REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18970
Tytuł: Filmowy portret Gałczyńskiego: Odwyk
Inne tytuły: Gałczyński’s film portrait: Rehab
Autorzy: Piechota, Dariusz
Słowa kluczowe: film
Gałczyński
rehab
retelling
Data wydania: 2025
Data dodania: 8-paź-2025
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski
Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 207-214
Seria: Przełomy, Pogranicza;57
Konferencja: II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, Pranie – Białystok, 20-21 września 2023 r.
Abstrakt: This article is devoted to the film Rehab (2011) directed by Krzysztof Jankowski who was awarded the Grand Prix during the 10th International Forum of Independent Feature Films in Warsaw. Jankowski’s production is part of a wider phenomenon presents in the latest popular culture, which is retelling, or telling stories again. The creator of Rehab stressed that the source of inspiration to make a film became an episode from Gałczyński’s life, which is mentioned by Czesław Miłosz in Enslaved mind. The dominant minimalism in combination with the intertextuality of Rehab, opens the next possibilities of “processing” of this small anecdote from Gałczyński’s life to other forms of art, like radio plays or one -acting. The episode of the poet’s stay in the psychiatric hospital in Jankowski’s approach became a micronarration, a separate story and also an artistic experiment of the creator. Numerous references to the poet’s biography and work are based not only on the Enslaved mind of Miłosz, but also on the works of Jerzy Stefan Ossowski and Adam Kulawik. Intertextualism based on the principle of quote and allusions encourages the viewers not only to take up the game – playing in deciphering hidden meanings in the film, but also has a deeper dimension – perhaps the story of a certain episode from Gałczyński’s life will encourage to read his poetry and letters again.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Badań Źródłowych nad Literaturą XIX i XX Wieku
Nota biograficzna: DARIUSZ PIECHOTA – dr, literaturoznawca, adiunkt na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, członek Laboratorium Animal Studies. Autor 100 artykułów, 5 monografii (w tym: Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne; Na fali nostalgii. Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte w najnowszej kulturze i literaturze popularnej; Eksperymenty postrealistów. Szkice o najnowszej literaturze polskiej), współredaktor serii Zielona Historia Literatury. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajdują się: literatura przełomu XIX i XX wieku, współczesna literatura i kultura popularna, animal studies i ekokrytyka.
URI: http://hdl.handle.net/11320/18970
ISBN: 978-83-7657-545-2
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7943-384X
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025
Występuje w kolekcji(ach):II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, 20-21 września 2023 r.
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_Piechota_Filmowy_portret_Galczynskiego.pdf236,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)