Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18931
Tytuł: | Модернізм і модернізми. Версія одного парадоксу |
Inne tytuły: | Modernism and modernisms. A version of one paradox Modernizm i modernizmy. Przypadek jednego paradoksu |
Autorzy: | Ковалів, Юрій |
Słowa kluczowe: | historiography Modernism Modernisms objective historicism experimental intellectual prose |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 3-paź-2025 |
Wydawca: | Collegium Columbinum SJ |
Źródło: | Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kraków 2022, s. 253-265 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;57 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 roku |
Abstrakt: | This paper presents a review of traditional approaches to the literary process that are based on established canons and schemes, not always readily verifiable. The history of literature usually focuses on literary movements whose origins, development and evolution do not necessarily fit in with traditional concepts. This also applies to Modernism or rather Modernisms that share a common ideological and aesthetical vision. Specific facts demonstrate that the movement emerged in Ukrainian prose earlier (A. Krymsky, Lesya Ukrainka, Uliana Kravchenko and others) that in European literature, sometimes preceding the evolving genre and stylistic formations (narratives by V. Pidmohylny, V. Petrov /Domontovych/, I. Kostetsky, Emma Andiievska). The situation in poetry was quite different: poetry was influenced by European movements, but remained at the crossroads between opposite concepts proposed by “philosophy of life” and “philosophy of the heart”, was inspired by certain styles (Surrealism) or associated with those that acquired Ukrainian features (Futurism). Synchronous trends frequently appeared, based on occasional connections and contacts (“Neoclassicists” – “Skamander” group), or without any contact (the works by Y. Pluzhnyk and T.S. Eliot). They may confirm the theory of autogenesis of stories, but rather demonstrate indirect dialogue between writers and “circulation” of ideas. |
Afiliacja: | Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна |
Nota biograficzna: | IURII KOVALIV – prof., dr nauk filologicznych. Profesor Katedry Historii Literatury Ukraińskiej, Teorii Literatury i Twórczości Literackiej w Instytucie Filologii Kijowskiego Uniwersytetu Narodowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18931 |
ISBN: | 978-83-7624-195-1 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-3262-9837 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 © Collegium Columbinum, Kraków 2022 © Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", 15 października 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Y_Kovaliv_Modernizm_i_modernizmy.pdf | 180,82 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)