Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18942
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Koślacz-Virol, Elżbieta | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-06T08:55:25Z | - |
dc.date.available | 2025-10-06T08:55:25Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 83-93 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7624-204-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18942 | - |
dc.description.abstract | Elżbieta Koślacz-Virol, a Polish actress and researcher into the work of Gabriela Zapolska, a permanent resident in France, analyses one of the aspects of Gabriela Zapolska’s (1857–1921) stay in France in the years 1889–1895. Zapolska left for France aiming to conquer French theatre stages. In pursuing her goal, she joined a group of avant-garde painters known as Les Nabis. One of them, Paul Sérusier (1864–1927), even proposed to Zapolska. Sérusier not only introduced Zapolska to the world of French artists, but also taught her understanding works of modern art. With his advice, she became an art critic showing considerable competences. Zapolska, in turn, influenced the climate of Sérusier’s painting that turned to be harmonious and decorative. Zapolska left for Poland by the end of May 1895, intending to return to Paris soon, but while in Warsaw, she managed to obtain contracts for performing in plays that she translated. She never returned to France, leaving Sérusier alone. Sérusier tried to commit suicide after Zapolska’s departure. Saved, he convalesced in the Beuron monastery with his Dutch friend and a Nabis Jan Verkade. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Collegium Columbinum SJ | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50 | - |
dc.subject | Gabriela Zapolska | pl |
dc.subject | nabiści | pl |
dc.subject | Paul Sérusier | pl |
dc.subject | Francja | pl |
dc.subject | malarstwo | pl |
dc.subject | teatr | pl |
dc.subject | Les Nabis | pl |
dc.subject | France | pl |
dc.subject | painting | pl |
dc.subject | theatre | pl |
dc.title | Gabriela Zapolska w kręgu nabistów | pl |
dc.title.alternative | Gabriela Zapolska in the Nabis Circle | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Collegium Columbinum, Kraków 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | ELŻBIETA KOŚLACZ-VIROL – dr nauk humanistycznych, aktorka teatralna i filmowa, historyk teatru, pisarka i tłumaczka. Absolwentka warszawskiej PWST, a także Université Sorbonne-Nouvelle (studia polonistyczne i teatralne). Na stałe mieszka i pracuje w Paryżu; tłumaczy publicystykę i sztuki teatralne Gabrieli Zapolskiej (Madame Zapolska et la scène parisienne (wspólnie z Arturem Nevillem), Montreuil-sous-Bois 2004; Une Parisienne oubliée, Paris 2016), jest także autorką książki o aktorskich dokonaniach pisarki oraz monodramu Paryskimi śladami Zapolskiej. | pl |
dc.description.references | Denis M., Hommage à Cézanne, Paris 1900. | pl |
dc.description.references | Koślacz-Virol E., Gabriela Zapolska actrice polonaise de la fin du XIXe siècle, Lille 2002. | pl |
dc.description.references | Koślacz-Virol E., Gabriela Zapolska actrice: l’expérience française, Paris 2022. | pl |
dc.description.references | Madame Zapolska et la scène parisienne, textes traduits du polonais par Elzbieta Koslacz et Arturo Nevill, Paris 2020. | pl |
dc.description.references | Ratuszna H., Artysta, kolekcjoner codzienności – studium przypadku Gabrieli Zapolskiej, [w:] Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku, red. J. Lekan-Mrzewka, M. Kulesza, B.K. Obsulewicz, Lublin 2016. | pl |
dc.description.references | Robichez J., Le Symbolisme au théâtre, Paris 1957. | pl |
dc.description.references | Rurawski J., Gabriela Zapolska, Warszawa 1987. | pl |
dc.description.references | Sarrazac J.-P., Reconstruire le réel et suggérer l’indicible, [w:] Le théâtre en France, sous la direction de J. Jomaron, Paris 1989. | pl |
dc.description.references | Sérusier P., Deux Bretonnes sous un pommier en fleurs, 1890. | pl |
dc.description.references | Sérusier P., Mère et l’enfant dans un paysage breton, 1890. | pl |
dc.description.firstpage | 83 | pl |
dc.description.lastpage | 93 | pl |
dc.identifier.citation2 | Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
E_Koslacz_Virol_Gabriela_Zapolska_w_kregu_nabistow.pdf | 166,94 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)