REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18729
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMichel, Małgorzata-
dc.contributor.authorOpozda-Suder, Sylwia-
dc.date.accessioned2025-09-08T10:17:51Z-
dc.date.available2025-09-08T10:17:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 18, 2019, s. 129-148pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18729-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractPoruszona w artykule tematyka koncentruje się wokół problemu konformizmu. Konformizacja zachowań została ujęta jako swoisty mechanizm adaptacyjny związany z predyspozycją do bezrefleksyjnego odtwarzania wzorców narzuconych przez grupę uczestnictwa społecznego, warunkowany potrzebami afiliacyjnymi i obawą przed odrzuceniem rówieśniczym. Tym samym przedmiot prowadzonych analiz dotyczy skłonności do przyjmowania postawy konformistycznej przez badanych z trzech grup porównawczych, zróżnicowanych ze względu na poziom rozwoju intelektualnego i problem niedostosowania społecznego. Cechy te stanowią dodatkowe czynniki ryzyka uruchomienia tendencji konformistycznych, mając znaczenie dla powodzenia procesu integracji grupowej. Wnioskowanie przeprowadzono w schemacie porównawczym na trzech grupach: grupa A – niedostosowani w normie intelektualnej (n = 57); grupa B – niedostosowani z niepełnosprawnością intelektualną (n = 57); grupa C – dostosowani społecznie (n = 60). Łącznie wielkość próby: 174 badanych w wieku 16–19 lat. W badaniach wykorzystano autorskie narzędzie o zadawalających właściwościach psychometrycznych – Skala Postaw Konformistycznych (SPK). Otrzymane wyniki pozwalają stwierdzić, że porównywane grupy wyraźnie różnicuje poziom tendencji konformistycznych. Dodatkowo konformizm, w każdej z porównywanych grup, ogniskuje się wokół różnych atrybutów wyzwalających.pl
dc.description.abstractThe subject matter discussed in the article focuses on the problem of conformism. Behavioral conformism has been presented as a kind of adaptive mechanism connected with the predisposition to a thoughtless reproduction of patterns imposed by the group of social participation, conditioned by the needs of affiliation and the fear of peer rejection. Thus, the subject of the conducted analyses concerns the tendency to adopt a conformist attitude by respondents from three comparative groups, differentiated in terms of the level of intellectual development and the problem of social maladjustment. These features constitute additional risk factors for triggering conformist tendencies and are important for the success of the group integration process. The conclusions were drawn in a comparative diagram for three groups: group A – the maladjusted in without intellectual disabilities (n = 57); group B – the maladjusted with intellectual disabilities (n = 57); group C – the socially adjusted (n = 60). Total sample size: 174 respondents aged 16–19 years. The research utilized an author’s original tool with satisfactory psychometric properties – the Scale of Conformist Attitudes (SCA). The results obtained allow us to conclude that the groups compared clearly differentiate in terms of conformist tendencies. Additionally, conformism, in each of the compared groups, focuses around different triggering attributes.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectkonformizmpl
dc.subjectrelacje rówieśniczepl
dc.subjectadolescencjapl
dc.subjectniedostosowanie społecznepl
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl
dc.subjectconformismpl
dc.subjectpeer relationspl
dc.subjectadolescencepl
dc.subjectsocial maladjustmentpl
dc.subjectintellectual disabilitypl
dc.titleKonformizm jako mechanizm wpływający na procesy relacyjne i adaptacyjne w grupie rówieśniczej. Analiza porównawcza wśród dostosowanych i niedostosowanych społecznie adolescentów – pełno- i niepełnosprawnych intelektualniepl
dc.title.alternativeConformism as a mechanism affecting relational and adaptive processes in a peer group. Comparative analysis among socially adjusted and maladjusted adolescents – with and without intellectual disabilitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2019.18.08-
dc.description.EmailMałgorzata Michel: malgorzata.michel@uj.edu.pl]pl
dc.description.EmailSylwia Opozda-Suder: Sylwia.opozda@uj.edu.plpl
dc.description.AffiliationMałgorzata Michel - Uniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.AffiliationSylwia Opozda-Suder - Uniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesAsch S.E., 1956, Studies of independence and conformity: I. A minority of one against a unanimous majority, „Psychological Monographs: General and Applied”, 70(9), 1–70.pl
dc.description.referencesBaumeister R.F., Leary M.R., 1995, The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation, „Psychological Bulletin”, 117(3), 497–529.pl
dc.description.referencesBerndt T.J., 1979, Developmental changes in conformity to peers and parents, „Developmental Psychology”, 15(6), 608–616.pl
dc.description.referencesBishop B.R., Beckman L., 1971, Developmental conformity, „Developmental Psychology”, 5(3), 536–536.pl
dc.description.referencesBouhaddani S., van Domburgh L., Schaefer B., Doreleijers T.A.H., Veling W., 2017, Peer status in relation to psychotic experiences and psychosocial problems in adolescents: A longitudinal school-based study, „European Child & Adolescent Psychiatry”.pl
dc.description.referencesCialdini R.B., Goldstein N.J., 2004, Social influence: Compliance and conformity, „Annual Review of Psychology”, 55, 591–621.pl
dc.description.referencesCialdini R.B., Trost M.R., 1998, Social influence: Social norms, conformity and compliance, [w:] The handbook of social psychology, Vols. 1–2, 4th ed, New York, NY, US: McGraw-Hill, s. 151–192.pl
dc.description.referencesCorriveau K.H., Harris P.L., 2010, Preschoolers (sometimes) defer to the majority in making simple perceptual judgments, „Developmental Psychology”, 46(2), 437–445.pl
dc.description.referencesCoultas J.C., van Leeuwen E.J.C., 2015, Conformity: Definitions, Types, and Evolutionary Grounding, [w:] V. Zeigler-Hill, L.L.M. Welling, T.K. Shackelford (red.), Evolutionary Perspectives on Social Psychology, s. 189–202.pl
dc.description.referencesEfferson C., Lalive R., Richerson P., Mcelreath R., Lubell M., 2008, Conformists and mavericks: The empirics of frequency-dependent cultural transmission, „Evolution and Human Behavior”, 29(1), 56–64.pl
dc.description.referencesErikson E.H., 2004, Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Warszawa.pl
dc.description.referencesEriksson K., Coultas J.C., 2009, Are people really conformist-biased? An empirical test and a new mathematical model, „Journal of Evolutionary Psychology”, 7(1), 5–21.pl
dc.description.referencesFromm E., 2014, Ucieczka od wolności, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl
dc.description.referencesFuligni A.J., Eccles J.S., 1993, Perceived parent-child relationships and early adolescents’ orientation toward peers, „Developmental Psychology”, 29(4), 622–632.pl
dc.description.referencesGiddens A., 2010, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGriese H.M., 1996, Socjologiczne teorie młodzieży: Wprowadzenie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesHaun D.B.M., Tomasello M., 2011, Conformity to Peer Pressure in Preschool Children, „Child Development”, 82(6), 1759–1767.pl
dc.description.referencesHenrich J., Boyd R., 1998, The Evolution of Conformist Transmission and the Emergence of Between-Group Differences, „Evolution and Human Behavior”, 19(4), 215–241.pl
dc.description.referencesKillen M., Mulvey K.L., Hitti A., 2013, Social exclusion in childhood: A developmental intergroup perspective, „Child Development”, 84(3), 772–790.pl
dc.description.referencesKosten P.A., Scheier L.M., Grenard J.L., 2013, Latent Class Analysis of Peer Conformity: Who Is Yielding to Pressure and Why?, „Youth & Society”, 45(4), 565–590.pl
dc.description.referencesLönnqvist J.-E., Leikas S., Paunonen S., Nissinen V., Verkasalo M., 2006, Conformism moderates the relations between values, anticipated regret, and behavior, „Personality and Social Psychology Bulletin”, 32(11), 1469–1481.pl
dc.description.referencesMeeus W., Iedema J., Maassen G., Engels R., 2005, Separation-individuation revisited: On the interplay of parent-adolescent relations, identity and emotional adjustment in adolescence, „Journal of Adolescence”, 28(1), 89–106.pl
dc.description.referencesMika S., 1972, Wstęp do psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesNowak S., 2007, Metodologia badań społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesSantor D.A., Messervey D., Kusumakar V., 2000, Measuring Peer Pressure, Popularity, and Conformity in Adolescent Boys and Girls: Predicting School Performance, Sexual Attitudes, and Substance Abuse, „Journal of Youth and Adolescence”, 29(2), 163–182.pl
dc.description.referencesSawicki K., 2018, Diady, kliki, gangi: Młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesSkarżyńska K., 1991, Konformizm i samokierowanie jako wartości: Struktura i źródła, Instytut Psychologii PAN, Warszawa.pl
dc.description.referencesUrban B., 2012, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesWalker M.B., Andrade M.G., 1996, Conformity in the Asch Task as a Function of Age, „The Journal of Social Psychology”, 136(3), 367–372.pl
dc.description.referencesWhiten A., Horner V., de Waal F.B.M., 2005, Conformity to cultural norms of tool use in chimpanzees, „Nature”, 437(7059), 737–740.pl
dc.description.referencesWitkowski L., 2000, Rozwój i tożsamość w cyklu życia: Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo WIT-GRAF, Toruń.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2013, Wschodząca dorosłość a tożsamość młodego pokolenia – współczesne zagrożenia dla kształtowania tożsamości. Analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW”, 1, 69–96.pl
dc.description.referencesZwaan M., Dijkstra J.K., Veenstra R., 2013, Status hierarchy, attractiveness hierarchy and sex ratio: Three contextual factors explaining the status–aggression link among adolescents, „International Journal of Behavioral Development”, 37(3), 211–221.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage148pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2019, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_18_2019_M_Michel_S_Opozda_Suder_Konformizm.pdf193,01 kBAdobe PDFOtwórz
RP_18_2019_M_Michel_S_Opozda_Suder_Conformism.pdf189,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons