REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19084
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowak-Dziemianowicz, Mirosława-
dc.date.accessioned2025-10-21T10:18:09Z-
dc.date.available2025-10-21T10:18:09Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 21, 2021, s. 175-190pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19084-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractInspiracją do napisania tego artykułu stała się z jednej strony, sytuacja krytyczna, w której od marca 2020 roku uczestniczymy wszyscy – mieszkańcy różnych kontynentów i różnych krajów na całym świecie, z drugiej zaś strony, jest to moje doświadczenie akademickie, podzielane przez pracujących ze mną Koleżanki i Kolegów – nauczycieli akademickich. Prowadzone przeze mnie badania spełniają więc wszystkie warunki krytycznych badań zaangażowanych: wynikają z własnych doświadczeń biograficznych, są ważnym „głosem w sprawie”, są zakorzenione w aktualnej, krytycznej sytuacji społecznej i mają na celu demaskowanie, odsłanianie rzeczywistych a często ukrytych praktyk społecznych oraz zachowań. Są nimi zapisane w tytule style kierowania szkołą wyższą (uniwersytetem, akademią, uczelnią akademicką, zawodową) w sytuacji krytycznej, związanej z pandemią SarsCov2019. Jakie style kierowania aktualizują się w sytuacji krytycznej, które są wybierane, preferowane przez kadrę zarządzającą i jakie są tego konsekwencje? To pytania, na które spróbuję odpowiedzieć. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami zrobię to zarówno opierając się na wywiadach z władzami kilku polskich uniwersytetów oraz uczelni a także wykorzystując autoetnografię.pl
dc.description.abstractThe inspiration for writing this article is on the one hand, the critical event caused by the COVID-19 pandemic that is being shared and affects us universally throughout the planet. On the other hand, it is my academic experience, shared by my colleagues – academic teachers. Therefore, the research I conducted based on that meets all the conditions of critical engaged research: it stems from my own biographical experiences, is an important “voice in the matter”, is rooted in the current, critical social event and is aimed at unmasking, revealing real social practices and behaviors. Described below there are the styles of managing a university (of different kinds – vocational, academic, etc.) in a critical event related to the COVID-19 pandemic. What management styles actualize in a critical event, which are selected and preferred by management, and what are the consequences? These are the questions I will try to answer. In accordance with aforementioned declarations, I will do it based on interviews with the authorities of several Polish universities, as well as on the basis of autoethnography.pl
dc.language.isoplpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectstyle zarządzaniapl
dc.subjectzdarzenie krytycznepl
dc.subjectlękpl
dc.subjectzaufaniepl
dc.subjectkontrolapl
dc.subjectpartycypacjapl
dc.subjectcovid19pl
dc.subjectautoetnografiapl
dc.subjectszkoła wyższapl
dc.subjectmanagement stylespl
dc.subjectcritical eventpl
dc.subjectanxietypl
dc.subjecttrustpl
dc.subjectcontrolpl
dc.subjectparticipationpl
dc.subjectcoronaviruspl
dc.subjectautoethnographypl
dc.subjectuniversitypl
dc.titleStyle kierowania w sytuacji zagrożenia – przypadek pandemiipl
dc.title.alternativeManagement styles during an emergency – the Pandemic Casepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.21.11-
dc.description.Emailm.nowakdziemianowicz@wsb.edu.plpl
dc.description.AffiliationAkademia WSB, Dąbrowa Górniczapl
dc.description.referencesAmanchukwu R.N., Stanley G.J., Ololube N.P., 2015, A Review of Leadership Theories, Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management, „Management”, Vol. 5, nr 1.pl
dc.description.referencesBell C., Mjoli T., 2013, The Effects of Participative Leadership on Organisational Commitment: Comparing Its Effects on Two Gender Groups among Bank Clerks, „African Journal of Business Management”, Vol. 8(12).pl
dc.description.referencesBrahim A.B., Riđić O., Jukić T., 2015, The Effect of Transactional Leadership on Employees Performance – Case Study of 5 Algerian Banking Institutions, „Economic Review – Journal of Economics and Business”, Vol. XIII, Iss. 2.pl
dc.description.referencesChaudhry A.Q., Javed H., 2012, Impact of Transactional and Laissez Faire Leadership Style on Motivation, „International Journal of Business and Social Science”, Vol. 3, nr 7.pl
dc.description.referencesGastil J., 1994, A Definition and Illustration of Democratic Leadership, „Human Relations”, Vol. 47, nr 8.pl
dc.description.referencesLumbasi G.W., K’Aol G.O., Ouma C.A. (2016), The Effect of Participative Leadership Style on the Performance of COYA Senior Managers in Kenya, “Researchjournali’s Journal of Management” July, Vol. 4, No. 5.pl
dc.description.referencesMehrabi J., Safaei N., Kazemi A., 2013, Studying the Effect of Leader’s Participative Behaviors on Employee’s Effectiveness Perception and Performance (Kohdasht Municipality as Case Study), „International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences”, Vol. 3, nr 1.pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz M, 2016, Walka o uznanie w narracjach, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.pl
dc.description.referencesPenc J., 2000, Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.pl
dc.description.referencesRay S., Ray I.A., 2012, Understanding Democratic Leadership: Some EY Issues and Perception with Reference to India’s Freedom Movement, „Afro Asian Journal of Social Sciences”, Vol. 3, nr 3.1.pl
dc.description.referencesRiemann F., 2005, Oblicza lęku: studium z psychologii lęku, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl
dc.description.referencesTripp D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesŻuchowski I., 2018, Style kierowania i relacje przełożony–podwładny w praktyce działalności przedsiębiorstw z subregionu ostrołęckiego i kierunki zmian w przyszłości, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 357.pl
dc.description.referencesBocan, 2015, https://www.edukacja.edux.pl/p-28856-zdarzenia-krytyczne-w-biografii-jednostki.php (dostęp: 23.11 2020).pl
dc.description.referencesBucurean M., 2016, Comparative Analysis between the Managerial Style of Upper and Lower Level Managers, „Annals of the University of Oradea”, Economic Science Series, December 1, http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=dc89cd2d-3ddd-4d59-9376-fe23874bf24a%40sessionmgr4007 (dostęp: 12.09.2017).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number21pl
dc.description.firstpage175pl
dc.description.lastpage190pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons