Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18578
Tytuł: | Empatia a doświadczanie i stosowanie agresji wśród młodzieży |
Inne tytuły: | Empathy versus experience, and the use of violence among young people |
Autorzy: | Lewicka-Zelent, Agnieszka Huczuk, Sylwia |
Słowa kluczowe: | empatia agresja agresywna ofiara ofiara empathy aggression aggressive victim victim |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 25-sie-2025 |
Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 11, 2016, s. 117-132 |
Abstrakt: | Młodzież jest narażona na wszelkie akty agresji zarówno w środowisku szkolnym, rodzinnym jak i rówieśniczym. Często bywa tak, że ofiara agresji sama zaczyna ją przejawiać, wskutek jej doświadczania ze strony innych osób. Innym ważnym determinantem poziomu agresji jest przekaz medialny lub negatywny wzór do naśladowania (np. używanie upokarzających oraz kompromitujących obrazów i słów). Empatia zaś to umiejętność, która polega na rozpoznawaniu wewnętrznych stanów oraz procesów dotyczących człowieka, z którym wchodzi się w kontakt. Dzięki niej człowiek współodczuwa emocje drugiej osoby, co zmniejsza ryzyko występowania zachowania agresywnego. Dlatego tak ważne w pracy z młodzieżą jest prowadzenie zajęć rozwijających empatię lub obniżających poziom agresji, w tym: treningów uwrażliwiających, treningu zastępowania agresji, treningów relaksacyjnych, czy zajęć o charakterze psychoedukacyjnym. Celem badania własnego było ustalenie poziomu empatii emocjonalno-poznawczej agresywnych ofiar w porównaniu z młodzieżą doświadczającą agresji lub stosującą agresję. Young people are at risk from acts of aggression both at school, in the family and from their peers. Frequently, the victims themselves begin to manifest aggression as a result of experiencing it from other people. Another determinant of the level of aggression is the mass media or negative role models (eg. making use of humiliating images and words). Empathy is a skill which enables one to recognise another person’s inner states and processes when coming into contact with the person. Thanks to it, one is able to share the emotions of the other person, which reduces the risk of aggressive behaviour. Therefore, it is vital that activities aiming at the development of empathy and reduction of aggression be included into working with young people. Such activities may include sensitizing training, aggression substitiution training, relaxation training or psychoeducational workshops. The aim of the study was to determine the level of emotional and cognitive empathy of aggressive victims as compared to young people experiencing or using aggression. |
Afiliacja: | Agnieszka Lewicka-Zelent - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Sylwia Huczuk - Koło Naukowe Twórczych Pedagogów Resocjalizujących Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
Opis: | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18578 |
DOI: | 10.22432/pjsr.2016.11.09 |
ISSN: | 2081-3767 |
e-ISSN: | 2392-2656 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2016, nr 11 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_11_2016_A_Lewicka_Zelent_S_Huczuk_Empatia_a_doswiadczanie.pdf | 183,93 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_11_2016_A_Lewicka_Zelent_S_Huczuk_Empathy_Versus_Experiencing.pdf | 123,29 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL