Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19064
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kuszak, Kinga | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-20T08:41:40Z | - |
dc.date.available | 2025-10-20T08:41:40Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 157-170 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19064 | - |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest omówienie pragmatycznej teorii komunikacji Paula Watzlawicka i współpracowników – badaczy z Palo Alto jako jednej z koncepcji przydatnych w działaniach edukacyjnych i profilaktycznych służących zapobieganiu zaburzeniom zachowania i relacji społecznych. Autorka przedstawia podstawowe założenia koncepcji, omawia je oraz podejmuje próbę interpretacji pięciu aksjonamtów komunikacji sięgając po wybrane przykłady ilustrujące każdy z nich. W końcowej części formułuje pytania wyprowadzone z założeń koncepcji, które mogą być przydatne dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z grupy ryzyka zaburzeń zachowania i zaburzeń relacji społecznych. Pytania mają inspirować do refleksji nad obserwowanymi zachowaniami komunikacyjnymi dzieci i młodzieży oraz własnym sposobem komunikowania pedagogów pracujących z osobami z grupy ryzyka. W ten sposób podejmuje próbę ukazania użyteczności tej koncepcji dla praktyki edukacyjnej. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | komunikacja społeczna | pl |
dc.subject | pragmatyka komunikacji | pl |
dc.subject | aksjomaty komunikacji | pl |
dc.subject | profilaktyka zaburzeń zachowania i relacji społecznych | pl |
dc.title | Pragmatyczna teoria komunikacji w profilaktyce zaburzeń zachowania i relacji społecznych | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2021.22.10 | - |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.description.references | Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., 2014, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. | pl |
dc.description.references | Bylon Ch., Mignot X., 2008, Komunikacja, Flair, Kraków. | pl |
dc.description.references | Bateson G., 1985, Die Okologische des Geistes. Antropologische, psychologische, biologische und epistemologische Perspektiven, Suhrkampf, Frankfurt am Main. | pl |
dc.description.references | Bateson G., 1996, Umysł i przyroda. Jedność i konieczność, PIW, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Bavelas J., Chovil N., 2018, Some pragmatics functionsof conversional gestures, http://web.uvic.ca/psyc/bavelas/2018%20Bavelas%20&%20Chovil.pdf (dostęp: 29.11. 2020). | pl |
dc.description.references | Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S., 2003, Psychologia zburzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Chomsky N., 2017, Jakimi jesteśmy istotami, Vis-a-vis, Kraków. | pl |
dc.description.references | Chrost M., 2012, Kompetencje emocjonalne i społeczne młodzieży, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków. | pl |
dc.description.references | Cibor R., 2010, Zagrożenia w rozwoju psychicznym dziecka, [w:] Dymara B. (red), Dziecko w świecie rodziny, Impuls, Kraków. | pl |
dc.description.references | Cutler A., Clifton Ch., 1999, Comprechending spoken language: a blueprint of the listener, [w:] Brown C.M., Hagoot P. (red.), The Neurocognitopn of Languaga, Oxford University Press, New York. | pl |
dc.description.references | Cygan B., 2018, Wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami zachowania w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Skibska J., Wojciechowska J. (red), Pedagogika i jej oblicza, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Bielsko-Biała. | pl |
dc.description.references | Drabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L., 2011, Słownik języka polskiego PWN, PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Heidegger M., 2007, W drodze do języka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Griffin E., 2003, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe, PWN. | pl |
dc.description.references | Kurcz I., 2011, Charakterystyka kompetencji komunikacyjnej – teoria i badania nad efektywną komunikacją, dyskursem, tekstem i narracją, [w:] Kurcz I., Okuniewska H. (red), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kuszak K., 2012, Wybrane aspekty uczestniczenia dziecka w procesie komunikacji (analiza w świetle założeń koncepcji pragmatyki komunikacji), „Studia Edukacyjne”, nr 19. | pl |
dc.description.references | Kuszak K., 2016, Do czego małemu dziecku potrzebni są rówieśnicy? O rolach, jakie odgrywa dziecko w relacji z rówieśnikami, [w:] Krauze-Sikorska H., Kuszak K., Rura G., Sadowska K., Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji, UAM, Poznań. | pl |
dc.description.references | Levelt W.M., 1999, Producting spoken language: a blueprint of the speaker, [w:] Brown C.M., Hagoot P. (red.), The Neurocognitopn of Languaga, Oxford University Press, New York. | pl |
dc.description.references | Lutterer W., 2007, The Two Beginnins of Communication Theory, [w:] The International Journal of Systems & Cybernetics, https://www.researchgate.net/publication/220626318_The_two_beginnings_of_communication_theory (dostęp: 28.11.2020). | pl |
dc.description.references | Milewski T., 2004, Językoznawstwo, PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Nęcki Z., 2000, Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków. | pl |
dc.description.references | Nęcki Z., 2003, Funkcje komunikacji Społecznej, [w:] Wódz K., Wódz J. (red.), Funkcje komunikacji społecznej, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza. | pl |
dc.description.references | Szarota P., 2006, Psychologia uśmiechu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Retter H., 2005, Komunikacja codzienne w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Sztejnberg A., 2001, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Astrum, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Walker W., 2001, Przygoda z komunikacją, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Watzlawick P., 1993, Jak być nieszczęśliwym, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Watzlawick P., Bavelas J.B., Jackson D.D., 2001, Pragmatisc of Human Communication: A Study of international Patters, Pathologies and Peradoxes, John Wiley &Sons, New York. | pl |
dc.description.references | Wendland M., 2014, Filozoficzne i metodologiczne podstawy komunikacji, UAM, Poznań. | pl |
dc.description.references | Wojnarska A., 2012, Kompetencje komunikacyjne nieletnich, UMCS, Lublin. | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 22 | pl |
dc.description.firstpage | 157 | pl |
dc.description.lastpage | 170 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_22_2021_K_Kuszak_Pragmatyczna_teoria_komunikacji_w_profilaktyce_zaburzen_zachowania.pdf | 141,08 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL