REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18615
Tytuł: Zaufanie i odpowiedzialność modalnością generatywną w procesie wtórnej integracji osób karanych a lokalna sieć wsparcia w procesie przystosowania się wykluczanych do środowiska życia
Inne tytuły: Confidence and responsibility generative modality in the process of secondary integration of punished persons and the local support network in the process of adaptation excluded to the living environment
Autorzy: Bałandynowicz, Andrzej
Kieszkowska, Anna
Słowa kluczowe: humanizowania systemu sprawiedliwości karzącej
inkluzja społeczna
reintegracja społeczna
wymiana społeczna
humanizing the punitive justice system
social inclusion
social reintegration
social exchange
Data wydania: 2018
Data dodania: 27-sie-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 15, 2018, s. 11-32
Abstrakt: Humanizowanie systemu sprawiedliwości karzącej obejmuje pomoc w bezpośrednim rozumieniu oraz proces uczenia człowieka, aby zmienić zależność i niesamodzielność w stan samoorganizowania i osobistego kierowania swoim życiem. Oddziaływania pomocowe nie powinny być przeszkodą do indywidualnego rozwoju jednostki i wyzwolenia dynamizmu samopotwierdzenia. W procesie uczenia zaś należy uszanować możliwości i godność człowieka, gdyż wówczas jednostka, która spotyka się z szacunkiem odzyskuje wartość personalistyczną i może dobrowolnie uznać konieczność poprawy swojej sytuacji. Przystosowanie się winno być oparte na określonym systemie norm i wartości całego ogółu społecznego, wytyczającym określone cele i plany życiowe, które wraz z opiekunem mógłby wdrażać i realizować były więzień w środowisku życia.
Humanizing the punitive justice system includes help in direct understanding and the process of learning a person to change the dependence and dependence in the state of self-organization and personal control of their lives. Aid interactions should not be an obstacle to individual development of the individual and the release of the dynamism of self-assertion. In the process of learning, one must respect the possibilities and dignity of a person, because then the individual who meets with respect regains personalist value and can voluntarily recognize the need to improve his situation. Adaptation should be based on a definite system of norms and values of the whole social society, setting out specific goals and life plans that could be implemented and implemented by a former prisoner in a living environment together with a guardian.
Afiliacja: Andrzej Bałandynowicz - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
E-mail: Andrzej Bałandynowicz: balandynowicz@op.pl
Anna Kieszkowska: akiesz@op.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/18615
DOI: 10.22432/pjsr.2018.15.02
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2018, nr 15

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons