REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18928
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWojciechowski, Paweł-
dc.date.accessioned2025-10-03T06:18:24Z-
dc.date.available2025-10-03T06:18:24Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationModernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kraków 2022, s. 207-220pl
dc.identifier.isbn978-83-7624-195-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18928-
dc.description.abstractThis paper presents an initial exploration of the city theme present in neoromantic Swedish [Eugène Jansson (1862–1915), Karl Nordström (1855–1923), Prins Eugéne (1865–1947)] and Polish [Odo Dobrowolski (1883–1917)] painting. By analyzing the colors of the canvases, conclusions were drawn about the presence of the modernist category of “sick city”, the monster city, in the works of the painters indicated. There are also clear similarities in painting techniques and artistic concepts of these painters.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherCollegium Columbinum SJpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;57-
dc.subjectSwedish and Polish neoromantic paintingpl
dc.subjectEugène Janssonpl
dc.subjectKarl Nordströmpl
dc.subjectPrins Eugénepl
dc.subjectOdo Dobrowolskipl
dc.subjectcitypl
dc.subjectModernismpl
dc.titleKolory miast. Lwow i Sztokholm w neoromantycznym malarstwie szwedzkim i polskimpl
dc.title.alternativeColors of the cities. Lviv and Stockholm in Neoromantic Swedish and Polish paintingpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.rights.holder© Collegium Columbinum, Kraków 2022pl
dc.rights.holder© Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnotePAWEŁ WOJCIECHOWSKI – dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, komparatysta, dydaktyk akademicki, adiunkt (Pracownia Komparatystyki Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku). Autor monografii naukowych, studiów, szkiców i recenzji. Dorobek naukowy stanowią nadto: naukowe konferencje ogólnopolskie i międzynarodowe z referatem, publikacje w wydawnictwach uniwersyteckich i periodykach, np.: „Universitas”, „Bibliotekarz Podlaski”, „Przegląd Humanistyczny”, „Wiek XIX. Rocznik TLiAM”; wykłady międzynarodowe w Szwecji, w Hiszpanii, na Litwie. Zainteresowania badawcze: literatura, filozofia, kultura europejska XIX, XX i XXI wieku ze szczególnym uwyraźnieniem XIX- i XX-wiecznej Skandynawii; komparatystyka, interdyscyplinarność w naukach humanistycznych, cyberkultura.pl
dc.description.AffiliationPracownia Komparatystyki Kulturowej, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAhlström G., Det moderna genombrottet i Nordens litteratur, Stockholm 1974.pl
dc.description.referencesBalbierz J., „À propos inferna”. Tradycje wynalezione i dyskursy nieczyste w kulturach modernizmu skandynawskiego, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesBernheimer Ch., Decadent Subjects. The Idea of Decadence in Art, Literature, Philosophy, and Culture of the Fin de Siècle in Europe, ed. T. Jefferson Kline, Naomi Schor, Baltimore, London 2002.pl
dc.description.referencesDobrowolski O., Lwów 1914–1915. Autolitografie, Lwów 1915.pl
dc.description.referencesErdmann N., Modern realism. En psykologisk litteraturstudie, Stockholm 1884.pl
dc.description.referencesŁukaszewicz P., Lwów w malarstwie i grafice od XVII wieku do roku 1939, „Niepodległość i Pamięć” 13/3 (24), 2006, s. 127–152.pl
dc.description.referencesSignums svenska konsthistoria. Konsten 1890–1915, red. J. T. Ahlstrand, A.-M. Ericsson, M. Ernstell, B. Hovstadius, E.-L. Karlsson, J. Knutsson, B. Linn, C. Nolin, S. Nordin, B. Nyström, B. Rausing, Lund 2001.pl
dc.description.referencesSöderlund G., Steorn P., Meister A., Eugène Jansson. Blå skymning och nakna atleter, Stockholm 2012.pl
dc.description.referencesStaff L., Poezje, red. H. Sułek, I. Misiak, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesVarnedoe K., Northern Light. Realism and Symbolism in Scandinavian Painting 1880–1910, New York 1982.pl
dc.description.referencesWojciechowski P., Pejzaże i diagnozy. Człowiek i egzystencja w literaturze polskiej i szwedzkiej przełomu XIX i XX stulecia, Białystok 2020.pl
dc.description.referencesZachau I., Eugène Jansson. Den blå stadens målare, Lund 1997.pl
dc.description.referencesZachau I., Prins Eugéne. Det öppna landskapets skildrare, Uddevalla 1991.pl
dc.description.firstpage207pl
dc.description.lastpage220pl
dc.identifier.citation2Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewskipl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 rokupl
dc.identifier.orcid0000-0002-7532-0522-
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", 15 października 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
P_Wojciechowski_Kolory_miast_Lwow_i_Sztokholm.pdf6,1 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)