REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19094
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSiemionow, Justyna-
dc.contributor.authorAtroszko, Bartosz-
dc.date.accessioned2025-10-22T08:46:59Z-
dc.date.available2025-10-22T08:46:59Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 429-450pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19094-
dc.description.abstractPandemia Covid-19 oraz wynikające z niej konsekwencje w znacznym stopniu wpłynęły na funkcjonowanie Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Przede wszystkim z uwagi na obowiązujące restrykcje i ograniczenia instytucje te tymczasowo przestały realizować model resocjalizacji otwartej. Jest to sytuacja przypominająca eksperyment naturalny, w której MOW-y stały się ponownie, tak jak to miało miejsce w przeszłości, instytucjami zamkniętymi na wpływy otoczenia społecznego. Artykuł przedstawia wyniki badań ilościowych przeprowadzonych za pomocą kwestionariusza on-line na grupie 202 wychowanków oraz wychowanek Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Określono następujący główny problem badawczy: Jak w aspekcie psychospołecznym funkcjonują wychowankowie przebywający w MOW-ach w okresie pandemii Covid-19? Na podstawie wyników badania można sformułować wniosek, że sytuacja izolacji społecznej wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych oddziałuje na nich pod wieloma względami niekorzystnie. W badanej grupie wszyscy wskazali przynajmniej jeden objaw gorszego funkcjonowania psychospołecznego, który wiążą z sytuacją pandemii Covid-19. Ponadto zauważono, że sytuacja izolacji społecznej wpływa zdecydowanie bardziej negatywnie na dziewczęta niż na chłopców. Prezentowane badania stanowią wstęp do dalszych analiz i poszukiwań badawczych, a tym samym do budowania modelu efektywnej resocjalizacji nieletnich w środowisku instytucjonalnym.pl
dc.description.abstractAfter almost a year of the pandemic situation, it is obvious that Covid-19 has changed our lives in all aspects, and one of them is the social rehabilitation process in Youth Educational Centres. In this new reality, these institutions have to find out how to deal with the challenges and how to respond to new problems and demanding tasks. The starting point for the present study is analysing the pupils’ point of view. What has been changing in these institutions because of Covid-19 and what should be changed in the future? YECs have been cooperating with other schools and organizations but it has been changed by the pandemic. The quantitative on-line survey was conducted with 202 participants: boys and girls from four YECs located in different parts of Poland. The main research question is as follows: How do pupils from YECs cope with the Covid-19 situation and its consequences? According to the results it can be concluded that the situation of social isolation has had a negative impact on the participants. They highlighted at least one negative aspect of this situation. Undoubtedly, that the social isolation affected their performance in a negative way, which is also crusial for the process of their psychological development. The process of data analysis has allowed the authors to arrive at some conclusions, the most important one being that generally girls perceive the pandemic situation as a biger threat than boys do. The presented research can be the starting point for the further research projects.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectmłodzieżowy ośrodek wychowawczypl
dc.subjectproces resocjalizacjipl
dc.subjectnieletnipl
dc.subjectfunkcjonowanie psychospołecznepl
dc.subjectCovid-19pl
dc.subjectyouth educational centerpl
dc.subjectsocial rehabilitation processpl
dc.subjectjuvenilespl
dc.subjectpsychosocial functioningpl
dc.subjectCovid-19pl
dc.titleFunkcjonowanie psychospołeczne podopiecznych młodzieżowych ośrodków wychowawczych w okresie pandemii Covid-19pl
dc.title.alternativeThe psychosocial functioning of juveniles from youth educational centres (YECs) during the Covid-19 pandemicpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.25-
dc.description.EmailJustyna Siemionow: justyna.siemionow@ug.edu.plpl
dc.description.EmailBartosz Atroszko: bartosz.atroszko@gmail.compl
dc.description.AffiliationJustyna Siemionow - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.AffiliationBartosz Atroszko - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesArmbruster S., & Klotzbücher V., 2020, Lost in lockdown? COVID-19, social distancing, and mental health in Germany (No. 2020-04). Diskussionsbeiträ.pl
dc.description.referencesBendau A., Petzold M.B., Pyrkosch L., Maricic L.M., Betzler F., Rogoll J., ...& Plag J., 2020, Associations between COVID-19 related media consumption and symptoms of anxiety, depression and COVID-19 related fear in the general population in Germany, “European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience”, 1-9.pl
dc.description.referencesBenke C., Autenrieth L.K., Asselmann E., & Pané-Farré C.A., 2020, Lockdown, quarantine measures, and social distancing: Associations with depression, anxiety and distress at the beginning of the COVID-19 pandemic among adults from Germany, “Psychiatry Research”, 293, 113462.pl
dc.description.referencesBrzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., 2016, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Sopot.pl
dc.description.referencesDerenne J.L., & Beresin E.V., 2006, Body image, media, and eating disorders, “Academic Psychiatry”, 30(3), 257-261.pl
dc.description.referencesFeldman R. S., 2018, Development across the life span, Pearson Education Limited, Essex.pl
dc.description.referencesFuredi F., 2006, Culture of fear revisited, A&C Black.pl
dc.description.referencesGiordani R.C.F., Zanoni da Silva M., Muhl C., & Giolo S.R., 2020, Fear of COVID-19 scale: Assessing fear of the coronavirus pandemic in Brazil, “Journal of Health Psychology”, 1359105320982035.pl
dc.description.referencesGiroux H.A., 2003, The abandoned generation: Democracy beyond the culture of fear, Palgrave Macmillanpl
dc.description.referencesGlassner B., 2010, The culture of fear: Why Americans are afraid of the wrong things: Crime, drugs, minorities, teen moms, killer kids, muta, Hachette UK.pl
dc.description.referencesGrabe S., Ward L.M., & Hyde J.S., 2008, The role of the media in body image concerns among women: a meta-analysis of experimental and correlational studies, “Psychological Bulletin”, 134(3), 460.pl
dc.description.referencesGreen P., 2020, Risks to children and young people during covid-19 pandemic, „BMJ”; 369.pl
dc.description.referencesGunnell D., Appleby L., Arensman E., Hawton K., John A., Kapur N., ... & Yip P. S., 2020, Suicide risk and prevention during the COVID-19 pandemic, “The Lancet Psychiatry”, 7(6), 468-471.pl
dc.description.referencesHall C.S., Lindzey G., Cambell J. B., Teorie osobowości, PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesHarrison K., & Cantor J., 1997, The relationship between media consumption and eating disorders, “Journal of Communication”, 47(1), 40-67.pl
dc.description.referencesHouston J.B., Spialek M.L., & First J., 2018, Disaster media effects: A systematic review and synthesis based on the differential susceptibility to media effects model, “Journal of Communication”, 68(4), 734–757. doi:10.1093/joc/jqy023pl
dc.description.referencesKavukcu E., & Akdeniz M., 2020, Tsunami after the novel coronavirus (COVID-19) pandemic: A global wave of suicide?, “International Journal of Social Psychiatry”, 0020764020946348.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna w stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesKlomek A.B., 2020, Suicide prevention during the COVID-19 outbreak, “The Lancet Psychiatry”, 7(5), 390.pl
dc.description.referencesOpora R., 2009, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo UG, Gdańsk.pl
dc.description.referencesSasaki N., Kuroda R., Tsuno K., & Kawakami N., 2020, Exposure to media and fear and worry about COVID-19, “Psychiatry and Clinical Neurosciences”.pl
dc.description.referencesShaffer D. R., Kipp K., 2012, Psychologia rozwoju – od dziecka do dorosłości, Harmonia Universalis, Gdańsk.pl
dc.description.referencesSiemionow J., 2016, Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, Diffin, Warszawa.pl
dc.description.referencesTrnka R., & Lorencova R., 2020, Fear, anger, and media-induced trauma during the outbreak of COVID-19 in the Czech Republic, “Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy”, 12(5), 546.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. 2017, poz. 1606).pl
dc.description.referenceswww.ore.edu.plpl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage429pl
dc.description.lastpage450pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0003-3831-3515-
dc.identifier.orcid0000-0001-8265-1103-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons