Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18970
Tytuł: | Filmowy portret Gałczyńskiego: Odwyk |
Inne tytuły: | Gałczyński’s film portrait: Rehab |
Autorzy: | Piechota, Dariusz |
Słowa kluczowe: | film Gałczyński rehab retelling |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 8-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski |
Źródło: | Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 207-214 |
Seria: | Przełomy, Pogranicza;57 |
Konferencja: | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, Pranie – Białystok, 20-21 września 2023 r. |
Abstrakt: | This article is devoted to the film Rehab (2011) directed by Krzysztof Jankowski who was awarded the Grand Prix during the 10th International Forum of Independent Feature Films in Warsaw. Jankowski’s production is part of a wider phenomenon presents in the latest popular culture, which is retelling, or telling stories again. The creator of Rehab stressed that the source of inspiration to make a film became an episode from Gałczyński’s life, which is mentioned by Czesław Miłosz in Enslaved mind. The dominant minimalism in combination with the intertextuality of Rehab, opens the next possibilities of “processing” of this small anecdote from Gałczyński’s life to other forms of art, like radio plays or one -acting. The episode of the poet’s stay in the psychiatric hospital in Jankowski’s approach became a micronarration, a separate story and also an artistic experiment of the creator. Numerous references to the poet’s biography and work are based not only on the Enslaved mind of Miłosz, but also on the works of Jerzy Stefan Ossowski and Adam Kulawik. Intertextualism based on the principle of quote and allusions encourages the viewers not only to take up the game – playing in deciphering hidden meanings in the film, but also has a deeper dimension – perhaps the story of a certain episode from Gałczyński’s life will encourage to read his poetry and letters again. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Badań Źródłowych nad Literaturą XIX i XX Wieku |
Nota biograficzna: | DARIUSZ PIECHOTA – dr, literaturoznawca, adiunkt na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, członek Laboratorium Animal Studies. Autor 100 artykułów, 5 monografii (w tym: Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne; Na fali nostalgii. Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte w najnowszej kulturze i literaturze popularnej; Eksperymenty postrealistów. Szkice o najnowszej literaturze polskiej), współredaktor serii Zielona Historia Literatury. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się: literatura przełomu XIX i XX wieku, współczesna literatura i kultura popularna, animal studies i ekokrytyka. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18970 |
ISBN: | 978-83-7657-545-2 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-7943-384X |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 |
Występuje w kolekcji(ach): | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, 20-21 września 2023 r. Materiały konferencyjne (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
D_Piechota_Filmowy_portret_Galczynskiego.pdf | 236,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)