Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18892
Tytuł: | Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia |
Inne tytuły: | Polish and Ukrainian Modernism. National Variants. Parallels and Dialogues Польський ta Український Модернізм: Паралелі. Дослідження |
Redaktor(rzy): | Bracka, Mariya Ławski, Jarosław Radyszewski, Rostysław |
Słowa kluczowe: | Modernizm Młoda Polska Młoda Ukraina studia komparatystyczne dialogi kulturowe Modernism Young Poland Young Ukraine comparative studies parallels national literature variants contrasts literary dialogues between Poland and Ukraine модернізм Молода Польща Молода Україна компаративістика паралелі національність літератури варіанти опозиції польсько-українські літературні діалоги |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 26-wrz-2025 |
Wydawca: | Collegium Columbinum SJ |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;57 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 roku |
Abstrakt: | Monografia "MODERNIZM POLSKI I UKRAIŃSKI: PARALELE. STUDIA" (Kraków – Kijów – Białystok 2022), pod redakcją Jarosława Ławskiego, Mariyi Brackiej i Rostysława Radyszewskiego, jest rezultatem projektu "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi". Projekt ten, zrealizowany w ramach programu Regionalna Inicjatywa Doskonałości, został zainicjowany w 2021 roku przez Katedrę Badań Filologicznych „Wschód–Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, we współpracy z Kijowskim Uniwersytetem Narodowym im. Tarasa Szewczenki oraz Instytutem Literatury Narodowej Akademii Nauk Ukrainy w Kijowie. Publikacja podsumowuje Międzynarodową Konferencję Naukową o tym samym tytule, która odbyła się w formule hybrydowej (Białystok i Kijów) 15 października 2021 roku. Monografia stanowi pierwsze wspólne polsko-ukraińskie ujęcie komparatystyczne literatury obu modernizmów. Badania koncentrowały się na kluczowych tematach dla zrozumienia podobieństw i różnic w literaturze modernizmu polskiego (Młoda Polska) i ukraińskiego (Młoda Ukraina). Obejmowały one: 1. Specyfikę estetyki modernistycznej w obu wariantach narodowych. 2. Wzajemne wpływy, rezonanse i polemiki literackie. 3. Wizje kultury polskiej i ukraińskiej w twórczości pisarzy z przełomu XIX i XX wieku. 4. Relacje między literaturą a sztukami wizualnymi (malarstwo, teatr). 5. Konfrontację paradygmatów wartości narodowych i uniwersalnych. W ramach studiów omówiono zagadnienia teoretycznoliterackie (np. periodyzacja Modernizmu), analizę motywów u konkretnych twórców (m.in. Łesia Ukrainka, Mychajło Jackiw, Wasyl Stefanyk, Stanisław Przybyszewski, Zenon Fisz), a także szczegółowe studia porównawcze (np. Stefanyk a Przybyszewski, Władysław Orkan a twórcy Młodej Ukrainy). Wątki interdyscyplinarne dotyczyły m.in. Gabrieli Zapolskiej jako kolekcjonerki sztuki. Monografia jest podzielona na trzy części: I. Porównania, paralele, spięcia; II. Interpretacje; III. Syntezy i dopowiedzenia. Całość powstała w formule hybrydowej, co było warunkowane pandemią i inwazją Rosji na Ukrainę. Publikację sfinansowano ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki RP. The present monograph is a result of the studies conducted as part of the project of the Regional Excellence Initiative, entitled “Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi” (Polish and Ukrainian Modernism. National Variants. Parallels and Dialogues), initiated in 2021 by the Department of Philological Studies “East–West” of the University of Białystok, in co-operation with the Department of Polish Philology of the Taras Shevchenko National University in Kyiv (Ukraine) and the Kyiv National Literature Institute of the Ukrainian Academy of Sciences. The research project was summarised during the International Scientific Conference “Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi” (Polish and Ukrainian Modernism. National Variants. Parallels and Dialogues) that took place in Białystok and Kyiv, as a hybrid event, on the 15th of October 2021. The project covered the following research topics: – Writers of the Ukrainian Modernism and of the Young Poland movement and the cultural and civilizational transformations in Europe and the world at the turn of the 19th and 20th centuries. – The specificity of approaches to modernist aesthetics in the Polish and Ukrainian variants of national literature. – Mutual influences, resonance and polemics between Polish and Ukrainian literature at the turn of the centuries. – Ukrainian writers at the turn of the centuries on the Poles and Polish culture – Polish writers on the Ukrainians and Ukrainian literature. – Painting, visual arts, and theatre in Polish and Ukrainian literature in that period. – The paradigm of national values and the paradigm of universal values in both literatures at the turn of the 19th and 20th centuries. The participants discussed topics that are crucial for understanding both similar and different processes that took place in the literature of Polish and Ukrainian Modernism. The presented subjects included literary theory (e.g. voices in the ongoing debate on the periodisation of Modernism), an analysis of the modernist motifs and ideas in the works of Polish and Ukrainian writers (Lesya Ukrainka, Mykhailo Yatskiv, Vasyl Stefanyk, Jan Zahradnik, Paulin Święcicki, Maciej Szukiewicz, and others), a presentation of the modernist vision of Ukraine in the literary works of Zenon Fisz, Leon Wasilewski, and Tadeusz Miciński, comparative Polish-Ukrainian studies (on the works of Vasyl Stefanyk and Stanisław Przybyszewski, Volodymyr Vynnychenko and Stanisław I. Witkiewicz, Władysław Orkan and writers of Young Ukraine), as well as a discussion of interdisciplinary threads (Gabriela Zapolska as an art collector, the image of European and Ukrainian cities in modernist paintings). The studies included in the monograph are grouped into three chapters: I. Porównania, paralele, spięcia (Comparisons, Parallels, and Tensions); II. Interpretacje (Interpretations); III. Syntezy i dopowiedzenia (Syntheses and Additions). The volume is edited by: Professor Jarosław Ławski (University of Białystok), Profesor Mariya Bracka and Professor Rostysław Radyszewski (both from the Department of Polish Philology of the Taras Shevchenko National University in Kyiv). The monograph represents the first joint Polish and Ukrainian comparative approach to the literature of Polish and Ukrainian Modernism. Due to the coronavirus pandemic and the Russian invasion of Ukraine in February 2022, work on the project and the publication were conducted in a hybrid formula. The project, conference, and monograph were financed from the funds of the Polish Ministry of Education and Science. Монографія є результатом дослідження, проведеного в рамках проекту «Регіональна ініціатива досконалості» під назвою «Польський і український модернізм. Національні варіанти: паралелі та діалоги», започаткованого в 2021 році Кафедрою філологічних досліджень «Схід-Захід» Білостоцького університету у співпраці з Кафедрою полоністики Київського національного університету імені Тараса Шевченка з України та Інститутом літератури Академії наук України. Результати дослідження було підсумовано під час Міжнародної наукової конференції «Польський та український модернізм. Національні варіанти: паралелі та діалоги», що відбулася в Білостоці та Києві по гібридній системі 15 жовтня 2021 року. У цьому проекті були розглянуті наступні теми: – Письменники українського модернізму та Молодої Польщі в умовах культурно-цивілізаційних змін у Європі та в світі на зламі 19–20 ст. – Специфіка підходів до модерністської естетики в польській та українській національних літературах. – Взаємовпливи, резонанси, полеміка української та польської літератури на зламі століть. – Українські письменники на зламі століть про поляків і польську культуру, польських та українських письменників та українську літературу. – Живопис, образотворче мистецтво, театр у польській та українській літературі того часу. – Парадигма національних цінностей і парадигма загальнолюдських цінностей в обох літературах на зламі 19 і 20 століть. Учасники проекту обговорили питання, важливі для розуміння як схожих, так і відмінних процесів в літературі польського та українського модернізму. Серед іншого, обговорювалися теорії літератури (наприклад, участь у дискусії про періодизацію модернізму), виконано аналіз мотивів та ідей народження модернізму у творчості польських та українських письменників (Лесі Українки, Михайла Яцкова, Василя Стефаника, Яна Заградника, Павлина Свєнціцького, Мацея Шукевича та інших), показано модерністське бачення України в літературній спадщині Зенона Фіша, Леона Василевського, Тадеуша Міцінського, здійснено польсько-українське порівняльне дослідження (обговорення здобутків Василя Стефаника та Станіслава Пшибишевського, Володимира Винниченка та Станіслава І. Віткевича, Владислава Оркана та творців «Молодої України»), також обговорювалися міждисциплінарні теми (Габріеля Запольська як колекціонерка творів мистецтва, образи європейських та українських міст у модерністському живописі). Роботи, зібрані в монографії, поділені на три розділи: І. Порівняння, паралелі, зв’язки; II. Інтерпретації; III. Синтез і доповнення. Том під редакцією проф. Ярослава Лавського (Університет Білостока), проф. Марії Брацкої та проф. Ростислава Радишевського (обидва з кафедри полоністики Київського національного університету імені Тараса Шевченка). Монографія є першою публікацією польсько-українських досліджень літератури польського та українського модернізму в порівняльному аспекті. У зв’язку з пандемією коронавірусу та агресією Росії проти України в лютому 2022 року робота над проектом і книгою велася онлайн та в гібридній формі. Проект, конференцію та монографію профінансувало Міністерство освіти і науки Польщі. |
Nota biograficzna: | MARIYA BRACKA – dr hab., profesor w Katedrze Polonistyki Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki w Kijowie (Ukraina). Krąg zainteresowań naukowych: historia literatury polskiej oraz ukraińskiej XIX wieku, historia literatury pogranicza polsko-ukraińskiego XIX wieku, komparatystyka literacka, studia kulturowe, studia postkolonialne. Autorka m.in. artykułu: Literatura ukraińska doby romantyzmu w kontekście studiów postkolonialnych (2016). Redaktorka książki: (z A. Brackim) Mistrz i jego przyjaciele (Gdańsk 2006); (z A. Brackim, M. Żmudzką-Brodnicką i M. Brodnickim) Ukraińska humanistyka i słowiańskie paralele (Gdańsk 2014) oraz (z M. Żmudzką-Brodnicką) Sport w literaturze i kulturze (Kijów 2015). Autorka trzech monografii: Етнічна парадигма поезії „української школи” польського романтизму (Kijów 2009); Перепрочитання „української школи” польського романтизму (Kijów 2010) oraz Польська проза 40–80‑х років ХІХ століття: міф–історія–цінності (Kijów 2013). JAROSŁAW ŁAWSKI – eseista, krytyk, badacz wyobraźni, twórca Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, edytor. Zainteresowania badawcze: literatura XVIII–XXI wieku, faustyzm i bizantynizm, polsko-wschodniosłowiańskie związki kulturowe, relacje geopolityki i kultury, Młoda Polska, poezja polska XXI wieku oraz Adam Mickiewicz, Zygmunt Gloger, Tadeusz Miciński, Czesław Miłosz. Redaktor naczelny Naukowych Serii Wydawniczych: „Czarny Romantyzm”, „Przełomy/ Pogranicza”, „Colloquia Orientalia Bialostocensia”, „Prelekcje Mistrzów”, „Pisarze Podlasia i Kresów”. Autor książek, w tym: Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni” (Białystok 1995), Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości. Mickiewicz – Malczewski – Krasiński (Białystok 2003), Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego (Białystok 2006) oraz Mickiewicz – Mit – Historia. Studia (Białystok 2010). Edytor Horsztyńskiego Słowackiego w serii Biblioteki Narodowej, dziesięciotomowych Pism rozproszonych Zygmunta Glogera, czterotomowych Pism rozproszonych Tadeusza Micińskiego. Wydał: Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy (Białystok 2014), tom studiów Іронія. Історія. Геополітика. Польсько-українські літературні студії (Kijów 2019), Śmierć wszystko zmiecie. Studia o czarnym romantyzmie (II) (Gdańsk 2020), Universum Słowackiego. Studia o wyobraźni (Warszawa 2021). Członek Komitetu Nauk o Literaturze Polskiej Akademii Nauk; członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności, członek zagraniczny Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Mieszka w Ełku i Białymstoku ROSTYSŁAW RADYSZEWSKI – prof. dr hab., kierownik Katedry Polonistyki Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki, członek Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Autor licznych studiów oraz m.in. takich książek jak: Poezja polskojęzyczna na Ukrainie w XVII wieku (Kraków 1996) oraz Polskojęzyczna poezja ukraińska od końca XVI do początku XVIII wieku. Cz. 1. Monografia (Kraków 1996). W Kijowie wydaje i współredaguje monumentalne „Kijowskie Studia Polonistyczne” (XXXIII tomy do 2019 roku). Autor syntezy Нарис історії польської літератури: підручник у двох книгах, t. 1–2 (Kijów 2019). |
Sponsorzy: | Projekt finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” na lata 2019-2022, nr projektu 009/RID/2018/19, kwota finansowania 8 791 222,00 zł. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18892 |
ISBN: | 978-83-7624-195-1 |
Typ Dokumentu: | Book |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 © Collegium Columbinum, Kraków 2022 © Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Materiały konferencyjne (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Modernizm_polski_i_ukrainski_Paralele_Studia.pdf | 18,79 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)