REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18727
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGoworko-Składanek, Beata-
dc.contributor.authorPrymak, Tomasz-
dc.date.accessioned2025-09-08T09:14:00Z-
dc.date.available2025-09-08T09:14:00Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 20, 2020, s. 45-58pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18727-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractInstytucja nadzoru prewencyjnego bazuje na znanych rozwiązaniach obecnych w obowiązującym prawie. W zamyśle jest to środek oddziaływania pozakarnego, który mógłby być stosowany przez sądy rodzinne w sytuacji wystąpienia przemocy w rodzinie. Nadzór ten nakładany byłby na osoby stosujące przemoc, wobec których działania podjęte przez grupy robocze Lokalnych Zespołów Interdyscyplinarnych byłyby nieskuteczne, a jej zachowania nie wypełniałyby znamion przestępstwa z użyciem przemocy popełnionego na szkodę najbliższych osób. Środek ten miałby na celu dodatkowo wzmocnienie oddziaływań podejmowanych przez członków wspomnianych grup roboczych. Wykonywany byłby przez kuratorów dla dorosłych, którzy są podmiotem wyspecjalizowanym w pracy z osobami dorosłymi występującymi przeciwko obowiązującemu porządkowi prawnemu. Instytucja ta poszerza katalog uprawnień kuratora sądowego dla dorosłych. Jednocześnie jest nowym rozwiązaniem, które daje nowe możliwości walki z przemocą w rodzinie.pl
dc.description.abstractThe institution of preventive supervision is based on familiar solutions, existing in the applicable law. It is intended as a non-legal measure that could be used by family courts in situations of domestic violence. This supervision would be imposed on individuals using violence, against whom actions taken by the working groups of Local Interdisciplinary Teams would be ineffective, and whose behavior would not meet the criteria for a violent crime to the detriment of the relatives. This measure would additionally aim at strengthening the measures undertaken by the members of the said working groups. It would be executed by probation officers for adults, who are specialized in working with adults acting against the legal order in force.This institution broadens the catalog of powers of a probation officer for adults. At the same time, it is a new solution that offers new opportunities to confront domestic violence.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectnadzór prewencyjnypl
dc.subjectkurator sądowypl
dc.subjectprzemoc w rodziniepl
dc.subject„Niebieskie Karty”pl
dc.subjectLokalne Zespoły Interdyscyplinarnepl
dc.subjectpreventive supervisionpl
dc.subjectprobation officerpl
dc.subjectdomestic violencepl
dc.subject„Blue Cards”pl
dc.subjectLocal Interdisciplinary Teamspl
dc.titleModel instytucji nadzoru prewencyjnego w systemie zadań profilaktycznych kuratorów dla dorosłychpl
dc.title.alternativeModel of the preventive supervision institution in the system of preventive tasks of probation officers for adultspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2020.20.04-
dc.description.EmailBeata Goworko-Składanek: beata.goworko@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailTomasz Prymak: t.prymak@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationBeata Goworko-Składanek - Uniwersytet w Białymstoku; starszy kurator zawodowy III ZKSS Sądu Rejonowego w Białymstokupl
dc.description.AffiliationTomasz Prymak - Uniwersytet w Białymstoku; kurator zawodowy I ZKSS Sądu Rejonowego w Białymstokupl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2009, Postępowanie probacyjne z perspektywy pedagogiki resocjalizacyjnej, „Probacja”, 1, s. 110–120.pl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesBałandynowicz A., 2016, Kurator jako podmiot integrujący przestrzeń osobową, społeczną i środowiskową w socjalizacji wtórnej osób wchodzących w konflikt z prawem, [w:] Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Nadzieje, oczekiwania, dylematy, (red.) M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesJarosz E., Nowak A., 2012, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Raport Rzecznika Praw Dziecka. Funkcjonowanie znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.pl
dc.description.referencesJedynak T., 2008, Ustawa o kuratorach sądowych – „konstytucja” kuratorskiej służby sądowej, [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, (red.) T. Jedynak, K. Stasiak, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis®, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesJurczuk D., Staniucha A., 2015, Współpraca kuratorów sądowych z innymi służbami w realizowaniu zadań profilaktyczno-resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska”, 10, s. 111–123.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006a, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006b, Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2012, Dlaczego tak trudno być kuratorem sądowym i pedagogiem jednocześnie?, „Probacja”, 2, s. 247–251.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji, Pedagogium, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2019, Polska Kuratela Sądowa. Potencjały i ograniczenia, „Resocjalizacja Polska”, 17, s. 7–22.pl
dc.description.referencesKozłowska D., 2015, Procedura „Niebieskie Karty”. Geneza i rozwój, „Kwartalnik Policyjny”, 3.pl
dc.description.referencesNowak A., 2012, Poglądy kuratorów sądowych na temat nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, „Resocjalizacja Polska”, 3, s. 351–359.pl
dc.description.referencesPytka L, 2005, Pedagogika resocjalizacyjna, APS, Warszawa.pl
dc.description.referencesSasal, H. D., 2005, Przewodnik do procedury interwencji policji wobec przemocy w rodzinie, Wydawnictwo edukacyjne PARPA, Warszawa.pl
dc.description.referencesWójcik D. (red.), 2010, Kuratela sądowa, Sukcesy i porażki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.description.referencesNajwyższa Izba Kontroli, 2015, Wystąpienie pokontrolne LBI.410.009.02.2015, https://www.nik.gov.pl/kontrole/ wyniki-kontroli-nik/pobierz,lbi~p_17_106_201806181047411529318861~id1~01,typ,kj.pdf (dostęp: 11.02.2020).pl
dc.description.referencesNajwyższa Izba Kontroli, 2016, Informacja o wynikach kontroli. Pomoc osobom dotkniętym przemocą domową, Warszawa 2016, https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/15/046/KPS/ (dostęp: 12.02.2020).pl
dc.description.referencesRada Ministrów, 2009, Uzasadnienie do projektu nr 1698 zmian ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/E7D206E9D4B5292AC 125756100371248/$file/1698-uzas.doc (dostęp: 11.02.2020).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (t.j.: Dz.U. 2014 poz. 989).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 stycznia 2012 r. w sprawie sposobu przeprowadzania badań na obecność alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie skazanego lub sprawcy oddanego pod dozór lub zobowiązanego do powstrzymania się od nadużywania alkoholu lub używania środków odurzających lub substancji psychotropowych, ich dokumentowania oraz weryfikacji (Dz.U. 2012, poz. 104).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie nadzoru nad nieletnim (Dz.U. 2014, poz. 855).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych (Dz.U. 2016 poz. 969).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 26 października 1982 r. o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i wychowaniu w trzeźwości (Dz.U. 1982 Nr 35, poz. 230 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. 1997 Nr 88, poz. 553 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 Nr 90, poz. 557 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2001 Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)pl
dc.description.referencesUstawa z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. 2001 Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 Nr 125, poz. 842).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number20pl
dc.description.firstpage45pl
dc.description.lastpage58pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2020, nr 20

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons