REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19082
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowosad, Inetta-
dc.date.accessioned2025-10-21T08:42:30Z-
dc.date.available2025-10-21T08:42:30Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 21, 2021, s. 135-153pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19082-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest podjęcie dyskusji nad stosowaną w Singapurze karą chłosty z perspektywy osoby z „zewnątrz”. Zwrócono uwagę na zrozumienie zjawiska, w tym przeszłości kolonialnej, ale również zakorzenionych w kulturze wartości z uwzględnieniem przyszłych potrzeb kraju. W przyjętym podejściu wyłaniają się napięcia pokonywane przez silną orientację na przestrzeganie norm prawnych. Analizie poddano sądowy i szkolny wymiar kary chłosty jako kary zasadniczej, by na ich przykładzie rozpoznać społeczne znaczenie kar cielesnych i ich siłę. W tym przypadku również akceptację dla kar cielesnych w rodzinie jako elementu dyscypliny i oddziaływań wychowawczych. Argumenty i dowody przedstawione w artykule opierają się głównie na przeglądzie literatury przedmiotu, rezultatów badań prowadzonych w tym obszarze, analizie dokumentów źródłowych oraz nagłaśnianych medialnie artykułów prasowych i wypowiedzi na portalach społecznościowych.pl
dc.description.abstractThe purpose of this article is to discuss caning as applied in Singapore from the perspective of an “outsider”. Attention was given to understanding the phenomenon, including the colonial past, but also the values ingrained in the culture with the future needs of the country in mind. In the assumed approach, tensions emerge that are overcome by a strong orientation toward compliance with legal norms. The judicial and school dimensions of caning as a basic punishment were analyzed to recognize the social meaning and magnitude of corporal punishment on their examples. This includes acceptance of corporal punishment as part of discipline and educational interactions within the family. The arguments and evidence presented in the paper are mainly based on a review of the literature on the subject, the results of research conducted in this area, analysis of source documents and newspaper articles and statements on social networks publicized in the media.pl
dc.language.isoplpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectkary cielesnepl
dc.subjectchłosta jako środek karnypl
dc.subjectszkołypl
dc.subjectdyscyplinapl
dc.subjectSingapurpl
dc.subjectcorporal punishmentpl
dc.subjectjudicial caningpl
dc.subjectschool caningpl
dc.subjectschoolspl
dc.subjectdisciplinepl
dc.subjectSingaporepl
dc.titleKara chłosty w społeczeństwie Singapuru. Sądowy i szkolny wymiar kar cielesnychpl
dc.title.alternativeCaning in Singaporean society. Judicial and school dimensions of corporal punishmentpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.21.09-
dc.description.Emaili.nowosad@ipp.uz.zgora.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Zielonogórskipl
dc.description.referencesDiscipline in Singapore schools, 1995, Singapore Teachers’ Union, Singapore.pl
dc.description.referencesGershoff E.T., 2017, School Corporal Punishment in Global Perspective: Prevalence, Outcomes, and Efforts at Intervention, „Psychology, Health & Medicine”, 22(1).pl
dc.description.referencesGolus A., 2019, Dzieciństwo w cieniu rózgi, Wydawnictwo Helion, Gliwice.pl
dc.description.referencesGromkowska-Melosik A., 2015, Elitarne szkolnictwo średnie. Miedzy reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesGromkowska-Melosik A., 2017, Testy edukacyjne. Studium dynamiki selekcji i socjalizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2018, Wychowanie w szkole, czyli rola nauczyciela-wychowawcy i funkcja wychowawcza współczesnej szkoły z perspektywy koncepcji pedagogicznej Janusza Korczaka, [w:] Korczakowskie idee w edukacji i pracy społecznej, cz. 3, (red.) M. Michalak, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, Pedagogium, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006, Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Twórcza Resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska” nr 7.pl
dc.description.referencesKwiatkowski S. T., Nowosad I., 2018, System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością, „Studia Edukacyjne” nr 47.pl
dc.description.referencesLee K.Y., 1998, The Singapore Story, Marshall Cavendish, Singapore.pl
dc.description.referencesLee K.Y., 2000, From Third World to First, Marshall Cavendish, Singapore.pl
dc.description.referencesLee K.Y., 2011, Hard Truths to Keep Singapore Going, Straits Times Press, Singapore.pl
dc.description.referencesŁopatka A., 2000, Kara cielesna w świetle prawa polskiego i międzynarodowego, „Niebieska Linia”, nr 5.pl
dc.description.referencesMOE, 1957, Regulation No 88 under the Schools Regulation Act 1957.pl
dc.description.referencesMore S’poreans turning away from corporal punishment, The Straits Times, 24 August 2019.pl
dc.description.referencesNowosad I., 2018, Polityka edukacyjna Singapuru. Orientacja na jakość i efektywność, [w:] Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, (red.) R. Nowakowska-Siuta, K. Dmitruk-Sierocińska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesOECD, 2011, Lessons from PISA for the United States, Strong Performers and Successful Reformers in Education, OECD Publishing.pl
dc.description.referencesSchleicher A., 2019, Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku, Evidence Institute – Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesTehl M. K., 2012, Corporal punishment – Archaic Or reasonable discipline metod?, „International Journal of Law & Education”, Vol 17, nr 1.pl
dc.description.referencesWorld Economic Forum, 2014, The Global Competitiveness Report 2014–2015: Country/Economy Highlights, World Economic Forum, New York.pl
dc.description.referencesWu M., 2019, Does judicial caning in Singapore amount to torture?, „The King’s Student Law Review”, 10(1).pl
dc.description.referencesZieliński P., 2015, Taoistyczne, konfucjańskie i zachodnie koncepcje pedagogiczne, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa.pl
dc.description.referencesCaning in Singapore: Judicial, School & Parental Corporal Punishment (April 22, 2019), https://singaporelegaladvice.com/law-articles/caning-singapore-judicial-school-parental-corporal-punishment/ (dostęp: 20.10.2020).pl
dc.description.referencesFarrell C., 2019, Corporal punishment in Singapore schools, https://www.corpun.com/counsgs.htm (dostęp: 20.11. 2020).pl
dc.description.referencesHays J., 2008, Justice system in Singapore: Caning, tough sentences and executions, http://factsanddetails.com/southeast-asia/Singapore/sub5_7c/entry-3763.html?fbclid=IwAR1P3vVTvh46rWIwJXoVRKtdjjAU0tppUL4n5UnP5pI3jfXl1dcbJdN0xNg (dostęp: 10.10.2020).pl
dc.description.referencesHo K., 2019, Singaporean parents split on corporal punishment in schools (September 19, 2019), https://sg.yougov.com/en-sg/news/2019/09/19/singaporean-parents-split-corporal-punishment-scho/ (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referencesHuman Rights Watch 2011, World Report 2011: A Facade of Action (Kenneth Roth, Executive Director), https://www.hrw.org/world-report/2011 (dostęp: 20.10.2020).pl
dc.description.referencesHuman Rights Watch 2017, World Report 2017, https://www.hrw.org/sites/default/files/world_report_download/wr2017-web.pdf (dostęp: 20.10.2020).pl
dc.description.referencesKarwasiński M., 2015, Singapur: pół wieku azjatyckiego cudu, http://www.bankier.pl/wiadomosc/Singapur-pol-wieku-azjatyckiego-cudu-7273078.html (dostęp: 10.05.2018).pl
dc.description.referencesKonwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19911200526/O/D19910526.pdf (dostęp: 25.11.2020).pl
dc.description.referencesLiving in Singapore: Safety, Law, and Crime in Singapore, https://www.internations.org/go/moving-to-singapore/living/safety-law-and-crime-in-singapore (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referencesMOE, 2019, Six Discipline Questions Answered (14. 01. 2019), https://www.schoolbag.edu.sg/story/six-discipline-questions-answered (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referencesMOE, Six Discipline Questions Answered, 14 JAN 2019, W: https://www.schoolbag.edu.sg/story/six-discipline-questions-answered (dostęp: 20.11.2020).pl
dc.description.referencesMokhtar F., 2019, Explainer: Can students be caned in schools and can parents take action against educators? (September 06, 2019), https://www.todayonline.com/singapore/explainer-can-students-be-caned-schools-and-can-parents-take-action-against-educators?fbclid=IwAR0PfG4ci1bd12ebRlNcJI2haZH5efVj8CCTctRTjXDTZbcAtkDx3QfzH4w (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referencesShenon P., Singapore Carries Out the Caning of a U.S. Teen-Agerza: https://www.nytimes.com/1994/05/06/world/singapore-carries-out-the-caning-of-a-us-teen-ager.html?fbclid=IwAR30CqYO4Uol5ksF6xgJ9HLERSTmalSnb4zDSZzUNc5j-BbzIFF4A1pxszUo (dostęp: 20.10.2020).pl
dc.description.referencesSingapore Legal Advice: Caning in Singapore: Judicial, School & Parental Corporal Punishment (Last updated on April 22, 2019), https://singaporelegaladvice.com/law-articles/caning-singapore-judicial-school-parental-corporal-punishment/?fbclid=IwAR1m_Ib20tSQ7YJoEp_2wIzbiEoiTdDw5lr-dsmcO7kkx4K51sj_1P_pk1E (dostęp: 20.11.2020).pl
dc.description.referencesStudent Handbook, 2016, https://peircesec.moe.edu.sg/students/student-handbook/(dostęp: 11.11.2020).pl
dc.description.referencesThe Straits Times, 11 January 2009, https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/digitised/issue/straitstimes20090111-1 (dostęp: 20.10.2020).pl
dc.description.referencesTseng Ch., Commentary: Physical punishment and why few parents openly admit they cane, smack or spank, https://www.channelnewsasia.com/news/commentary/caning-corporal-physical-punishment-when-not-okay-law-rules-13081578?fbclid=IwAR0Z29SzXWLx4f3DKQYyLbDNjfQwX3mv0SPmpR_LHPjrlsIaPhcekdmctq4 (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referenceshttp://www.singstat.gov.sg/ (dostęp: 10.09.2020).pl
dc.description.referenceshttp://www.mha.gov.sg/news_details.aspx?nid=MTIzMQ%3D%3D-yqlR8v6x2x4%3D (dostęp: 15.11.2020).pl
dc.description.referenceshttps://www.bankier.pl/wiadomosc/Milionera-najlatwiej-spotkac-w-Singapurze-2350419.html (dostęp: 20.09.2020)pl
dc.description.referenceshttps://www.corpun.com/sgjur2.htm?fbclid=IwAR2G829Twg7wHHXFA_M33IMgJyaE12TRRB2nFPnKtM5QIIrsoIqlvzLxXD4 (dostęp: 20.11.2020).pl
dc.description.referenceshttps://www.dw.com/pl/na-czym-polega-kara-ch%C5%82osty/a-18300291 (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referenceshttps://www.channelnewsasia.com/news/commentary/caning-corporal-physical-punishment-when-not-okay-law-rules-13081578?fbclid=IwAR0Z29SzXWLx4f3DKQYy-LbDNjfQwX3mv0SPmpR_LHPjrlsIaPhcekdmctq4 (dostęp: 10.11.2020).pl
dc.description.referenceshttps://zhenghuapri.moe.edu.sg/qql/slot/u516/Stakeholders/Information%20for%20Parents/ParentHandbook.pdf https://www.cis.edu.sg/parent-student-handbook (dostęp: 15.11.2020).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number21pl
dc.description.firstpage135pl
dc.description.lastpage153pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons