REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18774
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPytka, Lesław-
dc.contributor.authorFlorczykiewicz, Janina-
dc.date.accessioned2025-09-16T07:53:33Z-
dc.date.available2025-09-16T07:53:33Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 19, 2020, s. 245-257pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18774-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractCelem badań było określenie ustosunkowań wobec norm młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Odwołano się do twierdzenia C. Czapówa, że nieprzystosowanie społeczne jest wynikiem negatywnych ustosunkowań jednostki, rozumianych jako niechęć do podejmowania zachowań zgodnych z normami. Badaniom sondażowym poddano 132 wychowanków zakładów poprawczych i młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Potwierdzono założenie o występowaniu u młodzieży nieprzystosowanej społecznie negatywnych ustosunkowań wobec badanych norm i niskim stopniu ich internalizacji. Ustalono, że młodzież wiąże stosowanie norm prawnych, religijnych, moralnych z wartościami, jednak poglądy te nie korespondują z ich przestrzeganiem. Uzyskane rezultaty wyznaczają implikacje dla praktyki resocjalizacyjnej – wskazują na konieczność wzmożenia wysiłków wychowawczych w zakresie wspomagania rozwoju moralnego jednostek nieprzystosowanych społecznie.pl
dc.description.abstractThe aim of the study was to determine attitudes towards the norms of socially maladjusted youth. Reference was made to C. Czapów‘s claim that social maladjustment is the result of an individual‘s negative attitudes, understood as a reluctance to engage in compliance with standards. A diagnostic survey was used.132 wards of juvenile detention centers and youth educational centers took part in the study. Confirmed was the assumption that socially maladjusted adolescents had negative attitudes towards the tested standards and a low degree of internalization. It was established that young people associate the application of legal, religious and moral norms with values, but these views do not correspond to their observance. The results obtained determine the implications for the rehabilitation practice – they indicate the need to intensify educational efforts in supporting the moral development of socially maladapted individuals.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectnieprzystosowanie społecznepl
dc.subjectmłodzież nieprzystosowana społeczniepl
dc.subjectnegatywne ustosunkowania wobec normpl
dc.subjectsocial maladjustmentpl
dc.subjectsocially maladjusted youthpl
dc.subjectnegative attitudes towards normspl
dc.titleNieprzystosowanie społeczne jako wyraz negatywnych ustosunkowań wobec normpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2020.19.15-
dc.description.EmailLesław Pytka: leslaw.pytka@uph.edu.plpl
dc.description.EmailJanina Florczykiewicz: janina.florczykiewicz@uph.edu.plpl
dc.description.AffiliationLesław Pytka - Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcachpl
dc.description.AffiliationJanina Florczykiewicz - Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcachpl
dc.description.referencesBandura A., Walters R.H., 1968, Agresja w okresie dorastania, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBowlby J., 1988, A secure base: Clinical applications of attachment theory, Tavistock/Routledge, London.pl
dc.description.referencesClarizio H.F., 1992a, Social maladjustment and emotional disturbance: Problems and positions: I, „Psychology in the Schools”, 29, s. 131–140.pl
dc.description.referencesClarizio H.F., 1992b, Social maladjustment and emotional disturbance: Problems and positions: II, „Psychology in the Schools”, 29, s. 331–341.pl
dc.description.referencesCollins N.L., Read S.J., 1990, Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples, „Journal of Personality and Social Psychology”, 58, s. 644–663.pl
dc.description.referencesCzapów C., 1978, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzapów C., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesFlorczykiewicz J., 2016, Interpretacja wartości i norm społecznych przez młodzież – analiza porównawcza, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 35, z. 2, s. 249–266.pl
dc.description.referencesJaśtal J., 2004, Etyka i charakter, Aureus, Kraków.pl
dc.description.referencesKmita J., Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesMcGhee R., Short R., 1991, The prevalence of social maladjustment among school-aged children, „Psychology in the Schools”, 28, s. 285–289.pl
dc.description.referencesMerrell K.W., Walker H.M., 2004, Deconstructing a definition: Social maladjustment versus emotional disturbance and moving the EBD field forward, „Psychology in the Schools”, 41(8), s. 899–910.pl
dc.description.referencesPytka L., 2001, Pedagogika Resocjalizacyjna. Wybrane aspekty teoretyczne, metodyczne i diagnostyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRokeach M., 1973, The nature of human values, The Free Press, New York.pl
dc.description.referencesSchwartz S.H., 1992, Universals in the content and structure of values: Theoretical Advances and empirical tests in 20 countries, [w:] Advances in experimental social psychology, (red.) M. Zanna, Academic Press, London.pl
dc.description.referencesStouthamer-Loeber M., 1986, Lying as a problem behavior in children: A review, „Clinical Psychology Review”, 6(4), s. 267–289.pl
dc.description.referencesWalters G.D., 1995, The psychological inventory of criminal thinking styles. Part I: Reliability a preliminary validity, „Criminal Justice and Behavior”, 22, s. 307–325.pl
dc.description.referencesWłodarczyk E., 2003, Kultura, [w:] Encyklopedia XXI wieku, (red.) T. Pilch, Wydaw nictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl
dc.description.referencesWojciszke B., 2002, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number19pl
dc.description.firstpage245pl
dc.description.lastpage257pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2020, nr 19

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons