REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19096
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCałek, Grzegorz-
dc.date.accessioned2025-10-22T09:10:44Z-
dc.date.available2025-10-22T09:10:44Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 451-464pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19096-
dc.description.abstractW publicznych szkołach w Polsce przyjmowane są corocznie programy wychowawczo-profilaktyczne, zawierające opis działań wychowawczych (skierowanych do uczniów) oraz działań o charakterze profilaktycznym (skierowanych do uczniów, nauczycieli i rodziców). Programy te – zgodnie z ustawą Prawo oświatowe – uchwalane są wspólnie przez rady pedagogiczne oraz rady rodziców. W artykule zostały scharakteryzowane najważniejsze problemy z realizacją tych zapisów ustawowych w praktyce szkolnej, a także propozycje, w jaki sposób mogą być one systemowo rozwiązane.pl
dc.description.abstractEvery year, state schools in Poland introduce various education and prevention programmes, containing a description of educational activities (addressed to students), as well as preventive measures (addressed to students, teachers and parents). Such programmes, in accordance with the Education Law – are adopted jointly by teachers’ councils and parent-teacher councils. This paper describes problems related to their practical implementation, as well as provides suggestions how these problems can be solved at a systemic level.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectprogram wychowawczo-profilaktycznypl
dc.subjectrada pedagogicznapl
dc.subjectrada rodzicówpl
dc.subjectszkołapl
dc.subjecteducational and preventive programpl
dc.subjectteachers’ councilpl
dc.subjectparents’ councilpl
dc.subjectschoolpl
dc.titleSzkolne programy wychowawczo-profilaktyczne – idea a rzeczywistośćpl
dc.title.alternativeEducation and prevention programmes at school – in theory and in practicepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.26-
dc.description.Emailg.calek@uw.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBorowik J., 2018, Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa.pl
dc.description.referencesBuchner A., Wierzbicka M., 2020, Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Raport, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [dostęp: 18.02.2021].pl
dc.description.referencesCałek G., 2018, Rada rodziców po reformie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesCałek G., 2020, Rodzice o koronaedukacji – wnioski z ankiety, „Szkoła. Miesięcznik Dyrektora”, nr 8/2020, https://www.academia.edu/44015438/Rodzice_o_koronaedukacji_wnioski_z_ankiety [dostęp: 18.02.2021]pl
dc.description.referencesCałek G., Poraj A., 2011, Rodzice w szkole, przedszkolu, na osiedlu, Instytut Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa.pl
dc.description.referencesCisowski W., 2006, Społeczne determinanty przemocy wśród młodzieży gimnazjalnej, [w:] Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.pl
dc.description.referencesChałas K., 2017, Wartości w programie wychowawczym szkoły służące integralnemu rozwojowi i wychowaniu ucznia, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesGaś Z.B., Poleszak W., 2017, Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesKordziński J., 2017, Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl
dc.description.referencesKrajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, 2016, Młodzież 2016, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa.pl
dc.description.referencesLibrus, 2020, Nauczanie zdalne. Jak zmieniło się na przestrzeni czasu. Raport z drugiego badania ankietowego. Maj 2012, https://portal.librus.pl/artykuly/raport-2-jak-zmienilo-sie-nauczanie-zdalne [dostęp: 18.02.2021].pl
dc.description.referencesŁakomski M., 2015, Aksjologiczny wymiar integralnego wychowania i profilaktyki w szkole, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, Vol. 3, nr 2(6)/2015, s. 41–49.pl
dc.description.referencesMakaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R., 2020, Negatywne doświadczenia młodzieży w czasie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa.pl
dc.description.referencesNiepokólczycka-Gac J., 2018, Ewaluacja profilaktyczno-wychowawczego, „Szkoła. Miesięcznik Dyrektora”, nr 8/2018, s. 25–30.pl
dc.description.referencesNIK, 2016, Informacja o wynikach kontroli NIK. Przeciwdziałanie e‑uzależnieniu dzieci i młodzieży, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2002, Kryzys profilaktyki, „Remedium”, nr lipiec–sierpień, Warszawa.pl
dc.description.referencesPlebańska M., Szyller A., Sieńczewska M., 2020, Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesPtaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., 2020, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesSzpringer M., 2004, Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 2010, Czy możliwy jest w szkole dialog?, „Paedagogia Christiana”, nr 1/25 (2010), s. 175–192.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 2011, Dokąd zmierza polska edukacja?, „Neodidagmata”, nr 33/34, s. 65–76.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 2013, Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 2017, Meblowanie szkolnej demokracji, Wolters Kluwer Polska, Kraków.pl
dc.description.referencesŚwiątkiewicz G. (red.), 2002, Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela, Dz.U. 1982, nr 3, poz. 19 ze zm.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425 ze zm.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. 2017, poz. 59 ze zm.pl
dc.description.referencesWaszczuk J., 2014, Założenia efektywności szkolnych, programów profilaktyki, „Resocjalizacja Polska”, nr 6, s. 121–134.pl
dc.description.referencesWieczorek M., 2018, Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage451pl
dc.description.lastpage464pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-0952-4826-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_22_2021_G_Calek_Szkolne_programy_wychowawczo_profilaktyczne.pdf144,44 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons