REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18668
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzkudlarek, Ewa-
dc.date.accessioned2025-09-01T05:31:39Z-
dc.date.available2025-09-01T05:31:39Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 81-111pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18668-
dc.description.abstractThe article discusses the aesthetics of Stanisław Ignacy Witkiewicz’s landscapes, which, according to the author, were inspired by other artists (Leon Wyczółkowski, Jan Stanisławski, Ferdynand Ruszczyc, Julian Fałat, Władysław Ślewiński), the literary and painting work of his father (Stanisław Witkiewicz), his places of permanent and temporary residence (Zakopane, Syłgudyszki, Lovran), his travels (Russia, Australia, Brittany), as well as technological developments (photography). The scholarly research of Witkacy’s painting, such as proposed by Anna Żakiewicz and Wojciech Sztaba, and that of landscape aesthetics (proposed by Beata Frydryczak), there are three distinguished types of landscapes in Witkacy’s work: painterly, photographic and literary. Analysis and interpretation of selected landscapes indicate that each of these types, due to their execution, constitutes a separate image, but they can complement each other thematically. According to the author, Witkacy’s meteorological landscapes (painterly, photographic and literary) allow him to capture the changes and moments of stillness in the observed reality. Trough aesthetics of mirage Witkacy depicts the world in all its elusive fluidity (forest lake, mountain stream), through mist he shows phosphorescent and fleeting shapes (veils of mist, wandering clouds), while freezing allows him to demonstrate the immutability of the natural world.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectmeteorological aestheticspl
dc.subjectlandscape aestheticspl
dc.subjectmountain landscapepl
dc.subjectwinter landscapepl
dc.subjectcontemplative silencepl
dc.titleEstetyka pejzaży w twórczości Witkacegopl
dc.title.alternativeThe Aaesthetics of Witkacy’s Landscapespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.05-
dc.description.Emailewa.szkudlarek@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBaudelaire Charles (2000), Rozmaitości estetyczne, wstęp i przeł. J. Guze, komentarz i przypisy C. Pichois, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesBenjamin Walter (2017), Krótkie cienie, przeł. M. Palka, „Odra”, nr 5, s. 47–50.pl
dc.description.referencesDudzik Sebastian, Żuchowski Tadeusz J. [red.] (2004), Pejzaż – narodziny gatunku 1400–1600. Materiały sesji naukowej 23–24 X 2003, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesFranczak Ewa, Okołowicz Stefan [wyb. i oprac.] (1986), Przeciw nicości. Fotografie Stanisława Witkiewicza, oprac. graf. L. Przybylski, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2006), „Złapać przemijającą chwilę zachwytu nad światem”. Pejzaże Witkacego, w: Powroty do Witkacego. Materiały sesji naukowej poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi, Słupsk 7–8 maja 2004, red. J. Tarnowski, Słupsk: Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, s. 9–25.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2013), Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.pl
dc.description.referencesGuze Joanna (1973), Impresjoniści, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesLenartowicz Światosław (2000), Wpływ fotografii Stanisława Ignacego Witkiewicza na jego twórczość plastyczną, w: Witkacy. Materiały sesji poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi w 60. rocznicę śmierci, Słupsk, wrzesień 1999, red. A. Żakiewicz, Słupsk: Wydawnictwo Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.pl
dc.description.referencesLeśmian Bolesław (1974), W chmur odbiciu, w: B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesLeśmian Bolesław (1974), Zwiewność, w: B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesPaule Ladislav (1984), Pejzaż fotograficzny, przeł. A. Kroh, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesPoprzęcka Maria (2008), Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesPrzerwa-Tetmajer Kazimierz (1980), O zmroku, w: K. Przerwa-Tetmajer, Poezje, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesPrzerwa-Tetmajer Kazimierz (1980), Pejzaż, w: K. Przerwa-Tetmajer, Poezje, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesRzepińska Maria (1983), Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesStala Marian (1994), Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Kraków: Baran i Suszyński.pl
dc.description.referencesSunderland Jan (1963), Estetyka fotografii krajobrazu, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesSztaba Wojciech (1982), Gra ze sztuką. O twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesVinci da Leonardo (1984), Traktat o malarstwie, przeł., przedmowa i opracowanie M. Rzepińska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polska Akademia Nauk.pl
dc.description.referencesWhite Kenneth (2017), Medytacja w porze zimowej, przeł. K. Brakoniecki, „Odra”, nr 1, s. 66–69.pl
dc.description.referencesWitkiewicz Stanisław (1979), Na przełęczy, w: S. Witkiewicz, W kręgu Tatr, cz. 1, wstęp M. Gładysz, komentarze R. Hennel, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesWitkiewicz Stanisław (1979), Po latach, w: S. Witkiewicz, W kręgu Tatr, cz. 2, komentarze R. Hennel, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy (1974), 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta, wstęp i oprac. A. Micińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy (1992), Nienasycenie, oprac. J. Degler, L. Sokół,Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy (1992), Pożegnanie jesieni, oprac. A. Micińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesŻakiewicz Anna (2014), Młodość chłopczyka. O wczesnej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesPlaton (1990), Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa: Antyk.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage81pl
dc.description.lastpage111pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-5741-1984-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_E_Szkudlarek_Estetyka_pejzazy_Witkacego.pdf6,8 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons