REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18910
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiorunek, Magdalena-
dc.date.accessioned2025-10-01T06:39:30Z-
dc.date.available2025-10-01T06:39:30Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 81-99pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18910-
dc.description.abstractEtap adolescencji wiąże się na normatywnym kryzysem poszukiwania tożsamości. Ważną barierę rozwojową tego okresu stanowi niezdolność do obrania tożsamości zawodowej, która decyduje o możliwości punktualnego wejścia w krąg zadań i odpowiedzialności, w rozwiniętej fazie dorosłości. Wewnętrzny kryzys tożsamości młodego człowieka, którego komponentem jest wybór orientacji życiowej wraz z projektami kształceniowymi i zawodowymi przebiega w określonych warunkach socjalizacyjnych. W tekście przedstawiono wybrane aspekty kształtowania tożsamości zawodowej i budowania kapitału kariery w okresie dorastania w ramach socjalizacji do pracy zachodzącej w rodzinie i szkole. Wskazano na konsekwencje zaburzeń socjalizacji do pracy w tych środowiskach, mogące prowadzić między innymi do przypadkowości dokonywanych wyborów zawodowych, utrwalania się postaw indeferentnych wobec pracy, chronicznej bezdecyzyjności na rynku pracy, w konsekwencji zaś do marginalizacji i wykluczenia społecznego. Rolę czynnika wspomagającego wobec potencjalnych problemów związanych z kształtowaniem tożsamości zawodowej i budowaniem kapitału kariery na etapie adolescencji stanowić może poradnictwo zawodowe, którego obecność jest istotna w ramach pomyślnie przebiegającej socjalizacji, a szczególnego znaczenia nabiera w ramach procesów resocjalizacyjnych. Zaprezentowano nowy paradygmat tego poradnictwa obecny w literaturze pod nazwą poradnictwa kariery. Odnosi się on do dynamicznego procesu wielokrotnie w ciągu życia dokonywanych i zmienianych wyborów karierowych, bazujących na pogłębionej autodiagnozie własnych zasobów, znajomości rynku pracy, do konfrontowania człowieka z wieloma pożądanymi rolami społecznymi, budowania jego odpowiedzialności za własne życie i aktywnego pomnażania swojego kapitału kariery. Szczególnie trudna sytuacja życiowa adolescentów ze środowisk defaworyzowanych wymaga aby poradnictwo zawodowe (poradnictwo kariery) nie miało charakteru izolowanych działań, ale było elastycznie łączone ze zróżnicowanymi oddziaływaniami psychopedagogicznymi, w tym interwencją kryzysową, pracą terapeutyczną i pracą socjalną.pl
dc.description.abstractIdentity crisis is a standard occurrence in adolescence. Inability to select one’s vocational identity that determines one’s ability to join at the right time the circle of tasks and responsibilities of the middle adulthood is a major development barrier in adolescence. An internal identity crisis experienced by a young person, that involves finding one’s life orientation and includes educational and vocational projects, occurs in a specific socialization context. This article presents selected aspects of forming one’s vocational identity and building one’s career capital in adolescence as part of work socialization that takes place in the family and at school. It discusses the consequences caused by disturbed work socialization in these environments that may, among others, result in random vocational choices, preserve an attitude of indifference to work, enhance persistent indecisiveness in the labour market, and consequently, bring about marginalization and social exclusion. As a vital component of successful socialization, and particularly of successful social rehabilitation, vocational guidance may provide support in solving potential problems associated with forming one’s vocational identity and building one’s career capital in adolescence. The new vocational guidance paradigm presented in this article is known as career guidance in the literature. Career guidance applies to the dynamic process of making and changing frequent career choices throughout one’s life based on an in-depth self-diagnosis of one’s resources and knowledge of the labour market; it deals with confrontations between an individual and many desired social roles, the formation of individual’s responsibility for his/her life, and an active accumulation of one’s career capital. Due to their particularly difficult life situations, adolescents from disfavoured backgrounds need vocational guidance (career guidance) that instead of offering isolated activities flexibly combines varied psychopedagogical interactions, including crisis intervention, and therapeutic and social work.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectporadnictwo zawodowepl
dc.subjectporadnictwo karierypl
dc.subjectadolescencjapl
dc.subjecttożsamość zawodowapl
dc.subjectkapitał karierypl
dc.subjectsocjalizacja do pracypl
dc.subjectzaburzona socjalizacjapl
dc.subjectvocational guidancepl
dc.subjectcareer guidancepl
dc.subjectadolescencepl
dc.subjectvocational identitypl
dc.subjectcareer capitalpl
dc.subjectwork socializationpl
dc.subjectdisturbed socializationpl
dc.titlePoradnictwo zawodowe (poradnictwo kariery) dla adolescentów – kontekst pracy resocjalizacyjnejpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.06-
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBańka A., 2007, Psychologiczne doradztwo karier, Poznań: PRINT- B, Poznań.pl
dc.description.referencesBańka A., Trzeciak W., 2017, Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego. Tropy, Dokonania, Perspektywy, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura; Uniwersytet SWPS Katowice, Poznań–Katowice.pl
dc.description.referencesBerger P., Luckmann T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa.pl
dc.description.referencesBerzonsky M. D., 1992, Identity style and coping strategies, „Journal of Personality”, nr 60(4).pl
dc.description.referencesBrzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., 2008, Psychologia rozwoju człowieka [w:] Psychologia akademicka. Podręcznik, t. 2, (red.) J. Strelau D. Doliński, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesBrzezińska A.I., Ziółkowska B., Appelt K., 2016, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesDrabik-Podgórna V., 2012, Continuity and change in vocational counselling – towards the lifelong career counselling, „Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal”, Vol. 4/2.pl
dc.description.referencesErikson E.H., 1989, Identitaet und Lebenszyklus, Suhrkamp Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main.pl
dc.description.referencesErikson E. H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństw, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl
dc.description.referencesGuichard J., 2001, Procesualne ramy i formy tożsamości a praktyka poradnicza, [w:] Podejmowanie decyzji zawodowych przez młodzież i osoby dorosłe w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, (red.) B. Wojtasik, Instytut Pedagogiki UWr, Instytut Technologii Eksploatacji, Wrocław–Radom.pl
dc.description.referencesGuichard J., Huteau M., 2005, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesGuichard, J., 2018, Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych/ Employability guidance & life design counselling: Objectives, ends and foundations of career and life design interventions, „Studia Poradoznawcze”/”Journal of Counsellogy”, nr 7.pl
dc.description.referencesHarwas-Napierała B., Trempała J. (red.) 2003, Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHodkinson P., Sparkes A.C., 1997, Careership: A Sociological Theory of Career Decision Making, „British Journal of Sociology of Education” nr 18.pl
dc.description.referencesHurrelmann K., 1994, Struktura społeczna a rozwój osobowości, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesKroger J., Martinussen M., Marcia J.E., 2010, Identity status change during adolescence and young adulthood: a meta-analysis, „Journal of Adolescence”, nr (33)5.pl
dc.description.referencesKukla D., Bednarczyk Ł. (red.) 2010, Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka: wybrane aspekty, Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesKwiatkowski S.M., 2018, Kompetencje przyszłości, [w:] Kompetencje przyszłości, (red.) S.M. Kwiatkowski, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.pl
dc.description.referencesMarcia J.E., 1980, Identity in adolescence, [w:] Handbook of Adolescent Psychology, (red.) J. Adelson, Wiley, New York.pl
dc.description.referencesModrzewski J., 2004, Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesMusiał D., 2007, Kształtowanie się tożsamości w adolescencji, „Studia z psychologii w KUL. Tom 14”, (red.) P. Francuz, W. Otrębski, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl
dc.description.referencesPaszkowska-Rogacz A., 2003, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KOWEZiU, Warszawa.pl
dc.description.referencesPiorunek M., 2013, Kariery zawodowe doby transformacji kulturowych. Pytania o poradnictwo, „Annales UMCS, Sectio J Paedagogia – Psychologia”, nr 26, 1–2.pl
dc.description.referencesPiorunek M., 2017, Rola poradnictwa kariery we wspieraniu rozwoju zawodowego adolescentów, [w:] Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, (red.) B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesPiorunek M., 2018, Poradnictwo zawodowe (poradnictwo kariery) jako komponent środowiskowego wsparcia jednostki w biegu życia zawodowego, [w:] Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne), (red.) J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesPiorunek M., 2020, Poradnictwo kariery – wyzwania rynkowe i edukacyjne, [w:] Praca i kariera w warunkach nowego milenium. Implikacje dla edukacji, (red.) R. Tomaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesRachalska W., 1984, Wybór zawodu a wychowanie przez pracę w rodzinie, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa.pl
dc.description.referencesRadziewicz-Winnicki A., 2020, „Restricted Codes” w teorii Basila Bernsteina a poczucie społecznego resentymentu (perspektywa światłej edukacji przeciwstawiana ślepocie i bierności publicznej), „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2(13).pl
dc.description.referencesSavickas M.L., 2011, Career counselling, APA, Washington.pl
dc.description.referencesSavickas M.L., 2012, Life Designe: A Paradigme for Career Intervention in the 21th Century, „Journal of Counseling & Development”, nr 90.pl
dc.description.referencesSavickas M.L., 2013, Career construction theory and practice, [w:] Career development and counseling: Putting theory and research to work, (red) R.W. Lent, S.D. Brown, Wiley, Hoboken.pl
dc.description.referencesSmart R., Peterson C., 1997, Super’s Career Stages and the Decision to Change Careers, „Journal of Vocational Behavior”, nr 51.pl
dc.description.referencesSuper D.E., 1957, The psychology of careers, Harper &Row, New York.pl
dc.description.referencesSuper D.E., 1984, Career and Life Development, [w:] Career Choice and Development, (red.) D. Brown, L. Brooks, Jossey-Bass Publishers, San Francisco–Washington–London.pl
dc.description.referencesSuper D.E., 1990, A life- span, life-space approach to career development, [w:] Career choice and development: Applying contemporary theories to practice, (red.) D. Brown, L. Brooks, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.pl
dc.description.referencesTopolewska E., Cieciuch J., 2012, Jeden czy dwa style dyfuzyjno-unikowe w modelu Berzonsky’eg? Nierozwiązany problem w nowej wersji Inwentarza Stylów Tożsamości (ISI-4), „Studia Psychologica”, nr 12.pl
dc.description.referencesTurska E., 2014, Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl
dc.description.referencesTyszkowa M. (red.), 1988, Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesWiatrowski Z., 1983, Praca jako czynnik resocjalizacyjny, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Psychologiczne”, nr 4.pl
dc.description.referencesWiatrowski Z., 2009, Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.pl
dc.description.referencesKonopczyński M.: Wyzwania i zagrożenia w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi na przykładzie Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (pdf), https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Wyzwaniaizagrożeniawpracyresocjalizacyjnejznieletnimi na przykładzieMłodzieżowychOśrodkówWychowaczychprof.M.Konopczyński.docx (dostęp:19.03.2021).pl
dc.description.referencesOstrowski P., Socjalizacja do pracy (pdf), http://docplayer.pl/8720890-Socjalizacja-do-pracy-dr-piotr-ostrowski-instytut-socjologii-uniwersytet-warszawski.html (dostęp:19.03.2021).pl
dc.description.referencesSavickas, M.L; Nota L., Rossier J., Dauwalder J-P., Duarte M. E, Guichard J., Soresi S., Van Esbroeck R., van Vianen A.E.M and Bigeon Ch. (2010). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century (French translation). L’orientation scolaire et professionnelle 39/1, 5–39, https://doi.org/10.4000/osp.2401 (dostęp: 25.02.2021).pl
dc.description.referencesTopolewska E., Mańko A., Osobowościowe uwarunkowania stylów tożsamości w ujęciu Berzonsky’ego, [w:] Młoda psychologia. Tom 1, (red.) E. Drop, M. Maćkiewicz, Wydawnictwo Liberi Libri, 2012, https://www.liberilibri.pl/media/k2/attachments/Mloda_psychologia1.pdf (dostęp: 19.03.2021).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage81pl
dc.description.lastpage99pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-3076-5800-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Piorunek_Poradnictwo_zawodowe_poradnictwo_kariery.pdf181,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons