Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18734
Tytuł: | Miejsce neuronauki w pedagogice resocjalizacyjnej |
Inne tytuły: | The place of neuroscience in social rehabilitation pedagogy |
Autorzy: | Lewandowska, Aleksandra Joanna |
Słowa kluczowe: | neuroresocjalizacja kryminologia biopsychosocjalna neuroterapia resocjalizacja kryminologia neurorehabilitation biopsychosocial criminology neurotherapy social rehabilitation criminology |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 9-wrz-2025 |
Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 20, 2020, s. 127-144 |
Abstrakt: | Niniejsza praca ma na celu odnalezienie w pedagogice resocjalizacyjnej miejsca dla wykorzystania badań neuronaukowych poprzez odkrycie ich znaczenia w procesie resocjalizacji. Na początku przytoczono kilka rozważań teoretycznych na temat biologii jako podstawy dla funkcji psychicznych i behawioralnych człowieka. Następnie przedstawiono obszary pedagogiki, w których zaczęto w ostatnich latach podkreślać znaczenie badań neuronaukowych. W kolejnej części zwrócono uwagę na dyskusję w literaturze dotyczącą przedmiotu zainteresowania resocjalizacji. Następnie przeanalizowano literaturę oraz neuronaukowe badania empiryczne, w których zauważono pośrednie i bezpośrednie związki między neuronauką a resocjalizacją. W końcu dokonano próby umiejscowienia neurobiologii na pograniczu działów pedagogiki oraz przedstawiono konkluzję na temat użyteczności badań neuronaukowych dla celów poznawczych i terapeutycznych. The aim of this work is to find a place in social rehabilitation pedagogy for the use of neuroscientific research by discovering its importance in the process of social rehabilitation. In the beginning, some theoretical considerations on biology as a basis for the psychological and behavioral functions of humans were cited. Then the areas of pedagogy were presented where the importance of neuroscientific research has grown in recent years. In the next part, attention was drawn to the discussion in the literature on the subject of social rehabilitation. Then, literature and neuroscientific empirical studies were analyzed, in which direct and indirect relations between neuroscience and social rehabilitation were observed. Finally, an attempt was made to locate neurobiology at the borderline of sub-fields of pedagogy and a conclusion was presented on the usefulness of neuroscientific research for cognitive and therapeutic purposes. |
Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18734 |
DOI: | 10.22432/pjsr.2020.20.09 |
ISSN: | 2081-3767 |
e-ISSN: | 2392-2656 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2020, nr 20 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_20_2020_A_J_Lewandowska_Miejsce_neuronauki_w_pedagogice_resocjalizacyjnej.pdf | 639,67 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_20_2020_A_J_Lewandowska_The_place_of_neurosciencein_social_rehabilitation_pedagogy.pdf | 583,08 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL