J., 2007, Transition, In: J. Guichard, M. Huteau (Ed.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts cles, Paris: Dunod.pl
dc.description.referencesGóral E., 1996, (Eds.), Nowa encyklopedia powszechna PWN, T. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesHavighurst, R.J., 1981, Developmental tasks and education, New York: McKay.pl
dc.description.referencesHeitzman J., 2020, Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne, Psychiatria Polska, 54(2), 187–198.pl
dc.description.referencesKaczmarczyk S., 2018, Zalety i wady metod zbierania danych przez internet w badaniach marketingowych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie, 129, 187–200.pl
dc.description.referencesKanclerz B., 2015, Orientacje życiowe młodzieży akademickiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKarmolińska-Jagodzik E., 2019, Dialogi międzygeneracyjne – komunikacja młodzieży z rodzicami, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKozak A., 2010, Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Gliwice: Wydawnictwo Helion.pl
dc.description.referencesLuyckx, K., Schwartz, S.J., Goossens, L., & Pollock, S., 2008, Employment, sense of coherence and identity formation: Contextual and psychological processes on the pathway to sense of adulthood. Journal of Adolescent Research, 23(5), 566–591.pl
dc.description.referencesMarcia, J.E., 2002, Identity and psychosocial development in adulthood. Identity, International Journal of Theory and Research, 2(1), 7–28.pl
dc.description.referencesMaslow, A., 1970, Motivation and personality (2nd ed.). New York: Harper and Row.pl
dc.description.referencesMącik R., 2014, Ankiety internetowe w percepcji osób korzystających i niekorzystających z nich w pracy zawodowej, Studia Ekonomiczne, 195, 125–139.pl
dc.description.referencesMyszka-Strychalska L., 2018, Ukierunkowani na karierę? Orientacje życiowe młodzieży z zespół szkół zawodowych, Przegląd Badań Edukacyjnych, 26 (1), 45–64.pl
dc.description.referencesOkoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.description.referencesOleszkowicz, A., & Senejko, A., 2011, Dorastanie. In: J. Trempała (Ed.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (pp. 259–286). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesPyżalski J., 2020, Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli?, In: J. Pyżalski (Ed.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 25-27), Warszawa: EduAkcja.pl
dc.description.referencesSkibińska B., 2017, „Skazani na samotność?” O konsekwencjach izolacji społecznej w wybranych jej Kontekstach. Studia Edukacyjne, 44, 265–284.pl
dc.description.referencesWeinberger M.F., Zavisca J.R., & Silva J.M., 2017, Consuming for an Imagined Future: Middle-Class Consumer Lifestyle and Exploratory Experiences in the Transition to Adulthood, Journal of Consumer Research, 2(44), 332–360.pl
dc.description.referencesDrozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Luczys P., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura P., Stamm A., 2020b, Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z drugiego etapu badań, Poznań, Retrived 12 September 2020 from http://socjologia.amu.edu.pl/images/pliki/dokumenty/Do_pobrania/Zycie_codzienne_w_czasach_pandemii._Raport_z_drugiego_etapu_badan_wersja_skrocona.pdfpl
dc.description.referencesDrozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura P., Stamm A., 2020a, Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań, Poznań Retrived 12 September 2020 from http://socjologia.amu.edu.pl/images/pliki/r%C3%B3%C5%BCne_prezentacje_etc/%C5%BBycie_codzienne_w_czasach_pandemii_-_Wydzia%C5%82_Socjologii_UAM_-_WWW.pdf.pl
dc.description.referencesGrzelak S., Siellawa Kolbowska E., Łuczka M., Trafny M., Grzelak A., 2020a, Młodzież w czasie epidemii. Cz. 1, Raport z badań „AKCJA NAWIGACJA – chroń siebie, wspieraj innych”, Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Retrived 13 September 2020 from https://www.ipzin.org/images/dokumenty/RAPORT_Modzie z_w_czasie_epidemii_2020_IPZIN.pdfpl
dc.description.referencesGrzelak S., Siellawa Kolbowska E., Łuczka M., Trafny M., Grzelak A., 2020b, Młodzież w czasie epidemii. Komu jest najtrudniej?, Cz. 2, Raport z badań „AKCJA NAWIGACJA – chroń siebie, wspieraj innych”, Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Retrived 13 September 2020 from https://www.ipzin.org/images/dokumenty/RAPORT_Modziez_w_czasie_epidemii_Komu_jest_najtrudniej_2020_IPZIN_Czesc_2.pdf.https://uniwersyteckie.pl/nauka/koronawirus-zycie-codzienne-w-czasie-pandemiipl
dc.description.referencesEuromonitor International, 2011, Make Way for Generation Z: Marketing to Today’s Tweens and Teens.: Strategy Briefing, Retrived 13 September 2020 from https://oaltabo2012.files.wordpress.com/2012/03/make-way-for-generation-z1.pdfpl
dc.description.referencesMEN [Ministry of National Education], 2020, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020 poz. 410). Retrieved 10 September 2020 from http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000410.pl
dc.description.referencesMNiSW [Ministry of Science and Higher Education], 2020, Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020 poz. 405). Retrieved 10 September 2020 from https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000405.pl
dc.description.referencesPtaszek G., Dębski M., Bigaj M., Pyżalski J., Stunża G., 2020, Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa, Warszawa: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange, Retrived 13 September 2020 from https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/06/Badanie-zdalnenauczanie_org_prezentacja.pdf.pl
dc.description.referencesMNiSW [Ministry of Science and Higher Education], 2018, Rozporządzenia Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz. U. 2018 poz. 1818). Retrived 13 September 2020 from http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001818pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage601pl
dc.description.lastpage621pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_22_2021_L_Myszka_Strychalska_O_potrzebie_wzmacniania_relacji_interpersonalnych.pdf257,11 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons