Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18702
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wysocka, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-03T12:03:08Z | - |
dc.date.available | 2025-09-03T12:03:08Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 17, 2019, s. 49-67 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18702 | - |
dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
dc.description.abstract | Autorka prezentuje w artykule podstawowe założenia diagnozy pozytywnej, możliwej do wykorzystania w pracy kuratora sądowego. Resocjalizację traktuje jako proces wewnętrznej przemiany, dokonującej się na bazie odkrywanych oraz uaktywnianych potencjałów i zasobów jednostki niedostosowanej społecznie. Proces wewnętrznej przemiany ujmuje jako rezultat zmian w motywacji: od amotywacji do motywacji wewnętrznej. Jako podstawę teoretyczną tworzenia modelu diagnozy w resocjalizacji wskazuje dwie koncepcje: teorię autodeterminacji (SDT – Self-determination Theory) Edwarda L. Deciego i Richarda M. Ryana oraz koncepcję braku motywacji, głównie przyczyn amotywacji Lisy Legault, Isabelle Green-Demers, Luca G. Pelletiera, Stéphanie Dijon, Kim Tuson, Symeona P. Vlachopoulosa i Marii A. Gigoudi. W tym kontekście autorka dokonuje analizy procesu motywacyjnego z perspektywy skutecznego działania resocjalizującego. W kolejnych akapitach opracowania dokonana została analiza sposobu rozumienia procesu diagnozy oraz przedstawiony został proponowany model teoretyczny diagnozy resocjalizacyjnej, wraz z jego uzasadnieniem merytorycznym. W rezultacie opracowanie stanowi próbę sformułowania zaleceń oraz skonstruowania modelu teoretycznego diagnozy resocjalizacyjnej w obszarze pracy kuratora sądowego. | pl |
dc.description.abstract | In this article, the author presents the basic assumptions of a positive diagnosis, which can be used in the work of a probation officer. She treats resocialization as a process of internal transformation, based on the discovery and activated potentials and resources of a socially maladjusted individual. The process of inner transformation is recognized as a result of changes in motivation: from amotivation to intrinsic motivation. As the theoretical basis for creating a model of diagnosis in social rehabilitation, she indicates two concepts: the self-determination theory (SDT) by Edward L. Deci and Richard M. Ryan and the concept of lack of motivation, mainly the reasons for amotivation by Lisa Legault, Isabelle Green-Demers, Luc G. Pelletier, Stéphanie Dijon, Kim Tuson, Symeon P. Vlachopoulos and Maria A. Gigoudi. In this context, the author analyzes the motivational process from the perspective of effective social rehabilitation. In the following paragraphs of the present study, its author defines a diagnostic process, as well as recommends and provides a substantive justification for a theoretical model of rehabilitation diagnosis. As a result, this paper attempts to formulate recommendations for diagnosis in social rehabilitation, and to construct a theoretical model of rehabilitation diagnosis in the area of the probation officer’s work. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pl |
dc.subject | resocjalizacja | pl |
dc.subject | diagnoza | pl |
dc.subject | model diagnozy | pl |
dc.subject | kurator sądowy | pl |
dc.subject | motywacja | pl |
dc.subject | koncepcje motywacji | pl |
dc.subject | social rehabilitation | pl |
dc.subject | diagnosis | pl |
dc.subject | a diagnostic model | pl |
dc.subject | probation officer | pl |
dc.subject | motivation | pl |
dc.subject | concepts of motivation | pl |
dc.title | Diagnoza dysfunkcji społecznych czy indywidualnych potencjałów w pracy kuratora sądowego | pl |
dc.title.alternative | Social dysfunctions diagnosis or individual potentials diagnosis at a probation officer work | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2019.17.05 | - |
dc.description.Email | ewa.wysocka@hot.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Politechnika Śląska | pl |
dc.description.references | Argyle M., 2004, Psychologia szczęścia, Wydawnictwo Astrum, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Barriga A.Q. i in., 2005, Kwestionariusz : Jak myślę” (HIT). Podręcznik, Instytut Amity, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Brophy J., 2007, Motywowanie uczniów do nauki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Carr A., 2009, Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. | pl |
dc.description.references | Czapów C., 1980, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Ryan R.M., 1990, A motivational approach to self: integration in personality, [w:] Nebraska symposium on motivation: Vol. 38. Perspectives on motivation, (red.) R. Dienstbier, University of Nebraska Press, Lincoln, ss. 237–288. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Ryan R.M., 1995, Human autonomy: The basis for true self-esteem, [w:] Efficacy, agency, and self-esteem, (red.) M. Kernis, Plenum, New York, ss. 31–49. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Ryan R.M., 2000a, Self-Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being, „American Psychologist” nr 55(1), ss. 68–78. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Ryan R.M., 2000b, The „what” and „why” of goal pursuits human needs and the self-determination of behavior, „Psychological Inquiry”, nr 11(4), ss. 227–268. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Ryan R.M., 2004, Handbook of Self-determination Research, University Rochester Press, Rochester. | pl |
dc.description.references | Deci E.L, Ryan R.M., 2008, Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains, „Canadian Psychology”, Vol. 49, nr 1, ss. 14–23. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Ryan R.M., 2008, Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health, „Canadian Psychology/Psychologie Canadienne”, Vol. 49(3), ss. 182–185. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Vallerand R.J., Pelletier L.G., Ryan R.M., 1991, Motivation and Education: The Self-Determination Perspective, „Educational Psychologist”, nr 26 (3–4), ss. 325–346. | pl |
dc.description.references | Deci E.L., Vansteenkiste M., 2004, Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology, „Ricerche di Psicologia”, nr 27(1), ss. 23–40. | pl |
dc.description.references | Fromm E., 2005, Niech się stanie człowiek: z psychologii etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Harris M.K., 2005, In search of common ground: the importance of theoretical orientations in criminology and criminal justice, „Criminology and Public Policy”, nr 2(4), ss. 311–328. | pl |
dc.description.references | Huta V., Ryan, R.M., 2010, Pursuing pleasure or virtue: The differential and overlapping well-being benefits of hedonic and eudaimonic motives, „Journal of Happiness Studies”, nr 11(6), ss. 735–762. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 1997, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.[20] Kozielecki J., 2001, Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 2004, Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 2006, Psychologia nadziei, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 2007, Transgresjonizm, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, (red.) T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, ss. 780–784. | pl |
dc.description.references | Legault L., Green-Demers I., Pelletier L.G., 2006, Why do high school students lack motivation in the classroom? Toward an understanding of academic amotivation and the role of Social Support, „Journal of Educational Psychology”, Vol. 98, nr 3, ss. 567–582. | pl |
dc.description.references | Myers D.G., 2000, The American paradox: spiritual hunger in an age of plenty, Yale University Press, New Haven–London. | pl |
dc.description.references | Opora R., 2009, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo UG, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Pelletier L.G., Dion S., Tuson K.M., Green-Demers I., 1999, Why do people fail to adopt environmental behaviors? Towards a taxonomy of environmental amotivation, „Journal of Applied Social Psychology”, nr 29, ss. 2481–2504. | pl |
dc.description.references | Pelletier L.G., Fortier M.S., Vallerand R.J., Brière N.M., 2001, Associations between perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: a prospective study, „Motivation and Emotion”, nr 4, ss. 279–306. | pl |
dc.description.references | Pelletier L.G., Sharp E., 2008, Persuasive communication and proenvironmental behaviours: How message tailoring and message framing can improve the integration of behaviours through self-determined motivation, „Canadian Psychology”, Vol. 49, nr 3, ss. 210–217. | pl |
dc.description.references | Rheinberg F., 2006, Psychologia motywacji, Wydawnictwo WAM, Kraków. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Chirkov V.I., Little T.D, Sheldon K.M., Timoshina E., Deci E.L., 1999, The American dream in Russia: Extrinsic aspirations and well-being in two cultures, „Personality and Social Psychology Bulletin”, 25, s. 1509–1524. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Connell J.P., 1989, Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains, „Journal of Personality and Social Psycho logy”, nr 57, ss. 749–761. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Deci E.L., 2000a, Intrinsic and Extrinsic motivations: classic definitions and new directions, „Contemporary Educational Psychology”, nr 25, ss. 54–67. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Deci E.L., 2000b, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, „American Psychologist”, nr 55(1), ss. 68–78. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Deci E.L., 2000c, The darker ad brighter sides of human existence: basic psychological needs as an unifying concept, „Psychological Inquiry”, nr 11, ss. 319–338. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Deci E.L., 2001, On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic well-being, [w:] Annual review of psychology, (red.) S. Fiske, „Annual Reviews”, Vol. 52, ss. 141–166, Palo Alto, CA. | pl |
dc.description.references | Ryan R.M., Huta V., Deci E.L., 2008, Living well: A self-determination theory perspective on eudajmonia, „Journal of Happiness Studies”, nr 9(1), ss. 139–170. | pl |
dc.description.references | Seligman M.E.P., 2004, Psychologia pozytywna, [w:] Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, (red.) J. Czapiński, PWN, Warszawa 2004, ss. 18–32. | pl |
dc.description.references | Skarżyńska K., 2002, Zaufanie, więzi społeczne i poczucie skuteczności a życie w demokracji. Psychologiczne predyktory satysfakcji z życia i sukcesu we współczesnej Polsce, „Kolokwia Psychologiczne”, nr 10, ss. 197–212. | pl |
dc.description.references | Skarżyńska K., 2003, Cele życiowe, zaufanie interpersonalne i zadowolenie z życia, „Psychologia Jakości Życia”, nr 2, ss. 35–49. | pl |
dc.description.references | Vallerand R.J., Bissonnette R., 1992, Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study, „Journal of Personality”, nr 60(3), ss. 599–620. | pl |
dc.description.references | Van Petegem S., Soenens B., Vansteenkiste M., Beyers W., 2015, Rebels with a cause? Adolescent defiance from the perspective of reactance theory and self-determination theory, „Child Development”, nr 86, ss. 903–918. | pl |
dc.description.references | Vansteenkiste M., Lens W., De Witte H., Feather N.T., 2005, Understanding unemployed people’s job search behaviour, unemployment experience and well-being: A comparison of expectancy-value theory and self-determination theory, „British Journal of Social Psychology”, nr 44, ss. 269–287. | pl |
dc.description.references | Véronneau M., Koestner R.F., Abela J.R.Z., 2005, Intrinsic need satisfaction and well-being in children and adolescents: an application of the Self–determination theory, „Journal of Social and Clinical Psychology”, nr 24(2), ss. 280–292. | pl |
dc.description.references | Vlachopoulos S.P., Gigoudi M.A., 2008, Why don’t you exercise? Development of the Amotivation Toward Exercise Scale among older inactive Individuals, „Journal of Aging & Physical Activity”, nr 16, ss. 316–341. | pl |
dc.description.references | Williams G.C., Cox E.M., Hedberg V.A., Deci E.L., 2000, Extrinsic life goals and health-risk behaviors in adolescents, „Journal of Applied Social Psychology”, nr 30(8), ss. 1756–1771. | pl |
dc.description.references | Williams G.C., Grow V.M., Freedman Z.R., Ryan R.M., Deci E.L., 1996, Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 70, ss. 115–126. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., 2019, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., 2014, Nastawienia życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie i prawidłowo przystosowanej – analiza porównawcza, „Przegląd Naukowo-Metodyczny, Edukacja dla Bezpieczeństwa”, nr 22(1), s. 233–254. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., 2016a, „Podobnie niedostosowani, a mimo to różni”. Polaryzacje samooceny w grupie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Socjoterapeutycznych, „Studia Edukacyjne”, nr 39, s. 307–329. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., 2016b, Wybrane determinanty polaryzacji samooceny w grupie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Socjoterapeutycznych, „Resocjalizacja Polska”, nr 12, ss. 119–144. | pl |
dc.description.references | Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., 2011, Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 2: Motywacja i uczenie się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 2001, Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 17 | pl |
dc.description.firstpage | 49 | pl |
dc.description.lastpage | 67 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2019, nr 17 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
E_Wysocka_Diagnoza_dysfunkcji_spolecznych_czy_indywidualnych_potencjalow.pdf | 634,22 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
E_Wysocka_Diagnosis_of_social_dysfunctions_or_individual_potentials.pdf | 570,85 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL