Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18607
Tytuł: | Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych |
Inne tytuły: | Self-empowerment Foster Children Youth Education Centers |
Autorzy: | Szafrańska, Karina |
Słowa kluczowe: | Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy (MOW) usamodzielnienie wychowanków programy usamodzielniania młodzież niedostosowana społecznie Youth Educational Centre self-empowerment of wards self-empowerment programmes socially maladjusted adolescents |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 26-sie-2025 |
Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 12, 2016, s. 59-75 |
Abstrakt: | Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze (MOW) to instytucje resocjalizacyjne przeznaczone dla młodzieży niedostosowanej społecznie, która umieszczana jest w nich na mocy postanowienia sądu. Wiele niepokojów budzi proces usamodzielniania wychowanków powracających do swoich, zwykle destrukcyjnych, środowisk wychowawczych. Istnieje obawa, że podjęte w ośrodku działania resocjalizacyjne i wychowawcze zostaną zniweczone. Szansą na dobre funkcjonowanie jest udzielenie niezbędnej pomocy podczas tzw. procesu usamodzielniania, który przygotuje wychowanków do życia w społeczeństwie. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na oddziaływania MOW mające na celu usamodzielnienie wychowanków na przykładzie projektu „Trampolina” Księży Orionistów (MOW ul. Barska w Warszawie) oraz projektu otwarcia i prowadzenia grupy usamodzielniającej „Damy radę” w MOW w Radzionkowie. Youth Educational Centers (YEC) are open social rehabilitation institutions for socially maladjusted adolescents who are placed in such centres by court order. The wards who become self-dependent and return to their usual destructive upbringing environments give cause for concern. There is a risk that various social rehabilitation and educational measures taken in the center will be undone. If a person is to function well, they need to be provided with necessary assistance during the so-called self-empowerment process that will prepare them to function in society. This article is to draw attention to the impact of the YEC aiming at the self-empowerment of wards, exampled by the “Trampolina” project by the Orionist Farthers (YEC, Barska Street in Warsaw) and the project of forming and running the “Damy radę” (We will manage) empowerment group at the YEC in Radzionków. |
Afiliacja: | Pedagogium WSNS w Warszawie |
Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18607 |
DOI: | 10.22432/pjsr.2016.12.05 |
ISSN: | 2081-3767 |
e-ISSN: | 2392-2656 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2016, nr 12 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_12_2016_K_Szafranska_Usamodzielnianie_wychowankow_Mlodziezowych_Osrodkow_Wychowawczych.pdf | 169,45 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_12_2016_K_Szafranska_Self_empowerment_of_Chargesof_Youth_Educational_Centers.pdf | 151,34 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL