REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19108
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChrzanowski, Bartłomiej-
dc.date.accessioned2025-10-23T07:02:03Z-
dc.date.available2025-10-23T07:02:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 585-599pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19108-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy zróżnicowanych powiązań charakteryzujących młodzież, formy podejmowanej przez nią aktywności sportowej oraz preferowane przez nią style adaptacji w sporcie. W badaniach wzięli udział młodzi piłkarze (N=112) i uczniowie gimnazjum (N=120). Do zmierzenia zróżnicowanych powiązań wykorzystano Kwestionariusz Poczucia Napięcia i Czynników Ograniczających E. Czerwińskiej-Jakimiuk. Kwestionariusz Stylów Adaptacji Sportowca pozwolił uzyskać u badanych dane określające preferowane style adaptacji. Otrzymane rezultaty dowodzą, że realizowanie nonkonformistycznego stylu adaptacji przez młodych sportowców nie może wynikać z większej ilości przestępczych kontaktów bądź też problemów w najbliższym środowisku. Czynniki te pełniły rolę predykatora nonkonformistycznego sposobu funkcjonowania wyłącznie u osób uprawiających sport rekreacyjnie.pl
dc.description.abstractThis article concern the differential association of youth, various form of sport activity and typical for juvenile deliqunecy style of adaption in sport activity. There were a two groups in the research: young football players (N=112) and pupils from middle school (N=120). To collect the data about juvenile deliquency there has been used a Questionnaire of Strain and Restriction Factors by E. Czerwińska-Jakimiuk. The information about preferred way of adaption in sport activity has been collected by Questionnaire: Style of Adaptation in Sport Activity. Results indicate, that executing the nonconformist style of adaption by young football players is not linked to higher level of crimes relations or the criminal problems in social environment. However, those factors can be considered as a predicator of nonconformity for people, who participate recreationally in sport activity.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectsport młodzieżowypl
dc.subjectzróżnicowane powiązaniapl
dc.subjectstyle adaptacjipl
dc.subjectprzestępczośćpl
dc.subjectyouth sportpl
dc.subjectdifferental associationpl
dc.subjectstyle of adaptationpl
dc.subjectcrimepl
dc.titlePrzestępcze kontakty krakowskiej młodzieży a style adaptacji realizowane w sporcie – na przykładzie piłki nożnejpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.33-
dc.description.Emailbartlomiej.chrzanowski@o2.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowiepl
dc.description.referencesBartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesBłajet P. Od edukacji sportowej do olimpijskiej, Wydawnictwo „Impuls”, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesBłajet P., Pedagogika sportu [w:] Pedagogika, (red.) B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesBredemeier B., Shields D., Character development and physical activity, Human Kinetics Publishers, Champaign 1995.pl
dc.description.referencesBredemeier B., Shields D., Game reasoning and interactional morality [w:] Jour nal of Genetic Psychology, 1986, 147, s. 257–275.pl
dc.description.referencesChrzanowski B., Formy edukacji sportowej w kontekście rozważań nad pedagogiką klasycznego liberalizmu. [w:] Studies in Sport Humanities, 2014, 14.pl
dc.description.referencesChrzanowski B., Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze, Kraków 2020.pl
dc.description.referencesChrzanowski B., Style adaptacji współczesnych sportowców wyczynowych w kontekście teorii anomii Roberta Mertona, Pruszków 2016.pl
dc.description.referencesCzapow Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna., P.W.N., Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesDewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka., (red.) B. Urbana, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesDurkheim E., Le Suicide, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesFullinwider R., Sports, Youth and Character: A Critical Survey, [w:] Center for Information and Research on Civic Learning and Engagement (CIRCLE), Maryland 2006.pl
dc.description.referencesGrabowski H., Teoria fizycznej edukacji, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesHastie P. i inni…, A review of research on sport education: 2004 to the present [w:] Physical Education and Sport Pedagogy, 2011, 16(2), s. 103–132.pl
dc.description.referencesHastie P., The nature and purpose of sport education as an educational experience. [w:] (red.) P. Hastie, Sport education: International perspectives, 2012, s. 1–12.pl
dc.description.referencesJabkowski P., Kilarska A., Poczucie bezpieczeństwa i poziom przestępczości w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2013.pl
dc.description.referencesKinchin G., Sport education: A view of the research [w:] The handbook of physical education, (red.) Kirk D. i inni, 2006, s. 596–626.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka wychowawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.pl
dc.description.referencesLipiec J., Czysty sport – czyste pieniądze: dylematy etyczne epoki komercjalizacji [w:] Studia Humanistyczne, 2001, 1, s. 5–16.pl
dc.description.referencesLipiec J., Filozofia czystej gry [w:] Sport Wyczynowy, 1997, 1–2, s. 42–51.pl
dc.description.referencesLipiec J., Pożegnanie z Olimpią, Fall, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesLipoński W., Historia sportu, PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Metody badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesMerton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesMłodzikowski G., Ideologia i praktyka olimpizmu: od amatorstwa do kodeksu dopuszczenia [w:] Kultura Fizyczna, 1989, 9–10.pl
dc.description.referencesMuller N., Olympic education, Centre d’Estudis Olímpics (UAB) & International Chair in Olympism (IOCUAB), Barcelona 2004.pl
dc.description.referencesNowocień J., Pedagogika kultury fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Warszawa 2013 .pl
dc.description.referencesNowocień J., Pedagogika sportu, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesPawłucki A., Nauki o kulturze fizycznej, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesSutherland E., White collar criminality [w:] American sociological review, 1940, 5(1), s. 1–12.pl
dc.description.referencesUrban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, PWN, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesUrban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Bronisław Urban & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage585pl
dc.description.lastpage599pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons