REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18706
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBabicka-Wirkus, Anna-
dc.date.accessioned2025-09-04T06:34:21Z-
dc.date.available2025-09-04T06:34:21Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 17, 2019, s. 103-113pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18706-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractW artykule podejmuję problem specyfiki relacji między kuratorem a podopiecznym. Analizuję różne podejścia pedagogiczne oraz omawiam ich pozytywne i negatywne aspekty. Stawiam tezę, że najbardziej rozwojowe są relacje oparte na podejściu krytyczno-emancypacyjnym. Są one wymagające dla obu stron interakcji i zmuszają do zaangażowania. Głównym niebezpieczeństwem związanym z relacjami opartymi na tym podejściu jest zagrożenie popadnięcia w tzw. pułapki izonomii wynikające z zaistnienia sytuacji równouprawnienia między podmiotami, których określona prawnie relacja jest hierarchiczna.pl
dc.description.abstractIn the article I discuss the problem of the specificity of the relationship between the probation officer and the ward. I analyze different pedagogical approaches and discuss their positive and negative aspects. I put forward a thesis that the most developmental relationships are those based on a critical and emancipatory approach. They are demanding for both parties to interaction and force them to engage. The main danger of relationships based on this approach is the risk of falling into the so-called equality traps due to the existence of a situation of equality between entities whose legally defined relationship is hierarchical.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pl
dc.subjectrelacja kurator–podopiecznypl
dc.subjectniebezpieczne pola relacyjnepl
dc.subjectodpowiedzialnośćpl
dc.subjectemancypacjapl
dc.subjectprobation officer-ward relationshippl
dc.subjectdangerous areas of relationspl
dc.subjectresponsibilitypl
dc.subjectemancipationpl
dc.titleOd autorytaryzmu do emancypacji. O niebezpiecznych polach relacyjnych między kuratorem a podopiecznympl
dc.title.alternativeFrom authoritarianism to emancipation. About the dangerous areas of relationship between the probation officer and the wardpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2019.17.09-
dc.description.Emailankababicka@gmail.compl
dc.description.AffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2009, Postępowanie probacyjne z perspektywy pedagogiki resocjalizacyjnej, „Probacja”, 1.pl
dc.description.referencesBałandynowicz A., 2018, Inkluzja, faworyzacja i integracja społeczna podstawą przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji jednostki, [w:] Kuratela sądowa w Polsce. Analiza systemu. Księga pamiątkowa dedykowana doktorowi Tadeuszowi Jedynakowi, (red.) K. Stasiak, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesChmielewska A., 2014, Rola kuratora sądowego w relacji z dozorowanymi – sprawcami przestępstwa, „Probacja”, 1.pl
dc.description.referencesCywiński A., 2018, Wzajemne społeczne reprezentacje zawodowych kuratorów sądowych do spraw dorosłych i ich podopiecznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Krak.pl
dc.description.referencesCzapów C., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., 2010, Emancypacja w codzienności i przez codzienność. Egzemplifikacje edukacyjne, [w:] Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty, t. 5, (red.) M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesDudzikowa M., 2010, Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory, [w:] Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty, t. 5, (red.) M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesFolkierska A., 2001, Czy pedagogika może być nie-normatywna?, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, numer specjalny.pl
dc.description.referencesGiroux H.A., 2010, Reprodukcja. Opór i akomodacja, przekł. P. Kwieciński, [w:] H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesGoffman E., 2007, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przekł. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesHobbes T., 2009, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przekł. C. Znamierowski, Aletheia, Warszawa.pl
dc.description.referencesJedynak T., 2018, Kodeks etyki kuratora sądowego, (w:) K. Stasiak (red.), Kuratela sądowa w Polsce. Analiza systemu. Księga pamiątkowa dedykowana doktorowi Tadeuszowi Jedynakowi, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesJonas H., 1996, Zasada odpowiedzialności, przekł. M. Klimowicz, T. Kowalski, Platan, Kraków.pl
dc.description.referencesKępka S., 2007, Kuratela sądowa: wychowująca czy kontrolno-represyjna? Ujęcie formalnoprawne, [w:] Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, (red.) E. Bielecka, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.pl
dc.description.referencesKodeks etyki kuratora sądowego – Uchwała Krajowej Rady Kuratorów z dnia 6 maja 2004 roku.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2016, Zamiast wstępu. Misja Kuratorskiej Służby Sądowej w społeczeństwie obywatelskim, [w:] Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Nadzieje – oczekiwania – dylematy, (red.) M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesOsiatyński W., 2011, Prawa człowieka i ich granice, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.pl
dc.description.referencesPorowski M., 2007, Kuratela sądowa w koncepcjach polityki kryminalnej, [w:] Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, (red.) E. Bielecka, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.pl
dc.description.referencesRousseau J.J., 1955, Emil, czyli o wychowaniu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa.pl
dc.description.referencesSaint-Exupéry de, A., 2012, Twierdza, przekł. A. Olędzka-Frybesowa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.pl
dc.description.referencesWirkus Ł., 2016, Ethos i etyka w Kuratorskiej Służbie Sądowej – obraz kreowany a odbiór społeczny, [w:] Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Nadzieje – oczekiwania – dylematy, (red.) M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesZoll A., 2006, Godność człowieka jako źródło wolności i praw, [w:] Hominum causa omne ius constitutum est. Księga jubileuszowa ku czci Profesor A. Grześkowiak, KUL, Lublin.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 795 ze zm.)pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number17pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage113pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2019, nr 17

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons