Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18758
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Jankowiak, Barbara | - |
dc.contributor.author | Soroko, Emilia | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-12T09:37:37Z | - |
dc.date.available | 2025-09-12T09:37:37Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 20, 2020, s. 299-318 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18758 | - |
dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
dc.description.abstract | Socjoterapia jest często oferowana w Polsce jako forma pomocy dla dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym. Praca socjoterapeutów i socjoterapeutek jest oparta na zaufaniu społecznym i wymaga funkcjonowania w wielu złożonych uwarunkowaniach. Celem niniejszej analizy było poznanie perspektywy socjoterapeutów i socjoterapeutek na trudności i wyzwania w ich codziennej pracy socjoterapeutycznej. W tym celu zostało zebranych 37 wypowiedzi pisemnych od socjoterapeutów pracujących w różnych placówkach, głównie szkołach i świetlicach socjoterapeutycznych. Wypowiedzi zostały zanalizowane metodą analizy tematycznej (w podejściu autorstwa Braun i Clarke), pozwalającej na wygenerowanie pięciu tematów, które obejmują doświadczenie wyzwań: 1) wyzwaniem jest uczestnik; 2) dbać o grupę jako efektywne środowisko terapeutyczne; 3) pracować „z otwartym sercem”; 4) balansować między pewnością i niepewnością; 5) pracować mimo poczucia, że „nie wszyscy jadą w tę samą stronę”. Tematy mogą otworzyć dyskusję na temat tego, jak wspierać profesjonalistów/tki w ich codziennej pracy, na przykład przez wprowadzanie działań, które mogą zwiększyć ich poczucie wpływu i kontroli nad procesem socjoterapeutycznym. Jednocześnie praca socjoterapeutyczna jawi się jako wymagająca integrowania różnych celów związanych z kontekstami funkcjonowania uczestnika, grupy i instytucji, w których prowadzona jest socjoterapia. | pl |
dc.description.abstract | Sociotherapy is often offered in Poland as a form of help for children and youth with psychosocial difficulties. The work of sociotherapists and sociotherapists relies on social trust and requires functioning in many complex conditions. The aim of this analysis was to discover the perspective of sociotherapists on difficulties and challenges in their everyday sociotherapeutic work. For this purpose, 37 written statements were obtained from sociotherapists working in various institutions, mainly schools and sociotherapeutic community centers. The statements were analyzed by means of thematic analysis (in Braun and Clarke’s approach), allowing to generate five themes that include the experience of challenges: 1) the challenge is the participant; 2) caring for the group as an effective therapeutic environment; 3) working “with an open heart”; 4) balancing between certainty and uncertainty; 5) working despite the feeling that “not everyone is heading in the same direction”. These themes may open up a discussion on how to support the professionals in their daily work, for example by introducing activities that may increase their sense of influence and control over the sociotherapeutic process. At the same time, sociotherapeutic work appears as requiring the integration of different objectives associated with the contexts of functioning of the participant, the group and the institution in which the sociotherapy takes place. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | socjoterapia | pl |
dc.subject | socjoterapeuci/tki | pl |
dc.subject | wyzwania w pracy zawodowej | pl |
dc.subject | pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży | pl |
dc.subject | sociotherapy | pl |
dc.subject | sociotherapists | pl |
dc.subject | challenges in professional work | pl |
dc.subject | psychological and pedagogical assistance for children and youth | pl |
dc.title | Wyzwania w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Perspektywa prowadzących grupy | pl |
dc.title.alternative | Challenges in sociotherapeutic work with children and youth. The perspective of group leaders | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2020.20.19 | - |
dc.description.Email | Barbara Jankowiak: barbara.jankowiak@amu.edu.pl | pl |
dc.description.Email | Emilia Soroko: soroko@amu.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Barbara Jankowiak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.description.Affiliation | Emilia Soroko - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.description.references | Bartkowicz Z., 2010, Kształtowanie świadomości aksjologicznej pedagogów resocjalizacyjnych, [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka, Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl |
dc.description.references | Braun V., Clarke V., Terry G., 2015, Thematic Analysis, [w:] Qualitative Research in Clinical and Health Psycholgy, P. Rohedler, A. Lyons, Palgrave McMillan. | pl |
dc.description.references | Clarke V., Braun V., 2016, Thematic Analysis, [w:] Analysing Qualitative Data in Psychology, E. Lyons, A. Coyle, Sage 2016. | pl |
dc.description.references | Corey M.S., Corey G., 2008, Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Coyne I.T., 1997, Sampling in qualitative research. Purposeful and theoretical sampling; merging or clear boundaries ?, „Journal of Advanced Nursing”, 26, 623–630. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak M., 1997, Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Wydawnictwo Edytor, Toruń. | pl |
dc.description.references | Dragan M., Oleksy B., 2005, Socjoterapia a zmiana poziomu lęku i stylów funkcjonowania w grupie, [w:] Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, (red.) M. Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. | pl |
dc.description.references | Frąszczak B., 2005, Losy wychowanków Świetlicy Terapeutycznej w Nakle nad Notecią działającej w latach 1994–2001, [w:] Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, (red.) M. Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. | pl |
dc.description.references | Grudziewska E., 2017, Kompetencje socjoterapeuty – zagadnienia diagnostyczne, [w:] Diagnoza w socjoterapii, E. Grudziewska, Difin, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., 2020, Specyfika pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci, młodzieży i rodzin, [w:] Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Jankowiak B., 2015, Kompetencje socjoterapeuty – wybrane zagadnienia, „Studia Edukacyjne”, 37, 289–311. | pl |
dc.description.references | Jankowiak B., Soroko E., 2013, Socjoterapia a inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, [w:] Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, (red.) B. Jankowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl |
dc.description.references | Jankowiak B., Soroko E., 2014, Style socjoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą z perspektywy czynników pomocowych, „Studia Edukacyjne”, 31, 195–218. | pl |
dc.description.references | Jankowiak, B., Soroko E., 2016, Wybrane determinanty doświadczania pracy zawodowej przez socjoterapeutów, „Przegląd Pedagogiczny”, 1, 102–115. | pl |
dc.description.references | Jankowiak B., Soroko E., 2019, Socjoterapia dziś i jutro. O potrzebie współpracy refleksyjnego praktyka i ciekawego praktyki naukowca, „Biuletyn Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów i Trenerów”. | pl |
dc.description.references | Jankowiak B., Soroko E., 2020, Socjoterapia dzieci i młodzieży, [w:] Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | John-Borys M., 2005, Socjoterapia – jak zachodzi zmiana zachowania?, [w:] Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, (red.) M. Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. | pl |
dc.description.references | Kazadin A.E., Weisz J.R. (red.) 2006, Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl |
dc.description.references | Kernberg O.F., 2012, The Inseparable Nature of Love and Aggression. Clinical and Theoretical Perspectives, American Psychiatric Publishing, Waszyngton–Londyn. | pl |
dc.description.references | Machel H., 2008, Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej, [w:] Resocjalizacja, (red.) B. Urban, J.M. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Makulski M., 2017, Terapeutyczne aspekty pracy z zaburzeniami zachowania u adolescentów. Podejście psychodynamiczne, [w:] Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, (red.) B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl |
dc.description.references | Nikodemska S., 2001, Pracownicy świetlic socjoterapeutycznych. Ich portret psychologiczny, postawy wobec pracy i dzieci z rodzin alkoholowych, [w:] Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, (red.) M. Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001. | pl |
dc.description.references | Nowell L.S., Norris J.M., White D.E., Moules N.J., 2017, Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria, „International Journal of Qualitative Methods”, 16(1). | pl |
dc.description.references | Paszkiewicz A., 2017, Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Difin, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Rubaj M., Profesjonalizm socjoterapeuty – prowadzenie zgodnej z zasadami etyki praktyki zawodowej, [w:] Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część trzecia, (red.) E. Grudziejewska, Difin, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sawicka K., 1999, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, [w:] Socjoterapia, (red.) K. Sawicka, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sawicka K., 2006, Ekologiczny kontekst socjoterapii, [w:] Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, (red.) M. Deptuła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006. | pl |
dc.description.references | Sawicka K., 2008, Terapia w resocjalizacji, [w:] B. Urban, J.M. Stanik, Resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sęk H., Brzezińska A., 2011, Podstawy pomocy psychologicznej, [w:] Psychologia akademicka, t. 2, (red.) J. Strelau, D. Doliński, GWP, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Sęk H., 1996, Wypalenie zawodowe. Psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań. | pl |
dc.description.references | Silecka E., 2013, Wybrane konteksty socjoterapii w pracy z jednostkami niedostosowanymi społecznie, [w:] Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, (red.) B. Jankowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl |
dc.description.references | Soroko E., Jankowiak B., w dtuku, Shaping Social and Psychological Competencies or Intervening in a Crisis? Sociotherapists’ Experiences of Helping Adolescents in Poland, „International Journal for the Advancement of Counselling”. | pl |
dc.description.references | Strykowski W., 2005, Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata”, 27/28, 15–28. | pl |
dc.description.references | Strzemieczny J., 1993, Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, PTP, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Szczepanik R., Jaros A., 2016, Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl |
dc.description.references | Tryjarska B., 2006, Organizacja psychoterapii grupowej, [w:] Psychoterapia. Praktyka, (red.) L. Grzesiuk, ENETEIA, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Waszyńska K., Bury P., Filipiak M., 2015, Psychoterapeuta i socjoterapeuta – cechy i kompetencje osób skutecznie pomagających, [w:] Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, (red.) K. Waszyńska, M. Filipiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl |
dc.description.references | Weissberg R.P., Kumpfer K.L., Seligman M.E.P., 2003, Prevention that works for chil dren and youth: An introduction, „American Psychologist”, 58, 425– 432. | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 20 | pl |
dc.description.firstpage | 299 | pl |
dc.description.lastpage | 318 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2020, nr 20 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_20_2020_B_Jankowiak_E_Soroko_Wyzwania_w_pracy_socjoterapeutycznej_z_dziecmi_i_mlodzieza.pdf | 206,62 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_20_2020_B_Jankowiak_E_Soroko_Challenges_in_sociotherapeutic_work_with_children_and_youth.pdf | 191,77 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL