REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18577
Tytuł: Nieformalne taksonomie wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich tworzone przez personel w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych. Socjologiczna analiza zjawiska
Inne tytuły: Informal Taxonomies of Inmates from Juvenile Detention Centers and Juveniles’ Shelters Created by Personnel in the Context of Resocialization Actions
Autorzy: Chomczyński, Piotr
Słowa kluczowe: stygmatyzacja
młodociani przestępcy
zakłady poprawcze
instytucje totalne
interakcja
resocjalizacja
stigmatization
juvenile delinquents
detention centers
juveniles’ shelters
interactions
interpretative paradigm
resocialization
Data wydania: 2016
Data dodania: 25-sie-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 11, 2016, s. 97-116
Abstrakt: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zjawisko tworzenia nieformalnych taksonomii przez kadrę zakładów poprawczych (ZP) i schronisk dla nieletnich (SdN) wobec wychowanków w związku z pracą resocjalizacyjną. Omówione zostały zarówno mechanizmy tworzenia takich klasyfikacji, jak również konsekwencje z nimi związane. W artykule broniona jest teza, że tego rodzaju stygmatyzacja z jednej strony jest zjawiskiem naturalnym, gdyż bazującym na mechanizmie analogii, w dużej mierze nieuświadomionym, typowym dla instytucji wychowawczych, z drugiej zaś strony zależnym w swej postaci od stylu zarządzania placówką. Poruszany jest także problem licznych konsekwencji wynikających z taksonomii. Zaprezentowane w artykule wnioski opierają się na siedmioletnich badaniach jakościowych prowadzonych w ośrodkach resocjalizacyjnych wszystkich typów w całej Polsce. W badaniach zastosowana została zasada triangulacji w zakresie metod, badacza i danych. Do analizy zebranych materiałów empirycznych wykorzystany został paradygmat interpretatywny, który daje możliwość uchwycenia interakcyjnego charakteru powstawania emocji negatywnych i pracy emocjonalnej.
The main aim of this paper is to pay attention on creation of informal taxonomies by staff employed in detention centers and juveniles’ shelters toward juvenile delinquents during their rehabilitation. There are discussed both mechanisms of informal classification creation and their consequences. In the article there is defended thesis that stigmatization of that kind on one hand is natural because basing on mechanism of analogy to some extent unconscious, typical for pedagogical institutions, but on the other hand dependent on adopted style of institution management. There is also discussed the problem of multiple consequences of taxonomies. The results presented in this paper base on seven years qualitative study carried on in juveniles’ correctional institution across Poland. In the study there was used the triangulation principle gathering methods, researcher and data. To analyze empirical data there was employed interpretative paradigm that enables to look on interactions accompanying actors’ actions.
Afiliacja: Uniwersytet Łódzki
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/18577
DOI: 10.22432/pjsr.2016.11.08
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2016, nr 11

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons