REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18772
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCybal-Michalska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2025-09-16T07:53:02Z-
dc.date.available2025-09-16T07:53:02Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 19, 2020, s. 215-228pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18772-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractW niejednorodnym systemie znaczeń kulturowych krystalizowanie tożsamości staje się praktyką poznawczą opartą na permanentnym indywidualnym eksperymentowaniu. Problematyka artykułu skoncentrowana jest na zagadnieniu krystalizowania (formowania) tożsamości, które jest procesem zależnym od społecznych warunków w jakich zachodzi oraz cech procesów poznawczych jednostek w nim uczestniczących. Oba czynniki mogą wspomagać jak i zakłócać proces osiągnięcia dojrzałej tożsamości (uzyskania efektu tożsamości osiągniętej). W kontekście tożsamości oznacza to, że jest ona: wynikiem własnej eksploracji podmiotu i podejmowanych na jej podstawie zobowiązań a wraz z nimi ważnych życiowych decyzji. Orientacje poznawcze zaangażowane w proces krystalizowania tożsamości mogą świadczyć o odmiennych stylach tożsamości, które należy rozumieć jako odmienne sposoby radzenia sobie z problemami natury tożsamościowej. Style tożsamości odnoszą się do przekonań, postaw, sposobów radzenia sobie z różnymi sytuacjami oraz podejmowania ważnych życiowo decyzji dla rozstrzygania konfliktów tożsamościowych. W artykule odwołuję się do stylów tożsamości studentów polskich uczelni publicznych i niepublicznych, które ukazały odmienności w przetwarzaniu informacji, negocjowaniu kwestii tożsamościowych oraz osobliwości problemów wynikających z picia alkoholu co czynni je, z kognitywnego punktu widzenia, ważkimi i aktualnymi analitycznie.pl
dc.description.abstractIn a non-homogeneous system of cultural meanings, identity formation becomes a cognitive practice based on permanent individual experimentation. The article is focused on identity formation issues, a process that depends on the social conditions in which it occurs, and the typical qualities of cognitive processes of individuals participating in it. Both factors may support and interfere with the process of reaching a mature identity (obtaining the effect of complete identity). In the identity context, this implies: the result of one’s own exploration and the commitments made on its basis, and with them important life decisions. The cognitive orientations involved in the process of identity formation may indicate different identity styles, which should be understood as different ways of dealing with identity problems. Identity styles refer to beliefs, attitudes, ways of dealing with different situations and making important life decisions to resolve identity conflicts. In the article I refer to identity styles used by students of Polish state and private universities, showing the differences in processing information, negotiating identity issues and singularities related to problems resulting from drinking alcohol, which makes them, from a cognitive point of view, important and analytically up-to-date.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectproblemy tożsamościowepl
dc.subjectmłodzież akademickapl
dc.subjectproblemy wynikające z picia alkoholupl
dc.subjectidentity problemspl
dc.subjectacademic youthpl
dc.subjectproblems resulting from drinking alcoholpl
dc.titleRozwiązywanie problemów natury tożsamościowej przez studentów polskich uczelni a zjawisko problemowego picia alkoholupl
dc.title.alternativeSolving identity problems by students of Polish universities and the phenomenon of problem drinkingpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2020.19.13-
dc.description.Emailagnieszka.cybal-michalska@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAdomaitiene J., Zubrickiene I., 2010, Career Competences and Importance of Their Development in Planning of Career Perspective, „Tiltai”, nr 4.pl
dc.description.referencesArthur M.B., Khapova S.N., Wilderom C.P., 2005, Career success in a boundaryless career world, „Journal of Organizational Behavior”, nr 26.pl
dc.description.referencesBerman A.M., Schwartz S.J., Kurtines W.M., Berman S.L., The process of exploration in identity formation: the role of style and competence, „Journal of Adolescence”, nr 24.pl
dc.description.referencesBerzonsky M., 2003, Identity Style and Well-Being: Does Commitment Matter?,„An International Journal of Theory and Research”, nr 3.pl
dc.description.referencesBerzonsky M.D., Cieciuch J., Duriez B., Soenens B., 2011, The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations, „Personality and Individual Differences”, nr 50.pl
dc.description.referencesCybal-Michalska A., 2006, Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.pl
dc.description.referencesCybal-Michalska A., 2013, Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesCybal-Michalska A., 2014, Style tożsamości młodzieży akademickiej a jej wyobrażenia o karierze zawodowej, [w:] Edukacja akademicka. Między oczekiwaniami a rzeczywistością, (red.) A. Ćwikliński, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., 1994, Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl
dc.description.referencesCzyżowska D., Gruba E., Białek A., 2012, Typ orientacji społecznej a sposób konstruowania własnej tożsamości przez młodych dorosłych, „Psychologia Rozwojowa”, nr 3.pl
dc.description.referencesFatyga B., Rogala-Obłękowska J., 2002, Style życia a narkotyki. Wyniki badań empirycznych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl
dc.description.referencesGiddens A., 2001, Nowoczesność i tożsamość, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesJawłowska A. (red.), 2001, Tożsamość na sprzedaż, [w:] Wokół problemów tożsamości, Literackie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesKwieciński Z., 2000, Tropy, ślady, próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Edytor, Poznań–Olsztyn.pl
dc.description.referencesLee K, 2005, Coping with Career Indecision: Differences between Four Career Choice Type, „Journal of Career Development”, nr 4.pl
dc.description.referencesMisztal B., 2000, Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Universitats, Kraków.pl
dc.description.referencesPiorunek M., 2004, Orientacje edukacyjne i zawodowe młodzieży współczesnej, [w:] Młodzież w świecie współczesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo „Rys”, Poznań.pl
dc.description.referencesTylikowska A., 2000, Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] Tożsamość człowieka, (red.) A. Gałdowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesZawadzki P., 2003, Czas i tożsamość. Paradoks odnowienia problemu tożsamości, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number19pl
dc.description.firstpage215pl
dc.description.lastpage228pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2020, nr 19

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons