Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18675
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Nizielska, Antonina | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-01T06:49:45Z | - |
dc.date.available | 2025-09-01T06:49:45Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 175-187 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18675 | - |
dc.description.abstract | This article examines the deconstruction of the figure of Zosia in Forefathers’ Eve Part II by Adam Mickiewicz in the context of feminist critical thought. The shepherdess transcends the binary oppositions of passivity/activity, emotion/reason, and nature/culture. As a result, she transgresses the boundaries of fixed literary conventions, becoming an active subject in the drama. Viewed from the feminist perspective, the female character becomes not only a multidimensional character, free from dualism, but also a noteworthy synthesis of romantic ideas. Moreover, the traditional vision of Arcadia fades – in the drama, it becomes a place of blissful existence for women, not men. This article also describes the changes in the genre of the Polish idyll – from the traditional understanding of Arcadia in Western culture to the destabilization of the myth at the turn of the 19th and 20th centuries. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | Forefathers’ Eve Part II | pl |
dc.subject | Adam Mickiewicz | pl |
dc.subject | pastoral | pl |
dc.subject | shepherdess | pl |
dc.subject | feminism | pl |
dc.title | „Nie wiem, czy jestem z tego, czy z tamtego świata”. O postaci Zosi w „Dziadach cz. II” Adama Mickiewicza w perspektywie feministycznej | pl |
dc.title.alternative | “I Don’t Know Whether I Belong to This World or the Other”: The Character of Zosia in Adam Mickiewicz’s Dziady cz. II from a Feminist Perspective | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe. | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2025.26.09 | - |
dc.description.Email | nizielska.antonina@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.description.references | Brodziński Kazimierz (1964), O idylli pod względem moralnym, w: K. Brodziński, Pisma estetyczno-krytyczne. Tom I, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Fiećko Jerzy (2022), Cień Karusi w „Dziadach” kowieńsko-wileńskich. Nota o autointertekstualności młodego Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 59–75. | pl |
dc.description.references | Gifford Terry (2001), Pastoral, London: Routledge. | pl |
dc.description.references | Hyży Ewa (2012), Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Iwasiów Inga (2016), Lalka, w: ...czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. M. Rudaś-Grodzka i in., Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 307–321. | pl |
dc.description.references | Janion Maria (2006), Kobiety i duch inności, Warszawa: Sic!. | pl |
dc.description.references | Janion Maria (2006), Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Kleiner Juliusz (1948), Mickiewicz. Tom I. Dzieje Gustawa, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl |
dc.description.references | Ławski Jarosław (2003), Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości. Mickiewicz – Malczewski – Krasiński, Białystok: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. | pl |
dc.description.references | Maciejewski Jarosław (1967), Trzy szkice romantyczne. O „Dziadach”, „Balladynie”, epilogu „Pana Tadeusza”, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. | pl |
dc.description.references | Mickiewicz Adam (2012), Dziady cz. II, w: A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie. Część II, IV, I, oprac. J. Skuczyński,Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Plumwood Val (2003), Feminism and the Mastery of Nature, London: Routledge. | pl |
dc.description.references | Poggioli Renato (1960), „Wierzbowa fujarka”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 1, s. 39–77. | pl |
dc.description.references | Przybylski Ryszard (1993), Słowo i milczenie bohatera Polaków. Studium o „Dziadach”, Warszawa: Instytut Badań Literackich. | pl |
dc.description.references | Skuczyński Janusz (2012), Wstęp, w: A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie. Część II, IV, I, oprac. J. Skuczyński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Witkowska Alina (1972), Sławianie, my lubim sielanki..., Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Witkowska Alina (1995), Wstęp, w: Idylla polska. Antologia, oprac. A. Witkowska, I. Jarosińska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Witkowska Alina, Przybylski Ryszard (2001), Romantyzm, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. | pl |
dc.description.references | Wystawa „Arkadia”, Muzeum Narodowe w Warszawie, kuratorzy wystawy: A. Rosales Rodríguez, A. Ziemba, 17 listopada 2023–17 marca 2024. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 175 | pl |
dc.description.lastpage | 187 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0009-0005-0785-3705 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_26_2025_A_Nizielska_Nie_wiem_czy_jestem_z_tego_czy_z_tamtego_swiata.pdf | 86,87 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL