REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18542
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorParcheta-Kowalik, Małgorzata-
dc.contributor.authorUkalisz, Alina-
dc.date.accessioned2025-08-21T11:59:02Z-
dc.date.available2025-08-21T11:59:02Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 9, 2015, s. 121-135pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18542-
dc.description.abstractW artykule przedstawiono opinię nieletnich na temat zjawiska oszustw szkolnych. Badaniami objęto 30 wychowanków przebywających w schronisku dla nieletnich oraz 30 uczniów liceum. Na postawie wyników badań została określona skala oraz zakres oszustw, jakich dopuszczają się badani. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem własnego kwestionariusza ankiety, składającego się z trzynastu pytań zamkniętych i jednego otwartego. Przeprowadzona analiza wyników badań empirycznych wykazała, iż powszechnie panujące nastawienie społeczne do ściągania potwierdziło się wśród badanej młodzieży z obu grup. Badania wykazały, że zarówno wychowankowie schroniska dla nieletnich, jak również badani uczniowie liceum, często korzystają z niedozwolonych form pomocy w szkole i nagannie usprawiedliwiają powody takiego postępowania. Okazało się również, że badani nieustannie mnożą powody częstego korzystania z tych form. Badani są zdania, że nie można poddać się ogólnemu przekonaniu, jakoby ze ściąganiem nie dało się walczyć. Zjawisko ściągania jest powszechne, pomimo autorytarnych prób jego ograniczania przez nauczycieli i wychowawców.pl
dc.description.abstractThe article presents an opinion on the phenomenon of juvenile scams school. The study included 30 children residing in a shelter for minors, and 30 high school students. On the basis of research results, has been determined the scale and scope of the fraud committed by respondents. Method was used diagnostic survey using their own questionnaire consisting of thirteen closed questions and one open. The analysis of the results of empirical research has shown that there is widespread public attitude to pull confirmed among the young people of both groups. Studies have shown that both juveniles juvenile centers, as well as surveyed high school students often use illegal forms of assistance at school and lameworthy to justify the reasons for such proceedings. It was also found that subjects continually multiply reasons for frequent use of unauthorized aid. The respondents are of the opinion that there can be a general belief, supposedly with revenue could not fight. This phenomenon is prevalent despite the tightening of authoritarian attempts to limit by teachers and educators.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pl
dc.subjectoszustwa szkolnepl
dc.subjectzjawisko ściąganiapl
dc.subjectschronisko dla nieletnichpl
dc.subjectfraud schoolpl
dc.subjectthe phenomenon of downloadingpl
dc.subjecta shelter for minorspl
dc.titleMłodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych. Komunikat z badańpl
dc.title.alternativeYouth accused and high school students toward frauds in school. Research reportpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationMałgorzata Parcheta-Kowalik - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.description.AffiliationAlina Ukalisz - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.description.referencesGromkowska-Melosik A., 2007, Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKobierski K., 2006, Ściąganie w szkole. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesStrelau J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 1996, Edukacja autorska, Wydawnictwo „Ignatianum”, Kraków.pl
dc.description.referencesŚwida-Zięba H., 2000, Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesZamoyski Z., 2004, Oszustwo usprawiedliwione?, „Miesięcznik Politechniki Warszawskiej”, nr 12.pl
dc.description.referenceswww.academicintergrity.org [dostęp: 23.02.2014].pl
dc.description.referenceswww.oke.poznan.pl [dostęp: 23.02.2014]pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number9pl
dc.description.firstpage121pl
dc.description.lastpage135pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2015, nr 9

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons