REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19099
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGerlach, Ryszard-
dc.date.accessioned2025-10-22T10:19:06Z-
dc.date.available2025-10-22T10:19:06Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 21, 2021, s. 267-284pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19099-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractPraca jest jedną z podstawowych form aktywności dorosłego człowieka. Jest pojęciem uniwersalnym, wieloznacznym i w bardzo różny sposób interpretowanym. Ważna jest praca w zakładach karnych, jeszcze przed opuszczeniem murów więzienia. Umożliwia ona uzyskanie korzyści materialnych potrzebnych podczas pobytu w zakładzie karnym, ale także przygotowanie osadzonych do życia na wolności. W praktyce penitencjarnej wielokrotnie realizowane są programy promujące zatrudnienie i przygotowanie skazanych do realiów życia na wolności. Posiadanie pracy przez byłych osadzonych jest dla nich często jedyną szansą powrotu do społeczeństwa. Sprzyja temu pomoc udzielana skazanemu jeszcze podczas pobytu w zakładzie karnym oraz bezpośrednio po jego opuszczeniu. Osoby opuszczające zakłady karne napotykają szereg trudności, w tym między innymi związane z poszukiwaniem i uzyskiwaniem pracy. Trudności w znalezieniu zatrudnienia spowodowane są często niechęcią i nieufnością pracodawców spowodowanymi przeszłością kryminalną byłych więźniów. Niechęć ta wynika też z tego, że byli osadzeni często mają niskie kwalifikacje, nie są także nieprzyzwyczajeni do systematycznej i rzetelnej pracy. Wielu autorów wskazuje na potrzebę budowania sieci współpracy ukierunkowanej na pomoc i wsparcie osób powracających z zakładów karnych.pl
dc.description.abstractWork is one of the basic forms of adult people’s activity. It is a universal and ambiguous concept that is interpreted in a myriad of ways. Working in prison, before being discharged from it, is very significant as well. It enables one to gain material goods useful when being imprisoned; it also prepares inmates to living outside prison. In the penal practice, there is a number of programmes that promote employment and prepare prisoners to the reality of living outside prison. Oftentimes, having a source of employment is the only chance for the prisoners to return to the society. The process is fostered if the prisoner is given help during their stay in prison and directly after coming out of it. The people leaving prison encounter many difficulties, including the ones related to the searching for and getting a job. The difficulties in finding employment are often related to the fact that employers have aversion to the criminal past of the former prisoners and do not trust them. This aversion is frequently caused by the fact that former prisoners are not accustomed to working in a systematic and honest way, and that their qualifications are generally very low. Many authors indicate the need to build a collaborative network aimed at helping and supporting the people released from prisons.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectpracapl
dc.subjectpraca skazanychpl
dc.subjectprzygotowanie do podjęcia zatrudnieniapl
dc.subjectpraca byłych osadzonychpl
dc.subjectworkpl
dc.subjectwork of prisonerspl
dc.subjectpreparing for employmentpl
dc.subjectwork of former prisonerspl
dc.titlePraca byłych osadzonych – możliwości i ograniczeniapl
dc.title.alternativeWork of former prisoners – possibilities and limitationspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.21.16-
dc.description.Emailgerlach@ukw.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl
dc.description.referencesBańka A., 1996, Psychopatologia pracy, Wydawnictwo Gemini s.c, Poznań.pl
dc.description.referencesFidelus A., 2019, Pomoc społeczna opuszczających więzienia – propozycje rozwiązań systemowych w zakresie wsparcia skazanych, „Roczniki Pedagogiczne”, 11(47).pl
dc.description.referencesFurmanek W., 2006, Zarys humanistycznej teorii pracy, IBE, Warszawa.pl
dc.description.referencesGerlach R., 2010, Edukacja w perspektywie końca pracy, [w:] Nauki pedagogiczne w perspektywie społeczeństwa wiedzy i pracy, t. 1, red. Z. Wiatrowski, I. Pyrzyk, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Humanistyczna-Ekonomiczna, Włocławek.pl
dc.description.referencesGerlach R., 2012, Pozaszkolna edukacja zawodowa wobec zmian cywilizacyjnych. Nowe trendy i wyzwania, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesGerlach R., 2016, Praca człowieka jako wartość i/czy zniewolenie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 4(95).pl
dc.description.referencesGerlach R., 2017, Edukacja zawodowa w kontekście dyskursu o przyszłości, [w:] Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy, (red. nauk.) R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesGerlach R., 2018, Marginalizacja i wykluczenie – przyczyny i zapobieganie, „Problemy Profesjologii”, nr 2.pl
dc.description.referencesGerlach R., 2019, Organizacja przyszłości w perspektywie czwartej rewolucji przemysłowej i społeczeństwa 5.0., [w:] Sekrety organizacji. Barwy codzienności, (red.) R. Tomaszewska, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesGerlach R., 2020, Edukacja dla zatrudnienia w pierwszych dekadach nowego millennium, [w:] Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji, (red.) R. Tomaszewska, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesGiddens A., 2004, Socjologia, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGiddens A., 2009, Europa w epoce globalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesIwanowska A., 2013, Przygotowanie skazanych do życia na wolności w trybie art. 164 k.k.w., Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.pl
dc.description.references[14] Jaroszewska M., 2019, Resocjalizacyjne konteksty kształcenia zawodowego skazanych, czyli kilka słów o wzbudzaniu w skazanym woli współdziałania w kształtowaniu jego społecznie pożądanej postawy, „Roczniki Pedagogiczne”, 11(47).pl
dc.description.referencesKołakowski L., 2004, Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl
dc.description.referencesLaborem exercens, 1996, [w:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Wydawnictwo św. Stanisława B.M. Archidiecezji Krakowskiej, Kraków.pl
dc.description.referencesMachel H., 2003, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Oficyna Wydawnicza „Arche”, Gdańsk.pl
dc.description.referencesMiłkowska G., Sobański S., 2017, Sieć, czyli kompleksowe instytucjonalne wsparcie osób opuszczających zakłady karne, „Dyskursy Młodych Andragogów”, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.pl
dc.description.referencesMydłowska B., 2019, Uwarunkowania i trudności kształcenia zawodowego więźniów w Polsce, „Roczniki Pedagogiczne”, 11(47).pl
dc.description.referencesPindel E., 2009, Ułatwienia i trudności na drodze do readaptacji społecznej po karze pozbawienia wolności, [w:] Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, (red.) A. Jaworska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesPomoc społeczna świadczona osobom opuszczającym zakłady karne. Informacja o wynikach kontroli 2019, NIK, Warszawa.pl
dc.description.referencesRifkin J., 2003, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postronkowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.pl
dc.description.referencesSłużba Więzienna, 2020, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa.pl
dc.description.referencesSolak A., 2004, Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.pl
dc.description.referencesToffler A., 2007, Szok przyszłości, Wydawnictwo KURPISZ S.A., Przeźmierowo.pl
dc.description.referencesWilsz J., 2008, Praca jako wartość ze względu na zaspokajanie ludzkich potrzeb, [w:] Wartości w pedagogice pracy, (red.) B. Baraniak, IBE, ITE Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.pl
dc.description.referencesWołk Z., 2000, Kultura pracy, Wyższa Szkoła Zawodowa Administracji Publicznej, Sulechów.pl
dc.description.referencesStanding G., 2011, The Precariat: The New Dangerous Class, Bloomsbury Academic.pl
dc.description.referencesSuchodolski B., 1983, Wychowanie i strategia życia, WSiP, Warszawa.pl
dc.description.referencesProgram „Praca dla więźniów”, https://www.sw.gov.pl/strona/ministerialny-program-pracy-wiezniow [dostęp: 23.01.2021].pl
dc.description.referencesŻycie po więzieniu, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/pomoc-spoleczna-dla-bylych-osadzonych.html [dostęp: 29.08.2019].pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number21pl
dc.description.firstpage267pl
dc.description.lastpage284pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_21_2021_R_Gerlach_Praca_bylych_osadzonych.pdf168,9 kBAdobe PDFOtwórz
RP_21_2021_R_Gerlach_Work_of_former_prisoners.pdf150,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons