REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18636
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKupiec, Hubert-
dc.date.accessioned2025-08-27T12:05:21Z-
dc.date.available2025-08-27T12:05:21Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 15, 2018, s. 183-198pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18636-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractKompetencje komunikacyjne należą do jednych z kluczowych umiejętności społecznych, które umożliwiają ludziom realizację własnych potrzeb w zgodzie z obowiązującymi normami. Badania dowodzą, że ich rozwój stanowi ważny czynnik zabezpieczający przed angażowaniem się w przestępczość rówieśniczą w okresie adolescencji i odgrywa istotną rolę w prawidłowej adaptacji społecznej. W związku z tym uzasadnione wydaje się prowadzenie na podstawie diagnozy i ewaluacji oddziaływań rozwijających kompetencje komunikacyjne nieletnich, tym bardziej, że większość z nich posiada w tym zakresie duże deficyty. Prezentowany artykuł zawiera wyniki badań ewaluacyjnych, które potwierdzają możliwość skutecznego rozwijania kompetencji komunikacyjnych wychowanków w warunkach resocjalizacji instytucjonalnej.pl
dc.description.abstractCommunication competences are among key social skills, allowing people to fulfil their own needs in concordance with applicable norms. Research proves that their development constitutes an important factor preventing from engagement in peer crime in the adolescence period and plays a significant role in proper social adaptation. Therefore is seems justified to carry out activities developing communication competences in minors, based on diagnosis and evaluation, also due to the fact that the majority of them have large deficits in that regard. The article contains the results of evaluation studies confirming the possibility of effective development of communication competences of pupils in institutional social rehabilitation environment.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectkompetencje komunikacyjnepl
dc.subjectumiejętności społecznepl
dc.subjectprogram rozwijania kompetencji u nieletnichpl
dc.subjectcommunication competencespl
dc.subjectsocial skillspl
dc.subjectjuvenile competence development programpl
dc.titleEwaluacja programu rozwijania kompetencji komunikacyjnych w resocjalizacji nieletnichpl
dc.title.alternativeEvaluation of the programme for development of communication competences in social rehabilitation of minorspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2018.15.11-
dc.description.Emailhukus@poczta.onet.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesArgyle M., 2002, Umiejętności społeczne, [w:] red. N.J. Mackintosh, A.M. Colman, Zdolności a proces uczenia się, Zysk i S-ka, Poznań.pl
dc.description.referencesBarczykowska A., 2011, Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA), „Probacja” 2011, nr 2.pl
dc.description.referencesBarczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., 2013, Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska”, nr 4/2013.pl
dc.description.referencesBrzeziński J., 1996, Metodologia badań psychologicznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawapl
dc.description.referencesFerguson G. A., Takane Y., 1997, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGoleman D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Wyd. Media Rodzina, Poznań.pl
dc.description.referencesHymes D., 1972, On Communicative Competence [in:] (eds.) Pride J. B., Homles J., Harmondsworth Sociolinguistics Selected Readings, Penguin.pl
dc.description.referencesIrshad E., Atta M., 2013, Social Competence as Predictor of Bullying among Children and Adolescents, “Journal of the Indian Academy of Applied Psychology”, Vol 39(1), Jan,.pl
dc.description.referencesJeruszka U., 2016, Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. „Dafin”, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2006, Metody twórczej resocjalizacji, Wyd. Naukowe PWN, Warszawapl
dc.description.referencesKupiec H., 2012, Rozwijanie kompetencji społecznych nieletnich a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska”, nr 3/2012.pl
dc.description.referencesKupiec H., 2013, Samokontrola zachowań a natężenie lęku u wychowanków placówek resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska”, nr 4/2013.pl
dc.description.referencesMałachowska E., 2017, Kompetencje komunikacyjne wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, [w:] Mudrecka I., Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, Wyd. „Pedagogium”, Warszawa.pl
dc.description.referencesMartowska K., 2012, Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wyd. Liberi Libri, Warszawa.pl
dc.description.referencesSanger D., Maag J. W., Spilker A., 2006, Communication and Behavioral Considerations in Planning Programs for Female Juvenile Delinquents, “The Journal of Correctional Education”, no 57(2), June 2006.pl
dc.description.referencesSanger D., Moore-Brown B., Magnuson C., Svoboda N., 2001, Prevalence of language problems among adolescent delinquents: A closer look, “Communication Disorders Quarteriy” nr 23/2001.pl
dc.description.referencesSiemionow J., 2012, Poznawcza koncepcja funkcjonowania człowieka, odniesienia do resocjalizacji nieletnich – możliwości zmiany w kierunku jednostki samodzielnej, „Resocjalizacja Polska”, nr 3/2012.pl
dc.description.referencesSmółka P., 2016, Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Wyd. „Wolters Kuwler”, Warszawa.pl
dc.description.referencesStepp S.D., Pardini D.A., Loeber R., Morris N.A., 2011, The Relation Between Adolescent Social Competence and Young Adult Delinquency and Educational Attainment Among At-Risk Youth: The Mediating Role of Peer Delinquency, “The Canadian Journal of Psychiatry”, Vol 56, No 8, August 2011.pl
dc.description.referencesWojnarska A., 2013, Kompetencje komunikacyjne nieletnich, Wyd. UMCS, Lublin.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number15pl
dc.description.firstpage183pl
dc.description.lastpage198pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2018, nr 15

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons