Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18929
Tytuł: | Wątek miłosny w twórczości Olgi Daukszty (kontekst autobiograficzny) |
Inne tytuły: | Love interest in the works of Olga Daukszta (the autobiographical context) |
Autorzy: | Szabołtas, Natalia |
Słowa kluczowe: | love romance affirmation woman female poets |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 3-paź-2025 |
Wydawca: | Collegium Columbinum SJ |
Źródło: | Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kraków 2022, s. 221-237 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;57 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 roku |
Abstrakt: | Love often provides the inspiration for all kinds of artistic activities: whether in poetry, in music or in painting. Love interest also appears in the works of Olga Daukszta. Moreover, it is evidently placed in an autobiographical context. The poet presents herself as a woman of extraordinary strength and self-confidence, boldly deals with taboo topics, speaks openly on issues previously reserved for men. Her heroines—commonly referred to as the “gentle sex”—are capable of deciding for themselves, affirm their position despite their deep female emotionality. The article discusses the love theme in the works of Olga Daukszta on the basis of two pieces: the poetry book Walet kierowy published in 1937 and the novel Pod Wielką Niedźwiedzicą, which remains in the manuscript. Considering the biographical aspect, the author of the article relied on sources obtained from the archives, the poet’s private correspondence and interviews conducted by the author with witnesses of the writer’s life. |
Afiliacja: | Katedra Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych, Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | NATALIA SZABOŁTAS – mgr, absolwentka pedagogiki wczesnoszkolnej oraz filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Jest doktorantką, autorką publikacji: Pisarka kresowa Irena Misztal jej działalność pedagogiczna i utwory dla dzieci („Bibliotekarz Podlaski” 2016), Błękitne inicjały Olgi Daukszty jako poetycka forma zmierzenia się ze sferą ducha i ciała, [w:] Filozoficzne rozważania na temat miłości, red. S. Czarniecka, K. Maciąg (Lublin 2017), Poeci pogranicza. Dyneburskie reminiscencje w twórczości Edwarda Słońskiego, Olgi Daukszty oraz Ireny Misztal(„Rocznik Ełcki” 2017, t. XIV), Przestrzeń dźwińskiego krajobrazu w poezji Olgi Daukszty, [w:] Wyobraźnia przestrzenna w perspektywie geopoetyki, pod red. E. Konończuk, K. Trusewicz i S. Trusewicza (Białystok 2018), Sylwetka dyneburskiej poetki i nauczycielki Olgi Daukszty w świetle niepublikowanej korespondencji oraz wspomnień świadków („Bibliotekarz Podlaski” 2019), Nieznana rosyjskojęzyczna twórczość dyneburskiej poetki i nauczycielki Olgi Daukszty, [w:] Humanistyka między narodami, red. J. Ławski i L. Suchanek (Białystok–Kraków 2020), Olga Daukszta, [w:] Zostali na wschodzie. Słownik inteligencji polskiej w ZSRS 1945–1991, t. 2, red. A. Hlebowicz (Warszawa 2022) Zainteresowania badawcze: wątki pedagogiczne i religijne w literaturze, literatura Inflant Polskich, z uwzględnieniem pisarzy urodzonych na Łotwie. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18929 |
ISBN: | 978-83-7624-195-1 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-3144-1514 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 © Collegium Columbinum, Kraków 2022 © Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", 15 października 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
N_Szaboltas_Watek_milosny_w_tworczosci_Olgi_Daukszty.pdf | 2,45 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)