Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18668
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Szkudlarek, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-01T05:31:39Z | - |
dc.date.available | 2025-09-01T05:31:39Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 81-111 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18668 | - |
dc.description.abstract | The article discusses the aesthetics of Stanisław Ignacy Witkiewicz’s landscapes, which, according to the author, were inspired by other artists (Leon Wyczółkowski, Jan Stanisławski, Ferdynand Ruszczyc, Julian Fałat, Władysław Ślewiński), the literary and painting work of his father (Stanisław Witkiewicz), his places of permanent and temporary residence (Zakopane, Syłgudyszki, Lovran), his travels (Russia, Australia, Brittany), as well as technological developments (photography). The scholarly research of Witkacy’s painting, such as proposed by Anna Żakiewicz and Wojciech Sztaba, and that of landscape aesthetics (proposed by Beata Frydryczak), there are three distinguished types of landscapes in Witkacy’s work: painterly, photographic and literary. Analysis and interpretation of selected landscapes indicate that each of these types, due to their execution, constitutes a separate image, but they can complement each other thematically. According to the author, Witkacy’s meteorological landscapes (painterly, photographic and literary) allow him to capture the changes and moments of stillness in the observed reality. Trough aesthetics of mirage Witkacy depicts the world in all its elusive fluidity (forest lake, mountain stream), through mist he shows phosphorescent and fleeting shapes (veils of mist, wandering clouds), while freezing allows him to demonstrate the immutability of the natural world. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | meteorological aesthetics | pl |
dc.subject | landscape aesthetics | pl |
dc.subject | mountain landscape | pl |
dc.subject | winter landscape | pl |
dc.subject | contemplative silence | pl |
dc.title | Estetyka pejzaży w twórczości Witkacego | pl |
dc.title.alternative | The Aaesthetics of Witkacy’s Landscapes | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe. | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2025.26.05 | - |
dc.description.Email | ewa.szkudlarek@amu.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.description.references | Baudelaire Charles (2000), Rozmaitości estetyczne, wstęp i przeł. J. Guze, komentarz i przypisy C. Pichois, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Benjamin Walter (2017), Krótkie cienie, przeł. M. Palka, „Odra”, nr 5, s. 47–50. | pl |
dc.description.references | Dudzik Sebastian, Żuchowski Tadeusz J. [red.] (2004), Pejzaż – narodziny gatunku 1400–1600. Materiały sesji naukowej 23–24 X 2003, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.description.references | Franczak Ewa, Okołowicz Stefan [wyb. i oprac.] (1986), Przeciw nicości. Fotografie Stanisława Witkiewicza, oprac. graf. L. Przybylski, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Frydryczak Beata (2006), „Złapać przemijającą chwilę zachwytu nad światem”. Pejzaże Witkacego, w: Powroty do Witkacego. Materiały sesji naukowej poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi, Słupsk 7–8 maja 2004, red. J. Tarnowski, Słupsk: Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, s. 9–25. | pl |
dc.description.references | Frydryczak Beata (2013), Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. | pl |
dc.description.references | Guze Joanna (1973), Impresjoniści, Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl |
dc.description.references | Lenartowicz Światosław (2000), Wpływ fotografii Stanisława Ignacego Witkiewicza na jego twórczość plastyczną, w: Witkacy. Materiały sesji poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi w 60. rocznicę śmierci, Słupsk, wrzesień 1999, red. A. Żakiewicz, Słupsk: Wydawnictwo Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. | pl |
dc.description.references | Leśmian Bolesław (1974), W chmur odbiciu, w: B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Leśmian Bolesław (1974), Zwiewność, w: B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Paule Ladislav (1984), Pejzaż fotograficzny, przeł. A. Kroh, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl |
dc.description.references | Poprzęcka Maria (2008), Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Przerwa-Tetmajer Kazimierz (1980), O zmroku, w: K. Przerwa-Tetmajer, Poezje, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Przerwa-Tetmajer Kazimierz (1980), Pejzaż, w: K. Przerwa-Tetmajer, Poezje, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Rzepińska Maria (1983), Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Stala Marian (1994), Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Kraków: Baran i Suszyński. | pl |
dc.description.references | Sunderland Jan (1963), Estetyka fotografii krajobrazu, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl |
dc.description.references | Sztaba Wojciech (1982), Gra ze sztuką. O twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Vinci da Leonardo (1984), Traktat o malarstwie, przeł., przedmowa i opracowanie M. Rzepińska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polska Akademia Nauk. | pl |
dc.description.references | White Kenneth (2017), Medytacja w porze zimowej, przeł. K. Brakoniecki, „Odra”, nr 1, s. 66–69. | pl |
dc.description.references | Witkiewicz Stanisław (1979), Na przełęczy, w: S. Witkiewicz, W kręgu Tatr, cz. 1, wstęp M. Gładysz, komentarze R. Hennel, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Witkiewicz Stanisław (1979), Po latach, w: S. Witkiewicz, W kręgu Tatr, cz. 2, komentarze R. Hennel, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy (1974), 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta, wstęp i oprac. A. Micińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy (1992), Nienasycenie, oprac. J. Degler, L. Sokół,Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy (1992), Pożegnanie jesieni, oprac. A. Micińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Żakiewicz Anna (2014), Młodość chłopczyka. O wczesnej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Platon (1990), Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa: Antyk. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 81 | pl |
dc.description.lastpage | 111 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-5741-1984 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_26_2025_E_Szkudlarek_Estetyka_pejzazy_Witkacego.pdf | 6,8 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL