Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19084
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Nowak-Dziemianowicz, Mirosława | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-21T10:18:09Z | - |
dc.date.available | 2025-10-21T10:18:09Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 21, 2021, s. 175-190 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19084 | - |
dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
dc.description.abstract | Inspiracją do napisania tego artykułu stała się z jednej strony, sytuacja krytyczna, w której od marca 2020 roku uczestniczymy wszyscy – mieszkańcy różnych kontynentów i różnych krajów na całym świecie, z drugiej zaś strony, jest to moje doświadczenie akademickie, podzielane przez pracujących ze mną Koleżanki i Kolegów – nauczycieli akademickich. Prowadzone przeze mnie badania spełniają więc wszystkie warunki krytycznych badań zaangażowanych: wynikają z własnych doświadczeń biograficznych, są ważnym „głosem w sprawie”, są zakorzenione w aktualnej, krytycznej sytuacji społecznej i mają na celu demaskowanie, odsłanianie rzeczywistych a często ukrytych praktyk społecznych oraz zachowań. Są nimi zapisane w tytule style kierowania szkołą wyższą (uniwersytetem, akademią, uczelnią akademicką, zawodową) w sytuacji krytycznej, związanej z pandemią SarsCov2019. Jakie style kierowania aktualizują się w sytuacji krytycznej, które są wybierane, preferowane przez kadrę zarządzającą i jakie są tego konsekwencje? To pytania, na które spróbuję odpowiedzieć. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami zrobię to zarówno opierając się na wywiadach z władzami kilku polskich uniwersytetów oraz uczelni a także wykorzystując autoetnografię. | pl |
dc.description.abstract | The inspiration for writing this article is on the one hand, the critical event caused by the COVID-19 pandemic that is being shared and affects us universally throughout the planet. On the other hand, it is my academic experience, shared by my colleagues – academic teachers. Therefore, the research I conducted based on that meets all the conditions of critical engaged research: it stems from my own biographical experiences, is an important “voice in the matter”, is rooted in the current, critical social event and is aimed at unmasking, revealing real social practices and behaviors. Described below there are the styles of managing a university (of different kinds – vocational, academic, etc.) in a critical event related to the COVID-19 pandemic. What management styles actualize in a critical event, which are selected and preferred by management, and what are the consequences? These are the questions I will try to answer. In accordance with aforementioned declarations, I will do it based on interviews with the authorities of several Polish universities, as well as on the basis of autoethnography. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | style zarządzania | pl |
dc.subject | zdarzenie krytyczne | pl |
dc.subject | lęk | pl |
dc.subject | zaufanie | pl |
dc.subject | kontrola | pl |
dc.subject | partycypacja | pl |
dc.subject | covid19 | pl |
dc.subject | autoetnografia | pl |
dc.subject | szkoła wyższa | pl |
dc.subject | management styles | pl |
dc.subject | critical event | pl |
dc.subject | anxiety | pl |
dc.subject | trust | pl |
dc.subject | control | pl |
dc.subject | participation | pl |
dc.subject | coronavirus | pl |
dc.subject | autoethnography | pl |
dc.subject | university | pl |
dc.title | Style kierowania w sytuacji zagrożenia – przypadek pandemii | pl |
dc.title.alternative | Management styles during an emergency – the Pandemic Case | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2021.21.11 | - |
dc.description.Email | m.nowakdziemianowicz@wsb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza | pl |
dc.description.references | Amanchukwu R.N., Stanley G.J., Ololube N.P., 2015, A Review of Leadership Theories, Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management, „Management”, Vol. 5, nr 1. | pl |
dc.description.references | Bell C., Mjoli T., 2013, The Effects of Participative Leadership on Organisational Commitment: Comparing Its Effects on Two Gender Groups among Bank Clerks, „African Journal of Business Management”, Vol. 8(12). | pl |
dc.description.references | Brahim A.B., Riđić O., Jukić T., 2015, The Effect of Transactional Leadership on Employees Performance – Case Study of 5 Algerian Banking Institutions, „Economic Review – Journal of Economics and Business”, Vol. XIII, Iss. 2. | pl |
dc.description.references | Chaudhry A.Q., Javed H., 2012, Impact of Transactional and Laissez Faire Leadership Style on Motivation, „International Journal of Business and Social Science”, Vol. 3, nr 7. | pl |
dc.description.references | Gastil J., 1994, A Definition and Illustration of Democratic Leadership, „Human Relations”, Vol. 47, nr 8. | pl |
dc.description.references | Lumbasi G.W., K’Aol G.O., Ouma C.A. (2016), The Effect of Participative Leadership Style on the Performance of COYA Senior Managers in Kenya, “Researchjournali’s Journal of Management” July, Vol. 4, No. 5. | pl |
dc.description.references | Mehrabi J., Safaei N., Kazemi A., 2013, Studying the Effect of Leader’s Participative Behaviors on Employee’s Effectiveness Perception and Performance (Kohdasht Municipality as Case Study), „International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences”, Vol. 3, nr 1. | pl |
dc.description.references | Nowak-Dziemianowicz M, 2016, Walka o uznanie w narracjach, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Penc J., 2000, Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Ray S., Ray I.A., 2012, Understanding Democratic Leadership: Some EY Issues and Perception with Reference to India’s Freedom Movement, „Afro Asian Journal of Social Sciences”, Vol. 3, nr 3.1. | pl |
dc.description.references | Riemann F., 2005, Oblicza lęku: studium z psychologii lęku, Wydawnictwo WAM, Kraków. | pl |
dc.description.references | Tripp D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Żuchowski I., 2018, Style kierowania i relacje przełożony–podwładny w praktyce działalności przedsiębiorstw z subregionu ostrołęckiego i kierunki zmian w przyszłości, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 357. | pl |
dc.description.references | Bocan, 2015, https://www.edukacja.edux.pl/p-28856-zdarzenia-krytyczne-w-biografii-jednostki.php (dostęp: 23.11 2020). | pl |
dc.description.references | Bucurean M., 2016, Comparative Analysis between the Managerial Style of Upper and Lower Level Managers, „Annals of the University of Oradea”, Economic Science Series, December 1, http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=dc89cd2d-3ddd-4d59-9376-fe23874bf24a%40sessionmgr4007 (dostęp: 12.09.2017). | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 175 | pl |
dc.description.lastpage | 190 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_21_2021_M_Nowak_Dziemianowicz_Style_kierowania_w_sytuacji_zagrozenia.pdf | 168,67 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_21_2021_M_Nowak_Dziemianowicz_Management_styles_during_an_emergency.pdf | 157,02 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL