REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19064
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKuszak, Kinga-
dc.date.accessioned2025-10-20T08:41:40Z-
dc.date.available2025-10-20T08:41:40Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 157-170pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19064-
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest omówienie pragmatycznej teorii komunikacji Paula Watzlawicka i współpracowników – badaczy z Palo Alto jako jednej z koncepcji przydatnych w działaniach edukacyjnych i profilaktycznych służących zapobieganiu zaburzeniom zachowania i relacji społecznych. Autorka przedstawia podstawowe założenia koncepcji, omawia je oraz podejmuje próbę interpretacji pięciu aksjonamtów komunikacji sięgając po wybrane przykłady ilustrujące każdy z nich. W końcowej części formułuje pytania wyprowadzone z założeń koncepcji, które mogą być przydatne dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z grupy ryzyka zaburzeń zachowania i zaburzeń relacji społecznych. Pytania mają inspirować do refleksji nad obserwowanymi zachowaniami komunikacyjnymi dzieci i młodzieży oraz własnym sposobem komunikowania pedagogów pracujących z osobami z grupy ryzyka. W ten sposób podejmuje próbę ukazania użyteczności tej koncepcji dla praktyki edukacyjnej.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectkomunikacja społecznapl
dc.subjectpragmatyka komunikacjipl
dc.subjectaksjomaty komunikacjipl
dc.subjectprofilaktyka zaburzeń zachowania i relacji społecznychpl
dc.titlePragmatyczna teoria komunikacji w profilaktyce zaburzeń zachowania i relacji społecznychpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.10-
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAdler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., 2014, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl
dc.description.referencesBylon Ch., Mignot X., 2008, Komunikacja, Flair, Kraków.pl
dc.description.referencesBateson G., 1985, Die Okologische des Geistes. Antropologische, psychologische, biologische und epistemologische Perspektiven, Suhrkampf, Frankfurt am Main.pl
dc.description.referencesBateson G., 1996, Umysł i przyroda. Jedność i konieczność, PIW, Warszawa.pl
dc.description.referencesBavelas J., Chovil N., 2018, Some pragmatics functionsof conversional gestures, http://web.uvic.ca/psyc/bavelas/2018%20Bavelas%20&%20Chovil.pdf (dostęp: 29.11. 2020).pl
dc.description.referencesCarson R.C., Butcher J.N., Mineka S., 2003, Psychologia zburzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesChomsky N., 2017, Jakimi jesteśmy istotami, Vis-a-vis, Kraków.pl
dc.description.referencesChrost M., 2012, Kompetencje emocjonalne i społeczne młodzieży, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl
dc.description.referencesCibor R., 2010, Zagrożenia w rozwoju psychicznym dziecka, [w:] Dymara B. (red), Dziecko w świecie rodziny, Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesCutler A., Clifton Ch., 1999, Comprechending spoken language: a blueprint of the listener, [w:] Brown C.M., Hagoot P. (red.), The Neurocognitopn of Languaga, Oxford University Press, New York.pl
dc.description.referencesCygan B., 2018, Wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami zachowania w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Skibska J., Wojciechowska J. (red), Pedagogika i jej oblicza, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała.pl
dc.description.referencesDrabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L., 2011, Słownik języka polskiego PWN, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHeidegger M., 2007, W drodze do języka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.pl
dc.description.referencesGriffin E., 2003, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesGrzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe, PWN.pl
dc.description.referencesKurcz I., 2011, Charakterystyka kompetencji komunikacyjnej – teoria i badania nad efektywną komunikacją, dyskursem, tekstem i narracją, [w:] Kurcz I., Okuniewska H. (red), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.pl
dc.description.referencesKuszak K., 2012, Wybrane aspekty uczestniczenia dziecka w procesie komunikacji (analiza w świetle założeń koncepcji pragmatyki komunikacji), „Studia Edukacyjne”, nr 19.pl
dc.description.referencesKuszak K., 2016, Do czego małemu dziecku potrzebni są rówieśnicy? O rolach, jakie odgrywa dziecko w relacji z rówieśnikami, [w:] Krauze-Sikorska H., Kuszak K., Rura G., Sadowska K., Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji, UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesLevelt W.M., 1999, Producting spoken language: a blueprint of the speaker, [w:] Brown C.M., Hagoot P. (red.), The Neurocognitopn of Languaga, Oxford University Press, New York.pl
dc.description.referencesLutterer W., 2007, The Two Beginnins of Communication Theory, [w:] The International Journal of Systems & Cybernetics, https://www.researchgate.net/publication/220626318_The_two_beginnings_of_communication_theory (dostęp: 28.11.2020).pl
dc.description.referencesMilewski T., 2004, Językoznawstwo, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesNęcki Z., 2000, Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków.pl
dc.description.referencesNęcki Z., 2003, Funkcje komunikacji Społecznej, [w:] Wódz K., Wódz J. (red.), Funkcje komunikacji społecznej, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.pl
dc.description.referencesSzarota P., 2006, Psychologia uśmiechu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesRetter H., 2005, Komunikacja codzienne w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesSztejnberg A., 2001, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Astrum, Wrocław.pl
dc.description.referencesWalker W., 2001, Przygoda z komunikacją, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesWatzlawick P., 1993, Jak być nieszczęśliwym, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.pl
dc.description.referencesWatzlawick P., Bavelas J.B., Jackson D.D., 2001, Pragmatisc of Human Communication: A Study of international Patters, Pathologies and Peradoxes, John Wiley &Sons, New York.pl
dc.description.referencesWendland M., 2014, Filozoficzne i metodologiczne podstawy komunikacji, UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesWojnarska A., 2012, Kompetencje komunikacyjne nieletnich, UMCS, Lublin.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage157pl
dc.description.lastpage170pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_22_2021_K_Kuszak_Pragmatyczna_teoria_komunikacji_w_profilaktyce_zaburzen_zachowania.pdf141,08 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons