REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18718
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPierzchała, Kazimierz-
dc.date.accessioned2025-09-05T08:37:38Z-
dc.date.available2025-09-05T08:37:38Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 18, 2019, s. 69-90pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18718-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractPersonalizm to nadanie czemuś charakteru osobistego, osobowość człowieka, wychowanie osoby − aksjologia to wartości − a resocjalizacja to przemiana (zmiana) − osobowości jednostki (osoby) ukierunkowanej na stronę wolności, samodzielnego podejmowania decyzji i pełnienie ról społecznych, mającej możliwość autonomicznego i wolnego decydowania. Celem artykułu jest rozwinięcie (interpretacja, kontynuacja) ostatniego akapitu mojej − będącej studium naukowym − publikacji, uwzględniającej osiągnięcia współczesnej pedagogiki, psychologii penitencjarnej i nauczania Magisterium Kościoła, pt.: Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację. W ramach swoich rozważań pedagogiczno-resocjalizacyjnych, w zgodzie z wymową Magisterium Kościoła, sformułowałem koncepcję (współbrzmiącą z szeroko pojmowanym nurtem humanistyczno-egzystencjalnym, m.in. z psychologią humanistyczną i pozytywną, a także z wychowaniem aksjologicznym ukierunkowanym na osobowościowy potencjał człowieka), którą nazwałem personalistyczną aksjologią resocjalizacji. Metodologią zastosowaną przy pisaniu przedmiotowej publikacji stało się przeprowadzenie krytycznej analizy literatury, w tym własnego dorobku naukowego i innych dokumentów, w tym dostępnych zasobów internetowych.pl
dc.description.abstractPersonalism is giving something a personal character, human personality, upbringing a person, axiology means values, and rehabilitation is a transformation (change) of personality of an individual (person) directed towards freedom, independent decision making and performing social roles. The aim of the article is to develop (interpret, continue) the last paragraph of my publication, which is a scientific study, taking into account the achievements of modern pedagogy, penitentiary psychology and the teaching of the Magisterium of the Church, entitled: Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację. Within the framework of my pedagogical and rehabilitation considerations, in accordance with the meaning of the Magisterium of the Church, I have formulated a concept (which is consistent with the broadly understood humanistic and existential trend, including humanistic and positive psychology, as well as axiological education focused on the personality potential of a human), which I have called the personalistic axiology of rehabilitation. The methodology used to write this publication was the conduct of a critical analysis of literature, including my own work and other documents, including available Internet resources.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectaksjologiapl
dc.subjectantropologia optymistycznapl
dc.subjectegzystencjalizmpl
dc.subjectetykapl
dc.subjectinstytucja resocjalizacyjnapl
dc.subjectKościółpl
dc.subjectosadzonypl
dc.subjectosobapl
dc.subjectpedagogia personalistycznapl
dc.subjectpersonalizmpl
dc.subjectrehabilitacja społecznapl
dc.subjectrepersonalizacjapl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectresocjalizacja wartościpl
dc.subjectsens życiapl
dc.subjectsocjalizacjapl
dc.subjectwartośćpl
dc.subjectwychowaniepl
dc.subjectaxiologypl
dc.subjectChurchpl
dc.subjectethicspl
dc.subjectexistentialismpl
dc.subjectlife meaningpl
dc.subjectoptimistic anthropologypl
dc.subjectpersonpl
dc.subjectpersonalismpl
dc.subjectpersonalistic pedagogypl
dc.subjectprisonerpl
dc.subjectrehabilitationpl
dc.subjectrepeated personalizationpl
dc.subjectrehabilitation of valuespl
dc.subjectsocializationpl
dc.subjectsocial rehabilitationpl
dc.subjectsocial rehabilitation institutionpl
dc.subjectvaluespl
dc.subjectupbringingpl
dc.titleAksjologiczne konteksty resocjalizacji osadzonych w aspekcie założeń personalizmu chrześcijańskiegopl
dc.title.alternativeAxiological contexts of social rehabilitation of prisoners in the aspect of the assumptions of Christian personalismpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2019.18.05-
dc.description.Emailkazimierz.pierzchala@kul.plpl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBałandynowicz A., 2002, Probacja. System sprawiedliwego karania, Wydawnictwo Kodeks, Warszawa.pl
dc.description.referencesBałandynowicz A., 2011, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, wyd. 2, Lex a Wolters Kluwer Business, Warszawa.pl
dc.description.referencesBałandynowicz A., 2015, Probacja sprawiedliwość karząca, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.description.referencesBańko M. (red.)., 2014, Wielki słownik wyrazów obcych PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBednarski F.W., 1975, Podstawy wychowania społecznego według nauki św. Tomasza z Akwinu, „Roczniki Filozoficzne”, t. 23, z. 2.pl
dc.description.referencesBiblia Tysiąclecia, 2002, Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu, PISMO-SW 3.0 BETA, Wydawnictwo Pallottinum, Gliwice 2002.pl
dc.description.referencesCzapów C., 1978, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGogacz M., 1974, Wokół problemu osoby, Wydawnictwo Pax, Warszawa.pl
dc.description.referencesGogacz M., 1987, Elementarz metafizyki, Wydawnictwo ATK, Warszawa.pl
dc.description.referencesGranat W., 1961, Elementy personalistyczne w egzystencjalizmie, „Znak” nr 5(83).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, 1979, Encyklika Redemptor Hominis o Jezusie Chrystusie Odkupicielu człowieka, Rzym.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, 1986, Człowiek – obraz Boży – istotą duchowo-cielesną, Katechezy.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, 1995, Encyklika Evangelium Vitae o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Rzym.pl
dc.description.referencesJaworska A., 2008, Readaptacyjna wartość sztuki w zakładach karnych, Akademia Pomorska, Słupsk.pl
dc.description.referencesJaworska A., 2012a, Aksjologia resocjalizacji, [w:] Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 25–29.pl
dc.description.referencesJaworska A., 2012b, Resocjalizacja humanistyczno-egzystencjalna, [w:] Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 229–236.pl
dc.description.referencesJaworska A., 2012c, Teologia resocjalizacji, [w:] Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 381–385.pl
dc.description.referencesJaworska A., 2012d, Resocjalizacja – definiowanie pojęcia, [w:] Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesKobierzycki T., 2001, Filozofia osobowości. Od antycznej idei duszy do współczesnej teorii osoby, Eneteia Wydawnictwo Szkolenia, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2008, Współczesne kierunki zmian w pedagogice resocjalizacyjnej. Destygmatyzacja dewiantów i kreowanie alternatywnych tożsamości, [w:] Resocjalizacja. Ciągłość i zmiana, (red.) M. Konopczyński, B.M. Nowak, Pedagogium WSNS, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2009, Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twórcza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju, „Probacja” nr 1, s. 63–87.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2010, Metody twórczej resocjalizacji, Pedagogium WSNS – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych – refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium WSNS, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2015, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesLacey A.R., 1999, Słownik filozoficzny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl
dc.description.referencesMaj A., 2016, Aksjologia, [w:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, (red.) K. Chałas, A. Maj, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom, s. 82–87.pl
dc.description.referencesMarkwart A., Szymańska M., 2013, Dobro jednostki dobrem społeczeństwa, czy dobro społeczeństwa dobrem jednostki? George Berkeley i Adam Smith o postrzeganiu i moralności, „Etyka” nr 46, s. 21–34.pl
dc.description.referencesMascall E.L., 1962, Chrześcijańska koncepcja człowieka, Wydawnictwo Pax, Warszawa.pl
dc.description.referencesMazurek F.J., 1991, Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła (od papieża Leona XIII do papieża Jana Pawła II), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 181–182.pl
dc.description.referencesMiś A., 2006, Filozofia współczesna, główne nurty, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.pl
dc.description.referencesNowak M., 2007, Wychowanie, [w:] Leksykon pedagogiki religii, (red.) C. Rogowski, VERBINUM Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa.pl
dc.description.referencesNowak M., 2008, Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl
dc.description.referencesNowak M., 2017, Pedagogika personalistyczna, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 542–553.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2006, Poczucie powinności i odpowiedzialności u młodzieży katolickiej, wyd. 2, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2013a, Kapelan więzienny w procesie resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2013b, W poszukiwaniu związków pomiędzy zagrożeniem niedostosowania społecznego młodzieży a jakość życia, [w:] W poszukiwaniu jakości życia. Ujęcia interdyscyplinarne, (red.) M. Jasiński, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2013, s. 475–500.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2015, The process of social reintegration of convicts on the background of world penitentiary system. The analytical and synthetic outline of the issue [Proces readaptacji społecznej skazanych na tle światowego systemu penitencjarnego. Zarys analityczno-syntetyczny zagadnienia], Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych i Polska Akademia Nauk, „Polish Political Science. Yearbook”, Vol. 44, s. 154––170.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2016a, Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2016b, Stygmatyzacja i destygmatyzacja więźniów. Zarys analityczno-syntetyczny zagadnienia, „Krakowskie Studia Małopolskie”, nr 21, s. 199–214.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2017, Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – law – penalty. Legal and psycho and pedagogical aspects of penitentiary rehabilitation], „Probacja”, nr 2, s. 91–117.pl
dc.description.referencesPierzchała K., 2018, Karać czy nagradzać w kontekście resocjalizacji osadzonych – w paradygmacie naukowego behawioryzmu [Punishment or reward in the context of rehabilitation of prisoners – in the paradigm of scientific behaviourism], [w:] Edukacja jutra. Wiedza i edukacja w egzystencji współczesnego człowieka, (red.) A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2018, s. 477–486.pl
dc.description.referencesPotocki A., 2007, Socjalizacja religijna, [w:] Leksykon pedagogiki religii, (red.) C. Rogowski, VERBINUM Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa, s. 714–721.pl
dc.description.referencesPytka L., 2005, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L., 2009, Autonomia i uwikłanie transdyscyplinarne pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] Terapia w resocjalizacji, (red.) A. Rejzner, P. Szczepaniak, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L., 2012, Wychowanie jako prowadzenie, „Student niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, nr 12(5), s. 13–32.pl
dc.description.referencesRatzinger J., 1993, Zagrożenia życia ludzkiego, „Communio” nr 3(75).pl
dc.description.referencesSadowski M., 2010, Godność człowieka i dobro wspólne w papieskim nauczaniu społecznym (1878–2005), rozdz. 5: Godność człowieka i dobro wspólne w nauczaniu Jana Pawła II, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław, s. 269–359.pl
dc.description.referencesStepulak M.Z., 2016, Sens życia, [w:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, (red.) K. Chałas, A. Maj, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom, s. 1051–1057.pl
dc.description.referencesSuchodolski B., 1967, Świat człowieka a wychowanie, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzkudlarek T., Śliwerski B., 2000, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, wyd. 3, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesTarnowski J., 1982, Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Akademia teologii Katolickiej, Warszawa.pl
dc.description.referencesTischner J., 1966, Z problematyki wychowania chrześcijańskiego, „Znak”, nr 11(149).pl
dc.description.referencesTischner J., 2000, Myśli wyszukane, Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.pl
dc.description.referencesTischner J., 2011, Myślenie według wartości, Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.pl
dc.description.referencesWalczak P., 2007, Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków.pl
dc.description.referencesWawro F.W., 2016, Socjalizacja, [w:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, (red.) K. Chałas, A. Maj, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom, s. 1073–1079.pl
dc.description.referencesWojtyła K., 1991, Elementarz etyczny (na podstawie wydania: K. Wojtyła, Aby Chrystus się nami posługiwał, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków 1979), Towarzystwo Naukowe KUL, Wrocław.pl
dc.description.referencesEncyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/ [dostęp: 12 czerwca 2018].pl
dc.description.referencesKatolicka nauka społeczna – definicja, założenia (Kościół wobec wojny, o prawach człowieka i in.), eSzkoła.pl, http://eszkola.pl/religia/katolicka-nauka-spoleczna-6724.html [dostęp: 12.06.2018].pl
dc.description.referencesPedagogika personalistyczna, Ściąga, http://sciaga.pl/tekst/49962-50-pedagogika_personalistyczna [dostęp: 10 czerwca 2018].pl
dc.description.referencesPersonalizm chrześcijański – założenia, charakterystyka, przedstawiciele, eSzkola.pl, http://eszkola.pl/religia/personalizm-chrzescijanski-6725.html [dostęp: 10 czerwca 2018].pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage90pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2019, nr 18

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons