REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18941
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBiłos, Piotr-
dc.date.accessioned2025-10-06T08:32:34Z-
dc.date.available2025-10-06T08:32:34Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationZapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 57-81pl
dc.identifier.isbn978-83-7624-204-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18941-
dc.description.abstractThe author of this study reviews interpretations of The Morality of Mrs. Dulska, the the most important play by Gabriela Zapolska. He discloses weaknesses of various interpretation approaches, such as feminist or sociological, that actually reduce the meanings contained in the text. The author argues: “if Zapolską is perceived principally as a critic of society, as an artist whose work can be reduced to fight in the moral sphere, the conclusion is inevitable that her work, as important and inspiring as it is, has become obsolete along with the age that it describes and that is no longer familiar to us. From that perspective, Zapolska can be appreciated for her then sobriety and originality – that point of view saves Zapolska as a pioneering writer”. The author proposes the following hypothesis in response to his observations: “By denying theatricality of life as such, Mrs. Dulska limits her life strategy to escape from life. In my opinion, this play by Zapolska addresses this subject – even more than the status of a 19th-century woman. The play is about theatre, connections between theatre and life, and this makes it current, timeless and universal”.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherCollegium Columbinum SJpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50-
dc.subjectMoralność pani Dulskiejpl
dc.subjectinterpretacjapl
dc.subjectteatralnośćpl
dc.subjectzłopl
dc.subjectteatrpl
dc.subjectżyciepl
dc.subjectThe Morality of Mrs. Dulskapl
dc.subjectinterpretationpl
dc.subjecttheatricalitypl
dc.subjectevilpl
dc.subjecttheatrepl
dc.subjectlifepl
dc.titleOdkrywając na nowo teatralność Moralności pani Dulskiejpl
dc.title.alternativeRediscovering Theatricality of The Morality of Mrs. Dulskapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.rights.holder© Collegium Columbinum, Kraków 2022pl
dc.rights.holder© Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnotePIOTR BIŁOS – dzieciństwo spędził między Algierią, Marokiem i Polską, później we Francji. Profesor dr hab., kieruje polonistyką w paryskim Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO), gdzie był współodpowiedzialny za katedrę studiów translatologicznych i gdzie wykłada teorię literatury. Magister literatury francuskiej i porównawczej – Sorbona, były profesor „agrégé”; doktorat i habilitację obronił na INALCO. Stworzył sekcję polską w ramach Licence Langues Étrangères Appliquées (języki stosowane) na uniwersytecie Lyon III Jean Moulin. Prowadził także zajęcia w École normale supérieure w Lyonie, a obecnie jest szefem komisji rekrutacyjnej tej uczelni w zakresie języka polskiego. We Francji, we wpływowych „Classiques Garnier”, ukazały się jego książki promujące światowy wymiar polskiej literatury: Exil et modernité: vers une littérature conçue à l’échelle du monde (Paris 2012; Wygnanie i nowoczesność, ku literaturze w skali świata) oraz Les jeux du „je”, construction et déconstruction du récit romanesque chez Wiesław Myśliwski (Paris 2016; Gry z „ja”, konstrukcja i dekonstrukcja wypowiedzi powieściowej u Wiesława Myśliwskiego). W Polsce opublikował monografię Powieściowe światy Wiesława Myśliwskiego (Kraków 2017). Napisał także dla francuskojęzycznego odbiorcy krótką historię Polski: La Pologne, Précis d’histoire. Fantaisie-Impromptu, Le prix de la République, Varsovie 2018. Autor wielu artykułów o literaturze – o Szymborskiej, Kuśniewiczu, Conradzie, Miłoszu, Wacie, Herlingu‑Grudzińskim, Sienkiewiczu, Boyu, Herbercie i Kawafisie, Jacku Milewskim, Krzysztoniu, Schulzu, Irzykowskim, Tulli, Twardochu i Dehnelu, Reymoncie, poezji powstańczej, translatologii, historii oraz koncepcji komparatystyki w Polsce itd., organizator licznych sesji naukowych, np. Awangardy literackie i artystyczne jako europejski wynalazek (Paryż 12–13 maja 2017 r.).pl
dc.description.AffiliationINALCO (CREE), Paryżpl
dc.description.referencesAbirached R., La crise du personnage dans le théâtre moderne, Paris 1994 (1978).pl
dc.description.referencesChałupnik A., Nie-moralność pani Dulskiej, [w:] Dramat polski. Interpretacje, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, Gdańsk 2001.pl
dc.description.referencesDąbrowski S., Literatura i literackość , Kraków 1977.pl
dc.description.referencesGrotowska A., Moralność mamci Dulskiej. Z problematyki macierzyństwa w twórczości Gabrieli Zapolskiej, Łódź 2012.pl
dc.description.referencesWeiss T., Gabriela Zapolska – „Moralność Pani Dulskiej”, [w:] Lektury polonistyczne, t. 1: Pozytywizm – Młoda Polska, red. S. Grzeszczuk, Kraków 1998.pl
dc.description.firstpage57pl
dc.description.lastpage81pl
dc.identifier.citation2Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłospl
dc.conferenceI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
P_Bilos_Odkrywajac_na_nowo_teatralnosc_Moralnosci_pani_Dulskiej.pdf271,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)